boomknuffelaar Posted May 11, 2017 Posted May 11, 2017 Sinds laatste week zie ik dit: Waar kan dit aan liggen? Boompje is maart dit jaar in tuin gelplant. Quote
iwan500 Posted May 12, 2017 Posted May 12, 2017 kijk goed of je ergen slakken of rupsen onder de blaadjes of ergen anders rondom de plant ziet want die doen dit meestalik denk niet dat het bladluizen zijn want ik zie alleen gaatjes en niet verkleuringen op blad of kromme bladerren Quote
boomknuffelaar Posted May 12, 2017 Author Posted May 12, 2017 Nee, zie niet zoveel slakken hier. Ik lees nu dat 'hagelschot' voor kan komen bij de prunus. Gebeurt als de afwatering slecht is. Heb niet echt het gevoel dat dit slecht is bij mijn boompje. Quote
iwan500 Posted May 12, 2017 Posted May 12, 2017 als je geen enkel ander beestje ziet dan moet het wel een ziekte zijnmaar zijn die gaten ineens verschenen of was er eerst iets anders tezien zoals bruine vlekken?of mischien een verkleuring waarschijnlijk is het hagelschot als dit zo is Quote
boomknuffelaar Posted May 12, 2017 Author Posted May 12, 2017 Nee, echt ineens. Zonder enige vorm van verkleuring. Is hagelschot ernstig? Quote
Frans D Posted May 12, 2017 Posted May 12, 2017 Lijkt mij gewoon wat vraatschade, een ziekte laat meestal wat meer kleuren zien.Heb ik ook bij mijn pruim, het is slechts bij een klein deel van de bladeren en niet hinderlijk.Verder nog geen dader aangetroffen, dus tot die tijd wens ik ze smakelijk eten.Tenzij een vogel ze te pakken neemt, wat hier zitten zelfs nog steeds meesjes insecten uit de bomen en planten te eten. Quote
iwan500 Posted May 12, 2017 Posted May 12, 2017 je hoeft niet bang te zijn voor die ziekte want er is geen verkleuring zichtbaar en je zegt dat het ineens gekomen is dus er moet wel ergens een insect of slak zitten mischien is het al weggegaan Quote
iwan500 Posted May 18, 2017 Posted May 18, 2017 het grappige is ik heb ook een opal pruim en hij heeft ook gaten zonder insecten heb ik vandaag ontdektweet iemand anders hier de oorzaak van? Quote
iwan500 Posted May 19, 2017 Posted May 19, 2017 ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb het kunnen kevers zijn die komen alleen in de avond of vroege ochtond voor daarom zie je dus niks als je zoekt naar diertjes omdat ze pas in de avond tevoorschijnkomen Quote
Frans D Posted May 19, 2017 Posted May 19, 2017 Klopt, 's ochtends vroeg heb je de meeste kans om de dader(s) aan de onderkant van de bladeren aan te treffen. Quote
Recommended Posts