Juna Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Hoi allemaal!Ik heb een aantal jaren een keer peultjes gehad, die het fantastisch deden, tot de bloemen ontstonden. Het waren prachtige bloemen, maar ze werden bijna allemaal binnen twee dagen opgegeten door kevers. De kever 'zwerm' vloog massaal de tuin in en had duidelijk een groot feest. Ik kon zo snel, niets meer doen om het te stoppen. Peultjes weg dus jammer!Ik heb een tijd lang geen peulen meer geprobeerd, maar heb ze dit jaar toch weer gezaaid. Het blijken heerlijk gezonde zaden te zijn en het gaat heel erg prima. Maar ja, die kevers straks komen ze weer.Is er iets, dat kevers weert? Iets dat niet slecht is voor het milieu, geen gif ofzo?Ik zou het ontzettend leuk vinden als het deze keer lukt. Ik heb gele boterpeultjes ('Golden Sweet') en Carouby de Maussane gezaaid. Quote
oscardevos Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Insectengaas lijkt mij de enige milieuvriendelijke optie.Maar niet goedkoop, ook gezien de hoogte van de door jou gekweekte rassen. Quote
Juna Geplaatst: 29 mei 2017 Auteur Geplaatst: 29 mei 2017 Toch is dat misschien wel een goede optie ik heb maar een kleine ruimte in de achtertuin namelijk, en heb niet veel gezaaid.Ik zal me er eens in verdiepen, bedankt voor de tip. Quote
oscardevos Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Als de achterzijde dicht is bv. schutting, dan scheelt de hoeveelheid benodigd insectengaas een factor 2 Quote
Juna Geplaatst: 29 mei 2017 Auteur Geplaatst: 29 mei 2017 Ja inderdaad Ze staan 'nog niet' in de volle grond, maar komen daar wel terecht en tegen een schutting. Hij is wel half 'open', maar ik kijk wel even.Als ik nou stevig gaas zoek, dan kan ik het misschien een paar jaartjes achtereen gebruiken. Dat maakt het dan ook weer relatief goedkoper. Ik vind gaas wel een 'lieve' oplossing. Quote
oscardevos Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Voor een goedkope oplossing ga je naar de IKEADit vitrage gebruik ik tegen wortelvlieg, helpt prima. Was ik even vergeten Quote
Juna Geplaatst: 29 mei 2017 Auteur Geplaatst: 29 mei 2017 Hey dat is wel heel handig!Ik denk dat ik die vitrage gewoon zal doen, super! Dat scheelt weer.Die IKEA soms.. Quote
Mellie Geplaatst: 30 mei 2017 Geplaatst: 30 mei 2017 Hoe ziet dat er dan in de praktijk uit? Ik kan moeilijk visualiseren hoe je het dan bevestigd en het plantgoed toch voldoende licht krijgt met het vitrage... Quote
oscardevos Geplaatst: 30 mei 2017 Geplaatst: 30 mei 2017 Mellie, dit gebruik ik voor mijn wortels tegen de wortelvlieg. Het laat veel licht door, is natuurlijk ook de bedoeling van vitrage gordijnen Bij peulvruchten ter bescherming van kevers span je het vitrage zoals een anti-vogelnet. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.