Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Problemen met compost


mkleinman

Aanbevolen berichten

Ik heb dit weekend mijn compostbak ( ongeveer 1,2x1,2x1,5 ) omgegooid in een bak er naast. We zijn met deze composthoop eind september vorig jaar begonnen. De bak is gevuld met lagen groenafval omgewisseld met paardenstront. Beide bakken naast elkaar:

 

2016-10-17-1852131476728063.52

 

De ruimte tussen de latten was bedoeld voor extra beluchting in de composthoop. Dit was een advies van een tuincollega.

 

Wat mij opviel is dat er bijna niets is gebeurd in de afgelopen 6 maanden. Er zitten bijna geen wormen in de bak en wat ik heb overgeschept naar de bak er naast stinkt eerder naar rotte vis dan dat deze naar groenafval of compost ruikt. Vandaag bij iemand anders de compostbak gezien. Elke schep die hij neemt zit vol met wormen en de inhoud van de bak ruikt vele malen frisser.

 

Ik heb vandaag twee emmers met wormen gekregen met de hoop om het proces in mijn bak op gang te krijgen. Daarnaast heb ik vandaag de compost afgedekt met plastic.

 

Iemand nog tips/ideeen wat ik nog meer kan doen om het proces in de compostbak te starten?

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Groenafval en mest is beide stikstofrijk. ("groen") Er is ook ongeveer evenveel "bruin" nodig (koolstofrijk)...veel stro in de mest zou daarin, zeker voor een deel, kunnen voorzien. Bladeren, houtpulp of haksel bijvoorbeeld ook.

 

Maar een hoop met groen en mest, zonder voldoende bruin dus, zou bij voldoende vocht wel moeten slinken en papperig worden. De vieze geur wijst daar ook misschien op. (Het bruin zorgt behalve voor de nodige koolstof die voor goede vertering nodig is, ook voor stevigheid, korreligheid en luchtigheid dan....dat wordt "structuur" genoemd) Dus inderdaad vermoed ik dat het of te weinig bruin bevat en/of niet vochtig genoeg is.....

Opnieuw opzetten met meer bruin en/of misschien enkele gieters water geven en afdekken met bijvoorbeeld een jute zak zou de oplossing moeten zijn. Er was weinig regen en volop zon, maar vooral de wind droogt een bak met zoveel kieren makkelijk uit en dan staat alles stil.

 

Compostwormen (dat zijn niet die je vooral in de grond tegenkomt!) toevoegen kan geen kwaad, maar zonder voldoende vocht en al een zekere vertering (en dat is toch wat anders dan plakkerig rottend "groen") kunnen die ook weinig veranderen...gaan dan dood of vertrekken weer snel. Als ze vinden wat ze zoeken (organisch materiaal dat al aan het vergaan is) komen ze normaal gesproken vanzelf wel in een bak. Die paar die er in zitten vermenigvuldigen zich dan snel en andere worden aangetrokken. Als er heel veel wormen zijn, weet je dat het lekker loopt....als ze op een gegeven moment weer afnemen in aantallen betekent het dat de compost aan het rijpen is en over een, twee, drie maanden prima om te gebruiken.

 

Niets verloren dus!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onvoldoende bruin zou misschien kunnen. In de paardenstront zat een aardige hoeveelheid stro maar misschien is dit niet genoeg? De toeval wil dat er in de tweede bak al wat stro zat. Hopelijk werkt dit nu beter na het omscheppen.

 

Kan het zijn dat de hele hoop veels te nat is en dat dit het veroorzaakt? Bij het omscheppen was wat ik omschepte nat. Ik heb hem juist om die reden nu afgedekt.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat regen de oorzaak is, mijn compostbak en composthoop zijn nog nooit te nat geweest, en zeker nu niet, ik gooi er nu zelfs af en toe wat extra water op want met de droogte van de laatste tijd staat het proces een beetje stil.

 

Ik gok dat je gewoon te weinig bruin materiaal erin hebt, en dan vooral het spul met lucht ertussen zoals takjes. Ik denk ook dat je nooit teveel bruin kan hebben, maar wel teveel groen. Bruin zonder groen composteert uiteindelijk ook, maar heel langzaam. Groen zonder bruin wordt vieze stinkprut.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is nu wijsheid?

 

Eigenlijk kan het niet echt fout gaan. Het ergste dat kan gebeuren is dat je wat langer op rijpe compost wacht. Denk dat je het zelf het beste kunt beoordelen of er redelijk wat bruin inzit. Ben geneigd om te zeggen, laat maar gaan en nog eens omzetten kan altijd nog als je toch merkt dat het niet naar je zin gaat.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de week wat ik bij een tuin waar ze beurt compost maken. Of wel ze zetten 46 kub per jaar weg. Met gft uit de buurt. En die man zij als je commost wormen wil moet je halve citrus vruchten in je compost plaatsen. Dan komen de compost wormen vanzelf door de zuurtegraat. Zelf heb ik het nog niet geprobeerd. Want ik heb wel women in mijn compost.

 

Gr simone

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onvoldoende bruin zou misschien kunnen. In de paardenstront zat een aardige hoeveelheid stro maar misschien is dit niet genoeg? De toeval wil dat er in de tweede bak al wat stro zat. Hopelijk werkt dit nu beter na het omscheppen.

 

Kan het zijn dat de hele hoop veels te nat is en dat dit het veroorzaakt? Bij het omscheppen was wat ik omschepte nat. Ik heb hem juist om die reden nu afgedekt.

 

Hoewel de anderen toch reageren met de vraag of de composthoop niet te droog zou kunnen zijn, doet mij je posts eerder denken aan de mogelijkheid dat je hoop gewoon veels te nat is. Gebruik van en groen én vooral de paardenmest, maakt een hoop gauw erg zwaar. Is de hoop van boven open, dan wordt dat nog eens veel zwaarder door alle neerslag en dat dan weer in combinatie van het moment van opzetten van je hoop : de koude helft van het jaar. Koud; zwaar; nat. Veel groen = rot. Of niet eens rot misschien : gewoon smurrie, die nu bij de aanvang van het voorjaar ( temp ) dus gaat rotten en stinken.

 

Mengen met bruin, luchtiger opzetten en afdekken, wat je al gedaan hebt.

Wormen komen echt helemaal vanzelf. Toevoegen van wormen in een hoop die niet lekker is heeft echt geen zin, die wormen gaan weer naar de buren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...