formatc Geplaatst: 3 juli 2017 Geplaatst: 3 juli 2017 Hoi, Wij hebben een tuinkas met tomaten, komkommers, sperciebonen en wat wortels.Nu zie ik dat het blad geel word en de nerf groenblijft. Dit zie ik zowel bij de komkommers als bij de sperciebonen en tomaten.(We hebben ook veel heermoes) Ik lees dat dit duidt op magnesium tekort?Hoe kan ik dat het beste oplossen? Voor de duidelijkheid heb ik wat foto's toegevoegd Quote
harms1 Geplaatst: 3 juli 2017 Geplaatst: 3 juli 2017 (aangepast) Ja ik heb het hier al vaker verkondigd, de combinatie van tomaten en komkommers is niet ideaal...http://www.houtwal.be/vakartikels/boekbesprekingen/goede_slechte_buren_combinatieteeltenfruit.htm https://www.tuinadvies.nl/artikels/combinatieteelt_groenten_planten 3 juli 2017 aangepast door Gast Quote
harms1 Geplaatst: 3 juli 2017 Geplaatst: 3 juli 2017 Ik zou zeggen, haal de komkommers eruit, en vervang deze door aardbeien. Quote
formatc Geplaatst: 3 juli 2017 Auteur Geplaatst: 3 juli 2017 Hoi, we doen het eigenlijk al 10tal jaren zo en gaat altijd goed.Enig idee hoe ik dit tekort kan opvangen? Quote
pippi Geplaatst: 3 juli 2017 Geplaatst: 3 juli 2017 Ja...de komkommers in een ander kasje? Alsof iedereen een paar kassen heeft staan. Ik denk dat heel veel moestuinders tomaten en komkommers in dezelfde kas hebben staan, en ik hoor ook nooit over problemen wat die combi betreft. Een voedingstekort in de grond lijkt me al helemaal niet te maken hebben met die combinatie. Formatc, ik durf niet te zeggen of dat nou wel of niet magnesiumtekort is. Mijn tomaten in de kas hebben ook verkleurend blad dat er wel wat op lijkt, maar de tomaten gaan verder als een tierelier dus daar doe ik niks aan. Ik denk dat ik in jouw geval gewoon een algemene bio-moestuinvoeding zou halen en kijken wat dat doet. Mijn paprika's staan er in de kas zo ontzaglijk belabberd bij dat ik dat daar ook ga doen. Je bonen (en wortels) zou ik lekker opnieuw zaaien en buiten zetten, kan nog best. En dat heermoes, zeker niet weggooien maar mee mulchen of heermoesthee van maken. Quote
Bit Geplaatst: 4 juli 2017 Geplaatst: 4 juli 2017 Magnesiumtekort klopt wel ja. Zelf gebruik ik voor de teelt een algemene tomatenmest voor mn tomaten / meloen enz. Een tomatenmest waar magnesium in zit. Is wat duurder ja. ( ik koop ecostyle ) Gewoon de complete mest dus. Je kan ook voor nu even de magnesium los , apart geven natuurlijk, maar ze hebben maar mini weinig nodig. Quote
Fruittuin Geplaatst: 4 juli 2017 Geplaatst: 4 juli 2017 Ik heb ook komkommer en tomaat in de zelfde kas . Tomaten gaan enorm goed. Komkommers blijven wat achter met productie maar groeien zeer goed... Voorals nog geen geel blad.. Zal eens in de gaten houden Quote
formatc Geplaatst: 4 juli 2017 Auteur Geplaatst: 4 juli 2017 Magnesiumtekort klopt wel ja. Zelf gebruik ik voor de teelt een algemene tomatenmest voor mn tomaten / meloen enz. Een tomatenmest waar magnesium in zit. Is wat duurder ja. ( ik koop ecostyle ) Gewoon de complete mest dus. Je kan ook voor nu even de magnesium los , apart geven natuurlijk, maar ze hebben maar mini weinig nodig. Ik heb ze dat nu ook even gegeven, even aankijken nuThnx for the tips Quote
RobO Geplaatst: 5 juli 2017 Geplaatst: 5 juli 2017 je kan het zelfs op het blad gieten, werkt heel snel Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.