Victorus Geplaatst: 13 juni 2017 Geplaatst: 13 juni 2017 Ik heb ergens gelezen dat oude aardbeiplanten beter vervangen kunnen worden door jonge planten. Ik meen zelf eens gelezen te hebben dat de planten maximaal 5 jaar kunnen blijven. Zelf kweek ik een niet-doordragend soort die ik 8 jaar geleden geplant heb. De oogst daarvan is inmiddels op en de nieuwe scheuten vormen zich overvloedig. De planten zien er op een enkeling na nog fantastisch uit. De vraag is eigenlijk of de goed uitziende planten ook vervangen moeten worden vanwege hun leeftijd of moeten alleen planten vervangen worden die zichtbaar achteruit gaan. Quote
Nedlets Geplaatst: 13 juni 2017 Geplaatst: 13 juni 2017 Normaliter is het zo dat je het eerste jaar van aanplant een redelijke oogst hebt en de twee jaren daarna nog een stuk beter. Na het derde jaar wordt de kwaliteit van de aardbei een stuk minder (kleiner etc). Dus wat velen doen is de uitlopers gedurende de eerste twee jaar verwijderen, maar in het derde jaar na de oogst opvangen in een potje. Na het seizoen kunnen de oude planten vervangen worden voor de jonge planten. Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 14 juni 2017 Geplaatst: 14 juni 2017 En wat is daar dan de theorie achter? En bedoel je met "jonge planten" de stekjes van de uitlopers? Is een uitloper niet ook een mindere variant van de moederplant dan? Snap het nog steeds niet helemaal met die aardbeien Quote
RobO Geplaatst: 14 juni 2017 Geplaatst: 14 juni 2017 uitlopers geven prima jonge planten als de moederplant sterk en gezond is; ze dragen het 2e jaar al goed vruchten van blijvende planten worden na een jaar of 2-3 kleiner en minder in aantal, ook bij gezond uitziende planten, soortafhankelijk natuurlijkverder kweek je ook de vijanden als je lang op dezelfde plek teelt je kunt geluk hebben, 5 jaar of meer (onze eliannies) stekken nemen en elders uitplantenje kunt pech hebben: onze korona's zijn deels ziek (verwelking denk ik, 2e jaars plantjes, vorig jaar nieuw gekocht) en daar neem ik geen stekken van Quote
Victorus Geplaatst: 14 juni 2017 Auteur Geplaatst: 14 juni 2017 Komt het kleiner worden van de vruchten soms doordat de planten te weinig voeding krijgen? Grotere (oudere) planten zullen wel meer voeding tot zich nemen dan kleinere (jonge) planten. Ik zie nog steeds niet in waarom bij oudere planten de aardbeien kleiner worden. Maar goed, niet alles in de natuur is te begrijpen. Ik zal in elk geval de uitlopers koesteren en de wat oudere planten verwijderen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.