koshi Geplaatst: 23 februari 2017 Geplaatst: 23 februari 2017 In de winter van 15/16 heb ik 2 halfstam appelbomen aangeplant Malus domestica 'Alkmene' en Malus domestica 'James Grieve'. Om veel vruchten te krijgen zou er een vormsnoei moeten gebeuren. Omdat het voor mij de eerste keer is weet ik niet onmiddelijk waar ik moet beginnen. De 'James Grieve' heetf vooral vertikale takken waar ik niet weet hoe ik ze moet snoeien. Moeten de takken doorgebogen worden en welke dan?De onderste foto is de 'Alkmene' is iets beter gevormd, maar ook daarvoor is alle hulp welkom. Quote
Bit Geplaatst: 26 februari 2017 Geplaatst: 26 februari 2017 De onderste foto. Mooi boompje hoor, al best van goede vorm. Ik denk dat ik dit zou weghalen, Om een meer open kroon te krijgen in de toekomst. De eerste boom van de foto's daarboven, zou ik wellicht de 3 echt wat steile takken wat uitbuigen elke van de drie een kant op naar buiten. Niet te veel. iets ( zeg ong. 20-30 cm naar buiten toe )De lengtes zou ik daar eerst maar zo laten. Volgend jaar weer kijken. Quote
BertPleizier Geplaatst: 12 maart 2017 Geplaatst: 12 maart 2017 Van de fruitkweker die afgelopen week bij mij de fruitbomen heeft gesnoeid weet ik dat je moet zorgen voor licht op de takken. Zorgt er dus vor dat je niet te lange en te veel takken hebt aan je boom. Verder is het goed om takken horizontaal te leiden, het liefst er net doorheen (dus schuin naar beneden, zodat er meer licht op valt). Dit kun je doen door een touwtje aan de tak te binden en deze onderaan de stam / steunpaal vast te maken. Na een jaar of 2 jaar is de tak vergroeid en blijft deze vanzelf zo staan. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.