Geplaatst: 15 november15 Nov De nieuw zeelandse spinazie geoogst. Het leuke is dat ik deze niet gezaaid had maar er blijkbaar zaden vorig jaar in de grond zijn terechtgekomen en dus nu een megaoogst!Bieten geoogst. Niet de aller grootsten maar zeker wel de moeite waard vind ik.En ook nog 2 Paksoi planten.
Geplaatst: 15 november15 Nov Dit topic brengt me in beweging.😅Laatste dahlia sReuzen koolrabi in miniVoor eerste keer tatsoiNog 3 slasoorten. ( heel de zomer geen sla gekocht)Worteltjes willen dit jaar niet.Olijfkomkommertjes is een echte volhouder.Oogst nu nog zaad van winterklimmer en blad van Oost Indische kers om te drogen.Laatst soep gemaakt van linzen en Nieuw Zeelandse Spinazie.Gauw laatste blad oogsten en dat recept weer opzoeken.Wie had dat gedacht dat we rond deze tijd nu de Sint gearriveerd is nog zoveel kunnen oogsten. 🌱😀🌱 15 november15 Nov aangepast door peulenschil
Geplaatst: 15 november15 Nov Nou he @peulenschil, wat een overvloed kunnen we nu nog uit onze tuinen halen! Ik sta er elke keer verbaasd van.
Geplaatst: 15 november15 Nov Weer wat wortels vanuit geteelt in pot. Heeft wel een of ander insect aan deze zitten eten.
Geplaatst: 15 november15 Nov Met een hoge kans op de eerste echte vorst in Limburg volgende week, de laatste tomaten en pepers verwijderd en geoogst, alsook een laatste keer de toppen van de tetragon geplukt om in te vriezen, die gaan er ook aan bij de eerste vorst.
Geplaatst: 15 november15 Nov Oogst van vandaag, moest eruit nu, want er staat nog meer voordat het nog kouder wordt. Viel niet mee met dit weer, gelukkig stond ik droog met het schoonmaken.5 Knolselderijen, voor het eerst dat ik ze heb, valt niet tegen.Winterwortelen, vallen wat klein uit maar goed te gebruikenPreien met de dikte van bosuitjes, was met het voorzaaien niet helemaal goed gegaan.Snijselderij en wat selderijblad van de knol.Andijvie want de vogels lieten er van alles overheen vallen en met de regenbuien kunnen ze gaan rotten. Dus net op tijd.
Geplaatst: 15 november15 Nov Jij hebt ook al van die mooie knolselder @Petrasmoestuin! Ik durf er geen eens aan te beginnen. Knollen en ik zijn teel-technisch geen goede combinatie. Zelfs radijs lukt me niet 😉. Terwijl ik knolselder één van de lekkerste wintergroenten vind. Geniet ervan!
Geplaatst: 15 november15 Nov Dank je @Dahli Ik ben er ook erg blij mee, ik kreeg ze niet voorgezaaid! Alleen 1 Goliath en die is nog de kleinste ook. Ik kreeg 4 voorgezaaide plantjes van @Rookie, de Monarch, die ik zelf ook 4 x had voorgezaaid. Ik kon nog meer plantjes van Rookie krijgen, maar ik had geen plek meer in de tuin. Ik ga het volgend jaar weer proberen. Ja en ik heb er ook heerlijke recepten van knolselderij. De eerste zit in de erwtensoep vanavond.
Geplaatst: 16 november16 Nov ‘Ik heb mijn wagen volgeladen…’ En de aller-aller-allerlaatste paprika’s , pepers en chayotes * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 16 november16 Nov 17 uren geleden, Dahli zei:Zelfs radijs lukt me niet Mij ook niet 🫣 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 16 november16 Nov Wat een mooie oogst nog @Tanja65 ! En gelukkig dat er nog iemand is die de ultieme kinderzaai radijs niet voor elkaar krijgt 😉. Waar ik benieuwd naar ben: schil je die chayote met handschoenen aan? Of zijn de stekels zacht?
Geplaatst: 16 november16 Nov Zeker nog mooi! Ze moesten ook echt hoognodig er af allemaal. Maar deze chayotes zijn wel mini hoor, geen idee of ze al lekker zijn. Ik denk dat ik ze droog tot meel. Ik schil ze meestal zonder handschoenen, wel voorzichtig met wat moed en beleid. Eerst de ergste stekels er af en dan gewoon schillen. Ps kinderzaai wortel ben ik ook niet zo best in 🥴 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 16 november16 Nov 2 uren geleden, Tanja65 zei:Mij ook niet 🫣Nog zo eentje hier. Lukt pertinent niet!
Geplaatst: 17 november17 Nov Nog heel veel uit de tuin gehaald.Gisteren de Algiersla en Brandnetel voor de thee.Vandaag:PosteleinCrystalsla, veldslaSpinazieSugarsnapsTatsoiRode TatsoiSnijbiet 4 soorten: Steel, Charley, Fireworks en Lucullus.Morgen weer verder.
Geplaatst: 17 november17 Nov Dat ziet er goed uit, @Petrasmoestuin ! Ik wist niet eens dat rode tatsoi bestond, weer wat geleerd. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 17 november17 Nov Geweldige mooie late oogsten voor iedereen zo in de tweede helft van november ! 💚@redzebra wat een veld tetragon zeg! Ik vind het een van de fijnere bladgroentes uit de tuin lukt eigenlijk altijd wel als je eenmaal zaailingen hebt.Nu ik al jullie voorzorgen teruglees: er staat nog een pot met mini paksoi hier buiten. En ik heb een vroege pyamadag🌙. Fingers crossed dan maar. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 17 november17 Nov 9 minuten geleden, Tanja65 zei:rode tatsoiDie had ik van @Vrouwholle gezien, dus ik dacht: die wil ik proberen. Bij mij wordt er altijd aan gegeten door allerlei beestjes in de aarde, dus ik had nu een beetje. In het voorjaar ga ik het weer proberen.
Geplaatst: 17 november17 Nov 36 minuten geleden, appelvrouw zei: Ik heb een vroege pyamadagZo heerlijk! Die heb ik ook regelmatig! 🥰
Geplaatst: 18 november18 Nov En het is goed gegaan, het was hier vannacht 1 graad. De paksoi staat er nog minus deze al wat grotere kleintjes. Kruiden ook uet de wortels zijn uit Jorieke’s tuin We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 18 november18 Nov Vandaag nog wat winterwortels geoogst. Zo vreemd: grote en kleine en hele kleine. Ik heb er nog vele, maar die laat ik nog even staan.En venkel, die blijft bij mij altijd heel dun. Ik ga de stammen gebruiken voor bouillon, alvast in stukjes gesneden. Van het voorjaar ga ik het nog 1 keer proberen.Het blad van mijn knolselderij had ik 3 dagen geleden ook in een zak bewaard vandaag, maar weg gedaan, gewoon geen tijd om de goede bladeren uit te zoeken. Bewaren jullie die trouwens ook?
Geplaatst: 18 november18 Nov Bosje bloemen (chrysant was plat gewaaid, dus die is krom gegroeid), alleen de ananassalie is geen echte snijbloem, die kan niet zo goed tegen droogte. Blad van yakon, en nu ik toch takken van de ananassalie meegenomen had, ook blad ervan te drogen gelegd (zonder voedseldroger, dus even kijken hoe dat gaat).En speciaal voor @Mellie , blad van mijn kweepeer (Kwee A geloof ik, een onderstam voor peren).Zijn ze zo goed rijp? Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 18 november18 Nov Leuk zeg @acpronk dat je chrysanten hebt! Ik begrijp dat je deze teelt? Ik ben gelijk wakker! Ik ben opgegroeid in een chrysantenkwekerij. Wij teelden ze zowel in kassen als buiten in de volle grond. Mijn zus teelt ze nog steeds als hobby in een stukje moestuin waar zij een pluktuin heeft gerealiseerd. 💚 19 november19 Nov aangepast door Janie
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.