Tanja65 Geplaatst: 16 juni 2017 Geplaatst: 16 juni 2017 Mijn braam heeft schattige filigrainblaadjes gekregen, zie foto. Maar de vraag is natuurlijk: waar komt dit door?Ik heb de braam al drie jaar. Heb vorig jaar voor het eerst een insectenhotel opgehangen, en dit jaar nog een extra erbij. Ze zitten stampvol met bijen en sluipwespen. Is dit de schade van de sluipwespen en de bijen? Ik ga ze niet bestrijden, ben gewoon nieuwsgierig. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
oscardevos Geplaatst: 16 juni 2017 Geplaatst: 16 juni 2017 Ik zou goed onder de bladeren kijken, want dit lijkt me niet het werk van incidenteel aanvliegende insecten. Denk meer aan rupsjes. Quote
Spitskool Geplaatst: 16 juni 2017 Geplaatst: 16 juni 2017 Het lijkt mij ook het werk van rupsen. En wat prachtig, zo op de foto, je filigrain braam. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
speets Geplaatst: 16 juni 2017 Geplaatst: 16 juni 2017 Ja mooi Dan heb je juist profijt van die wespen in je hotel, want die vangen rupsen.Bijen leven van stuifmeel en nectar en eten geen frambozenblad. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
pippi Geplaatst: 16 juni 2017 Geplaatst: 16 juni 2017 Ik gok die hele kleine bladwesp'rupsjes'? Die eten maar kleine hapjes en maken dan vaak van dat fijne kantwerk. http://belevenissenindenatuur.blogspot.nl/2010/06/onechte-rupsen.html Goed dat je ze laat zitten. Die braam kan wel wat hebben, en dat blad eet je toch niet, en het trekt lekker natuurlijke vijanden. Quote
Tanja65 Geplaatst: 16 juni 2017 Auteur Geplaatst: 16 juni 2017 De sluipwespen in mijn hotel moeten dan wel een geweldige maaltijd hebben gehad; op mijn braam was niet één rupsje meer te vinden en echt, ik heb goed gezocht. Maar ik geloof jullie op je woord. Ik hoop maar dat ze niet oversteken naar mijn aardbeien Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Bit Geplaatst: 17 juni 2017 Geplaatst: 17 juni 2017 Sluipwespen verblijven niet in je hotel. De voortplanting vindt plaats via eitjes leggen in hun gastheer. Misschien dat ze wel je hotel bezoeken hoor, voor roof enzo; niet om er 'nestjes' te maken ofzo. De Braam. Misschien wil je een foto laten zien hoe / waar de braam staat ? Voldoende zon op de dag ? Voldoende wortelruimte ? Lekker op de wind ? Quote
speets Geplaatst: 17 juni 2017 Geplaatst: 17 juni 2017 De sluipwespen in mijn hotel Jij bedoelt metselwespen Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Tanja65 Geplaatst: 20 juni 2017 Auteur Geplaatst: 20 juni 2017 Ik denk dat ik behangersbijen bedoel . Ik heb in onze tuin - met uitzondering van de sluipwesp maar dat is geen echte wesp - nog geen wesp gezien dit jaar. Wel hordes bijen en sluipwespen. Bit, nee, nee en nee, helaas. Ze staat weggestopt in een klein, donker hoekje in een niet al te grote pot. Onze tuin is superklein en ligt bovendien behoorlijk omgunstig voor de zon. Kort zon en sommige plekken helemaal niet. Het is een enorme uitdaging om desondanks het een en ander te laten floreren. Maar ik doe mijn best. Heb nogmaals gezocht en nogmaals geen rups gezien. Ik denk echt behangersbijen dan. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.