Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik vroeg me af of iemand tips heeft m.b.t. waar je je dakramen het beste kunt plaatsten in een kas. In mijn geval gaat het om 2 dakramen.

Is het beter om beide ramen aan dezelfde zijde te plaatsen?

Of juist om er 1 links van de nok en 1 rechts van de nok te plaatsen?

En dan precies tegenover elkaar of bijvoorbeeld juist 1 links achterin en 1 rechtsvoorin?

Of is het belangrijker dat ze op het noorden / oosten / zuiden / westen gericht zijn?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën!

Posted

Als je de keus hebt en ze nog gaat plaatsen, kan dat dus plaats-afhankelijk zijn. Als je tussen bebouwing zit kan dat dat mede bepalen. Als je de kas bij huis hebt ( dagelijks bereikbaar ) denk ik dat dan de keus het makkelijkst is : 2 ramen op beide raamvlakken , wat uit elkaar. Kun je ze instellen naar behoefte en de windrichting van dat moment.

Mijn ervaring is overigens dat de meeste tijd de ramen na half april ( dit jaar dan niet ) gewoon zo veel mogelijk vanzelf open gaan gaan onafhankelijk van de windrichting. Heb nog nooit windschade in de kas gehad. Bij storm gaan de ramen eigenlijk nooit vanzelf open. Ik heb dus wel automatische raamopeners; zonnig weer én storm gaan niet zo vaak samen kennelijk.