Lowie Geplaatst: 25 juli 2017 Geplaatst: 25 juli 2017 2 weken geleden heb ik een compostbak opgestart. Ik zat aan een kubieke meter materiaal die bestond uit een evenwichtige samenstelling van snoeiafval, mest, hooi.... Nu ben ik gisterenavond eens gaan kijken en zag dat als je eens met een riek wat materiaal verplaatste de bak mooi aan het dampen is. Wel heb ik op bepaalde plekken nog redelijk wat materiaal die volledig droog is. Ik zie nu dus dat ik te weinig water heb toegevoegd bij de opstart. Is het mogelijk om nu nog enkele gieters water in de bak te gieten zodat de hoop alsnog genoeg water krijgt? Is het niet erg dat ik dan de warmte en dus het dampen van de compostbak (deels) ga stoppen? Iemand tips? Alvast bedankt! Quote
pippi Geplaatst: 25 juli 2017 Geplaatst: 25 juli 2017 Is de bovenkant dicht dan? Want anders krijgt hij toch ook extra water als het regent? (Ik ben daar erg makkelijk in trouwens, als ik de tuin sproei, sproei ik ook de compostbakken, als de tuin geen water nodig heeft, dan de compost ook niet. En ik heb mooie compost, al zeg ik het zelf. ) Quote
RobO Geplaatst: 26 juli 2017 Geplaatst: 26 juli 2017 gewoon bijgieten en ook even omzetten, de bacteriën maken alles weer warm zo lang er genoeg te eten is Quote
Glenn1ap Geplaatst: 26 juli 2017 Geplaatst: 26 juli 2017 Ik heb ook een nieuw compostvat gestart enkele weken terug met voornamelijk droog materiaal.Op de bodem heb ik wat karton gelegd zodat het water dat erin komt niet direkt doorsijpeld maar het laatste vocht opneemt.Heb enkele emmers langs mijn plastieken compost vat wat ik er bik gooi als het regent Verder doe ik er ook wat water in als ik water geefEn giet ik het spoelwater van de kippen drinkbak er bij Quote
weknow Geplaatst: 26 juli 2017 Geplaatst: 26 juli 2017 @ Lowie Compost maken hoeft niet echt warm te worden of te "dampen". Dat is in ieder geval niet echt nodig voor het proces. Vocht is wel essentieel, anders staat alles stil. Maar maak het ook niet te veel nat. Omzetten helpt altijd wel, om ook vochtigheid wat te verdelen. In een vat wordt deel van het vocht ook verbruikt bij de omzetting...dus af en toe iets tussen 5 a 20 liter water toevoegen kan nuttig of nodig zijn. Voor blussen van de warmte hoef je niet bang te zijn...als er nog groen snel verteerd moet worden (want dat is wat warmte veroorzaakt, dat doen bepaalde soorten bacteriën aan het begin) gebeurt dat toch wel. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
henkg Geplaatst: 26 juli 2017 Geplaatst: 26 juli 2017 Maar een hoge temperatuur, iets van 60 graden, is toch goed om (onkruid)zaden te vernietigen? Ik vraag me dan wel af of de reeds aanwezige compostwormen in de onderlaag die hoge temperatuur wel lekker vinden ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Lowie Geplaatst: 26 juli 2017 Auteur Geplaatst: 26 juli 2017 Bedankt voor de reacties allemaal! Gisterenavond m'n compostbak eens goed omgeschept en nog eens goed water gegeven zodat zeker alles nat was. En idd, vanmorgen was de hoop alweer op temperatuur. Ik had voordat we op reis vertrokken enkele plastic platen boven (niet op het materiaal) de compostbak gelegd omdat er redelijk wat regen voorspeld was en ik dacht dat alles ging verzuipen. Uiteindelijk zeer hoge temperaturen gehad en daardoor is m'n bak wat uitgedroogd denk ik. Mvg,Lowie Quote
Roelie Geplaatst: 26 juli 2017 Geplaatst: 26 juli 2017 @Lowie, vertel niet dat je op reis gaat op een forum... het zijn niet alléén tuinliefhebbers die fora afstruinen... Quote
loes Geplaatst: 26 juli 2017 Geplaatst: 26 juli 2017 Roelie, Lowie is alweer thuis anders had hij niet kunnen opmerken dat de compostbak te droog is Is de bovenkant dicht dan? Want anders krijgt hij toch ook extra water als het regent? (Ik ben daar erg makkelijk in trouwens, als ik de tuin sproei, sproei ik ook de compostbakken, als de tuin geen water nodig heeft, dan de compost ook niet. En ik heb mooie compost, al zeg ik het zelf. ) verrekt, dat is logisch. goeie tip Quote
weknow Geplaatst: 26 juli 2017 Geplaatst: 26 juli 2017 HenkG schreef: Maar een hoge temperatuur, iets van 60 graden, is toch goed om (onkruid)zaden te vernietigen? Mijn advies dan: Zorg dat je onkruid zo weinig mogelijk in zaad laat komen en als het toch gebeurt, niet op de hoop gooit. (Hier gaat dat standaard naar de kippen...een aparte lage en open compostbak in de ren, waar ze in scharrelen). Is ook relatief...lang niet alle zaden gaan dan dood....een deel vast wel, voor een deel kiemen ze en sterven dan in de compost, andere overleven ook 60+.... Onkruidvrij tuinieren bestaat niet....heet composteren is niet de oplossing om er van af te komen....in compostvaten (200 a 400 liter) wordt het nooit heet genoeg overal bovendien en eigenlijk geldt dat ook voor bakken en hopen, waar die hitte lang niet overal zo hoog is (randen bijv.) tenzij in zeer gesofisticeerde systemen. Bovendien is hitte in de compost niet echt een voordeel voor het proces....het wordt gedaan vooral voor tijdwinst....koude compostering levert een beter product op als het gaat om bodemgezondheid en bodemvoedzaamheid. Dat warmte schadelijk zou zijn voor compostwormen, dat zal wel loslopen. Theoretisch zou het kunnen als in dezelfde bak verschillende fasen van vertering tegelijk plaatsvinden. Compostwormen worden pas actief en vermeerderen zich pas als het proces al wat aan de gang is en de eventuele hitte voorbij. Mocht dat in hetzelfde vat of bak tegelijk gebeuren, dan gaan ze weg of kruipen in een hoek waar ze het lekker vinden wat betreft vocht, temperatuur en voor hen wel verteerbaar voedsel. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
pippi Geplaatst: 26 juli 2017 Geplaatst: 26 juli 2017 Ik zag vandaag wat onkruidzaailingetjes in de bak met bijna-klaar-compost, teken dat die compost wel klaar is. Ik ben vrij slordig met eventuele zaden in de compost, maar juist het 'agressieve' onkruid in de compost, dat als eerste opkomt, is vrij makkelijk te verwijderen, paar keer omgooien, en als het eenmaal op de grond ligt een keer de schoffel eroverheen voor je gaat zaaien, is weer extra organisch materiaal. De zaden in de compost waar ik tot dusver echt het allermeest last van heb zijn die kruisbestomaten van vorig jaar in de achtertuin. Die dingen komen nu overal op, ik laat ze hier en daar ook maar gewoon gaan, maar ik ga er wel op letten dat er dit jaar nul tomatenzaden op de composthoop belanden. Quote
Wortel Geplaatst: 27 juli 2017 Geplaatst: 27 juli 2017 Hmm goeie tip. Geen tomaten op de composthoop. Quote
Charly Geplaatst: 27 juli 2017 Geplaatst: 27 juli 2017 Mja. Idem hier. Veel tomatenzaailingen overal en ook boomspinazie. Wat ik leuk vond, liet ik staan of potte ik over. De rest idd even met de schoffel erover of naar de varkens. Volgens mij is als de zaden overleven in je compost, het composteringsproces niet volledig geweest (klopt in mijn geval sowieso. Was nog erg rauw) Enfin. Geen klacht hoor. Meer een observatie. Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 28 juli 2017 Geplaatst: 28 juli 2017 Even lekker af en toe over de bak piesen maakt hem ook vochtig..en is lekker warm Ik heb tegenwoordig een apart Vamvat voor het erge onkruid uit de tuin. De stengels waar geen zaad of bv beetje schimmel in zit knip ik fijn op de reguliere hoop en de rest gaat in de onkruid compost. Deze compost gebruik ik in de potten die ik er tot de helft mee vul. Dit jaar voor het eerst deze manier gebruikt om de potten voor de pepers en de dahlia`s te vullen en dat bevalt geweldig..ik heb nog niet bij hoeven mesten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.