S.W Geplaatst: 2 juni 2017 Geplaatst: 2 juni 2017 Ik heb ooit eens een roos cadeau gekregen (After Eden) en omdat ik zelf helemaal niks met rozen heb , heb ik hem maar ergens in de tuin geplant en verder niet echt naar om gekeken. Wel netjes in de zon geplant en af en toe oude bloemen weg geknipt maar meer niet. Nu moet ik bekennen dat ik van die roos ben gaan houden . 3 jaar lang zat de struik vol met grote zacht roze bloemen en is nu onderhand bijna 3 meter. Het ging allemaal goed tot dit jaar! Nu ineens heeft de plant 2 compleet verschillende bloemen! Onder in heeft hij de grote volle zacht Roze rozen (de originele roos) en boven in de plant staan kleine witte roosjes! De struik heeft altijd al een vreemde vorm gehad (breed onder dan dun midden stuk met een bol bovenop) en de struik heeft ook altijd dezelfde roos boven en onder gehad! Maar nu ineens lijkt hij 2 verschillende planten! Ik wil graag de originele bloemen behouden! En als het niet anders kan, mag hij best 2 verschillende bloemen houden maar ik wil niet dat hij compleet muteert en alleen maar kleine 'flut' bloempjes heeft! Ik heb wat foto's toegevoegd en ik hoop dat iemand mij kan helpen of op z'n minst gerust stellen! Alvast bedankt! Quote
Bit Geplaatst: 2 juni 2017 Geplaatst: 2 juni 2017 Een best gangbaar vershijnsel: de struik is op een onderstam gezet door de kwekerDe onderstam liep vorig jaar ook uit en bloeit nu.Op zich hoor je dat aan de andere blaadjes van de sterke scheuten van vorig jaar te kunnen zien.Diep, zo diep mogelijk wegsnoeien. De 'wilde' scheuten uit de onderstam kun je proberen iets aan de wortel open te graven en daar weg te halen. Quote
S.W Geplaatst: 4 juni 2017 Auteur Geplaatst: 4 juni 2017 Bedankt voor het advies! Ik ben zelf een beetje bang om in de roos te knippen! Die nieuwe rozen storen me ook niet echt dus zal het een probleem zijn als ik die nieuwe scheuten erin laat? Nemen ze dan de hele plant over en raak ik mijn oude rozen kwijt of blijft de struik hoe die nu is? Quote
Bit Geplaatst: 5 juni 2017 Geplaatst: 5 juni 2017 De "Wilde roos" neemt de stuik over inderdaad. De onderstam is meestal altijd sterker dan het soortje wat er op is gezet. Ook de reden waarom ze überhaubt rozen op onderstammen zetten : de kracht van de onderstam voedt de roos er boven.Kan wel een paar jaar duren hoor, voor de 'mooie roos' weg is. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.