Jump to content

Featured Replies

Posted

Van mijn vader kreeg ik een simpele make-shift koude bak, niet veel meer dan 4 plankjes met een oud raam erop. Ik kan nooit worteltjes of radijzen kweken omdat die opgevroten worden door de slakken voordat ze goed en wel opgekomen zijn, dus ik hoopte dat het met deze koude bak misschien wat beter zou gaan. Al snel had ik toch vraat, dus wat slakkenkorrels (EcoStyle) gestrooid, de volgende ochtend zag ik dat er onder de zijkant van de bak was doorgegraven, en alle slakkenkorrels waren weg! Meeste plantjes stonden er nog wel. Ik een rand bakstenen om de bak gelegd, weer ns korrels gestrooid, volgende dag weer hetzelfde. Het dier (wist toen nog niet zeker of het rat of muis was) sleept ook allerhande items naar de bak, walnootschillen en perzikpitten. Vandaag heb ik m betrapt, het is dus inderdaad een rat. Op zichzelf niet schokkend, ik weet wel dat er ratten in de tuin zitten, maar tot nu toe had ik niet zoveel last van ze.

Hoe hou ik de rat uit mijn koude bak? En doen jullie überhaupt iets tegen ratten in de tuin?

(Ik begrijp dat DE oplossing is een permanente koude bak te bouwen die ik flink ingraaf, maar dat gaat er wegens allerhande andere projecten dit seizoen niet van komen. Verder leek het me ook zo handig om een verplaatsbare bak te hebben, waarin plantjes een beetje beschermd kunnen opgroeien om daarna de bak naar elders te verplaatsen om er daar weer in te kunnen zaaien)

elizabet.nl

gemeenten waren verplicht ratten te bestrijden, sommige ook bij particulieren, Wychen bijvoorbeeld

op ons complex adviseren we altijd stevige vallen, gif mag niet meer zonder diploma

we bestrijden zoveel mogelijk, om schade en ziekte te voorkomen

(bij mij hadden ze afgelopen winter een nest in een duur vogelnet gemaakt en er een hoop gaten in geknaagd en alles besmeurd met uitwerpselen en urine, yak!)

• Author

Ha, een val in de koude bak is natuurlijk wel een goed idee, ik heb zo'n kooival maar daar werd vorig jaar telkens het lokaas uitgegeten maar dicht ging-ie niet (waarschijnlijk door een muisje dan) maar in de koude bak kan ik natuurlijk wel een klapval zetten zonder dat er andere beesten in komen. Is t ding in elk geval nog ergens goed voor

Niet mijn hobby, ratten vangen, maar het is natuurlijk wel verstandig om er iets aan te doen. Al vrees ik dat het druppels op een gloeiende plaat zijn, de aftandse schuur van mijn bejaarde buurman staat tegen mijn tuin aan en die ligt vol met stro en hooi, lijkt me een paradijsje voor muizen en ratten.. Niet dat ik me illusies maak, mijn tuin is ongetwijfeld ook een paradijs, met voer in de vorm van walnoten en perzikpitten en de wereld aan schuilplaatsen.

elizabet.nl