Geplaatst: 4 juli 201114 j Sinds het voorjaar is mijn druif al ziek..geen idee wat het is, er zat eerst een woelmuis..waarschijnlijk, en vorig jaar had hij magnesiumgebrek.De plaats is op zich heel goed, lekker warm tegen een muur, en tot ongeveer 3 à 4 uur in de middag zon.De druif ziet er nu nog slechter uit dan op de foto, de trosjes zijn verdwenen, en de bladeren zijn lichtgeel met bruine randen of vlekken.Op zich is de druif al 10 jaar, ondertussen is hij een keer verplaatst, 7 jaar geleden. Ik heb het eigenlijk wel gehad met die druif. Het liefst zou ik hem eruit gooien en iets nieuws planten op diezelfde plek tegen die muur.Ik ben natuurlijk bang dat het moeilijkheden oplevert voor een nieuwe vrucht, uitgeputte grond, of ziek..Heeft iemand ervaring met het planten van een andere vrucht na een druif?En graag jullie tips voor een nieuwe aanplant! ( Kleigrond met veel kalk, koude winters met vorst tot -17, late nachtvorsten, hoge luchtvochtigheid tot ver in het voorjaar) 5 juli 201114 j aangepast door Gast We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 juli 201114 j Weet je het ras van deze druif ?Er zijn zoveel rassen waaronder heel sterke maar ook wel zwakke bv de pitloze. ik zou een andere druif proberen iedereen diein Frankrijk gaat wonen hoort een druif te hebben mogelijk kun je uitvinden via je tuinvrienden in dorp welk ras het goed doet in de streek. koude winters met -17 zal niet makkelijk zijn andere fruitstruik voor te vinden ik betwijvel of de winterharde kiwi ertegen kan, passievrucht valt af, gojibes valt af blijft niks over mischien een lei fruitboom ? Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 5 juli 201114 j Auteur Het is een Blauwe ( of Glorie?) van Boskoop. Een kiwi zou ik wel heel leuk vinden. Een gojibes ( of eigenlijk een Chinese boksdoorn uit de botanische tuin van H`sum-ik weet niet of die hetzelfde is, ik zie zelden vruchten eraan-) heb ik al jaren en bevriest niet..tenminste tot nu toe niet. Vijg is ook niet bevroren maar opgefretst door de woelmuis. Ik heb een druif in de kas, een witte vroege van der laan, die helaas blauw fruit geeft maar erg mooi is, er zitten al flink uitgegroeide blauwe trossen in... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 5 juli 201114 j Dan is het geen vroege van der laan Vreemd dat de druif het niet wilt doen. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 5 juli 201114 j Auteur Dan is het geen vroege van der laan Vreemd dat de druif het niet wilt doen. Nee gek hoor, het kaartje heb ik nog,op het kaartje wit maar de druiven zijn goed blauw...Frank heb jij geen tip voor mij? Met deze druif heb ik alles geprobeerd in het voorjaar..kieseriet, compost, water geven, en dat niet alles tegelijk hoor.Misschien was het de vorst in combinatie met de mulot.. Wat denk jij, is er een kiwi die hier in het landklimaat zou groeien? -17 komt niet dagelijks voor hoor, maar iedere winter wel een keertje.. 5 juli 201114 j aangepast door Gast We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 5 juli 201114 j Rode bessenstruik? Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
Geplaatst: 5 juli 201114 j Auteur Hey Jim,dank voor je reaktie, bessenstruiken heb ik al in overvloed. Rode, witte blauwe en zwarte. Verder ook veel ander fruit, peren, appels, pruimen, mirabellen, kersen en een abrikoos. ook een mispel, een kwee-appel en een zoete amandel ( die het niet zo goed doet). In mijn achtertuin heb ik niet veel muren waar ik iets tegenop kan laten groeien, dit is eigenlijk het enige plekje, vandaar dat ik graag iets "aparts" zou willen..of de druif repareren, maar dat probeer ik al sinds het voorjaar..vorig jaar was hij nog redelijk maar ook niet megagoed.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 5 juli 201114 j ik denk gewoon dat het geen goede druif soort is voor jouw grond, ik heb zelf ook de blauweboskoop en groeid vrij hard en goed,heb je toevallig de twee druiven tegelijk gekocht en namen van beide druifplanten niet verwisseld ?dat in je kas de blauweboskoop is ? de issai kiwi is volgens mij 1 van de meest winterharde en zelf bestuivend lees net tot -30 dus dat komt wel goed dan Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 5 juli 201114 j Auteur Hans de blauwe v. boskoop had ik al heel lang..de zogenaamde witte in de kas is pas twee jaar. In het begin deed de blauwe het ook wel redelijk, maar het heeft misschien met de plek te maken ( b.v. veel kalk in de muur dat naar beneden regent? ik gok maar wat) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 5 juli 201114 j Tja het kan, ik zelf zoek problemen meestal eerder in ras eigenschappen maar grond kan het natuurlijk ook best zijn,nuja kiwibes is ook hardstikke leuk, ik heb ze zelf ook maar vindt het niet zo'n vlugge groeier bij mij lijken ze wat lang te doen over het aanslaan in de grond. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 5 juli 201114 j Anders moet je een keer een druif op een onderstam proberen. Die zijn sterker dan gewone druiven (ook wel een stukje duurder). Normaal moet dat niet mogelijk zijn, maar op een echt zware grond doen veel mensen het wel. In Frankrijk zie je eigenlijk niet anders. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 5 juli 201114 j Auteur Anders moet je een keer een druif op een onderstam proberen. Die zijn sterker dan gewone druiven (ook wel een stukje duurder). Normaal moet dat niet mogelijk zijn, maar op een echt zware grond doen veel mensen het wel. In Frankrijk zie je eigenlijk niet anders. Kan ik dan wel op dezelfde plek weer een druif zetten Frank? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 5 juli 201114 j Jep. En dan vooral niet teveel bemesten. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.