Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Wat bedoel je precies met dat het makkelijker is dan met een kip? Op welk(e) punt(en)? Nou moet ik wel zeggen dat wij onze kippen bijv. niet plukken (maar villen) en dat we het karkas met ingewanden en al laten voor wat het is. We halen alleen de poten en de filets er af.

Alleen de poten en filets ja?

Zonde Jorieke.. Je kan zo'n lekkere soep/bouillon maken van de nekken en de rest wat je niet gebruikt.

Maag/lever/hartjes/niertjes kun je eventueel ook allerlei gerechten mee maken..

Vervelend.. Nu heb ik honger!

Geplaatst:

Nou, niet zonde want er zijn hier op de boerderij een boel gegadigden voor wat wij 'weggooien'

Bouillon trekken doen we al wel van oudere kippen, of van varkensbotten. En orgaanvlees zijn we niet zo gek op. Je kunt er geheid lekkere dingen mee maken ja, maar als wij ze gaan eten dan moeten we hondenvoer kopen. Niets wordt verspild. De honden staan al naast me als we kippen slachten/schoonmaken, want ze weten dat ze dan de klauwtjes krijgen

Geplaatst:
Een schietmasker is in Nederland idd verkrijgbaar. Voor het kleinste kaliber minutie is geen verkenning nodig wil je grotere minutie dan heb je hiervoor een ontheffing nodig.

de lichte schietmasker gaan geen patronen in maar werken gewoon met een veer

Geplaatst:
Aangezien wij onze schuur aan het verbouwen zijn hebben wij dit jaar ook geen konijnen. Afgelopen jaren hebben we gemiddeld 15 konijnen per jaar geslacht. Een konijn slachten gaat gemakkelijker dan een kip. Ook stinken ze niet zo als een kip zodra je buikholte openmaakt. Het vlees vinden wij vergelijkbaar met kip en gebruiken het dus ook als zodanig. Meestal hebben we de achterpoten, voorpoten en gehakt (waarvan we ook worstjes maken).

Leuk die verbouwing! Wat wordt het? Denk je dat jullie volgend jaar wel weer konijnen gaan houden en dat ik dan bij het slachtproces zou mogen komen kijken/helpen?

TuinmanTristan

That's what gardening is all about folks... it's learning to see what's going on with your plants and your soil.

You can't just throw a seed and walk away.

That's not gardening. That's just carelessness.

-Praxxus55712

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Tja Jorieke, als je alleen de filets en de poten van de kip haalt dan is dat zeker het aller gemakkelijkst. Maar wij gebruiken de hele kip en halen dus de ingewanden eruit, en dat is dus gemakkelijker bij een konijn dan een kip. En zoals ik al schreef wij vinden een kip enorm stinken als je de buikholte openmaakt en dat is bij een konijn niet. (Mijn partner heeft nogal een gevoelige neus ).

Zeker gaan we volgend jaar weer konijnen aan onze veestapel toevoegen. Mochten we weer gaan slachten dan zal ik het hier melden.

Geplaatst:
Zeker gaan we volgend jaar weer konijnen aan onze veestapel toevoegen. Mochten we weer gaan slachten dan zal ik het hier melden.

Dat is erg aardig van je! Ik kijk ernaar uit. Zou je me dan ook een PM willen sturen?

TuinmanTristan

That's what gardening is all about folks... it's learning to see what's going on with your plants and your soil.

-Praxxus55712

• 5 weeks later...
Geplaatst:

Goedemorgen

Ik ben martijn en kom uit de kop van Noord-Holland. Nu wil ik graag zelf leren konijn slachten. Is er iemand in de buurt van de kop van NH die mij dat voor wilt doen of wilt leren.

Of misachien iemamd die tips heeft voor het houden van een vlees konijn.

Ik heb ervaring met het slachten, van voornamelijk haas, gans en duif.

• 2 weeks later...
  • 4 maanden later ...
Geplaatst:

Wij slachten regelmatig hazen,alleen tijdens het jachtseizoen, en dat is nu afgelopen

De reden waarom je een haas/konijn even een paar dagen laat hangen, is dat je dan beter zijn jasje uit kan trekken,hij komt wat losser in het vel. Wij gebruiken ook alles, zo is de rug echt heerlijk als ie gerookt is.

Met de poten maak ik vaak een stoofpannetje,want haas is op zich vrij droog vlees.

Ook onze hond is er dol op.

Het vel prepareer ik, en ik wil een paar sloffen ermee maken ,dit jaar (zitten nog 2 vellen in de aluin)

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Diep respect voor jullie dat het volledige dier benut wordt. Hebben jullie het slachten zelf aangeleerd?

-Praxxus55712

Geplaatst:

Mijn schoonvader heeft het van zijn vader geleerd, en mijn man weer van hem (onze kinderen ook) .Ik wilde het op een gegeven moment ook leren. En dus begon ik met duif en eend.

Geplaatst:

Ik heb het vaak gezien bij mijn grootouders maar was nog te jong om het van hen te leren. En daarna is het er nooit echt van gekomen. Maar als ik er wat tijd voor vind, wil ik het graag ook zelf leren.

Geplaatst:

Nasuada, dan doe je het toch niet? Als je twijfels hebt of je een dier dood wil maken zegt dat toch iets?

Ik heb zelden twijfels als ik een bloemkool onthoofd of een krop andijvie aan stukjes hak.

(Ja ja okee, ik ben alweer weg hier.)

Geplaatst:

Als je het niet wilt, moet je het ook (nog) niet doen. Bij ons was het tamelijk gewoon. De opa van mijn man had kippen en konijnen voor het vlees. Dat wisselde , en dat wist je. Vroeger was het heel normaal dat je kippen, en konijnen voor jezelf had. En die slachtte je gewoon zelf. Niet dagelijks, maar op hoogtijdagen. En haantjes gingen in de soep. Opa had 1 lievelingskip, die heette Nancy, maar Nancy wisselde ook wel eens

Geplaatst:
Wij slachten regelmatig hazen,alleen tijdens het jachtseizoen, en dat is nu afgelopen

De reden waarom je een haas/konijn even een paar dagen laat hangen, is dat je dan beter zijn jasje uit kan trekken,hij komt wat losser in het vel.

Ouderwets gesloten, het begin van adelen, of ontwijd laten hangen?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
door elkaar gestoken

Waarom is dat? Ik hang ze op met een touwtje om de hakken.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ja, dat kan ook, maar mijn schoonvader neemt ze zo mee het veld af, dan kun je meer in 1 hand houden Je hoeft dan maar 1 poot per haas vast te houden.

• 1 maand later ...
Geplaatst:
Mijn schoonvader heeft het van zijn vader geleerd, en mijn man weer van hem (onze kinderen ook) .Ik wilde het op een gegeven moment ook leren. En dus begon ik met duif en eend.

Mooi om te lezen hoe dit wordt doorgegeven! Ik wil het nog steeds graag leren.

-Praxxus55712

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...