Berti Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 zelf gezaaide wortel en pootuitjes, bleven te klein.de wortels niet langer dan 7 cm geworden (maar GEWELDIG ZOET) en de uien halen net golfbalformaat of zo.beetje klein he voor drie maanden in de grond te hebben gezeten. waar kan dat aan liggen? dit was het eerste jaar van deze tuin....zijn verhoogde bedden met grond erin, zat korrelmest en kalk bij.toch te weinig water? of gebrek aan iets? dan weet ik dat voor volgend jaar Quote
hansm Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 te vroeg geoogst Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Ja, de ui is iig te vroeg geoogst. Of gingen ze al echt hangen en afsterven? Dan doe je er niets aan natuurlijk De plantuitjes die ik afgelopen najaar heb gepoot, zijn duidelijk stukken groter dan de uitjes die ik dit voorjaar heb gepoot. En dan heb ik het nog niet eens over zaaien.De wortelen zouden met 3 maanden net oogstbaar moeten zijn, maar had je ook nog 2 maanden kunnen laten zitten. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Helly Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Hebben we t hier over zomer of winter wortelen?Ik heb ze beiden staan en vraag me af wanneer ik ze kan oogsten. Gezaaid in maart. Quote Good things come in small packages
Berti Geplaatst: 7 juli 2011 Auteur Geplaatst: 7 juli 2011 uien: ja waren inderdaad afgestorven al. dus dan kan je ze oogsten. en krijg je een verrassing die je niet verwacht.wortelen waren gezaaid begin maart en stond op zakje, oogstbaar na 3 maanden...waren zomerwortels. heb ook winterwortels gezaaid, zal daar nog maar meer van zaaien zodat het hele vak volstaat..als ze zoals je zegt, zo lang kunnen blijven zitten....(op de moestuin waren wortels na 3 maanden al op normaal formaat, en hier in mijn tuin niet, en daarom vroeg ik me dus af wat er nou mee was) Quote
Jorieke123 Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Wortels houden toch niet van een voedzame grond? (kijkt vragend naar moestuiniers die wortels telen?) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Berti Geplaatst: 7 juli 2011 Auteur Geplaatst: 7 juli 2011 grond op moestuin was voedzamer dan grond hier, zeker weten....dus benieuwd naar reaktie op joriekes vraag... Quote
bonnie f Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Te veel stikstof in de grond?Ontploffen je bladgroente en kruiden spontaan? Ik heb te veel stikstof in de grond m.a.g. dat alles wat knol of wortel moet geven erg klein blijft.Kalium toevoegen schijnt te helpen.... Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Koert Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Als het blad van de uien gaat liggen (strijken) dan kun je zeker nog wel een week of 2 a 3 wachten met oogsten, de ui groeit dan gewoon nog door. Het kan ook zijn dat je de uien te dicht op elkaar hebt gezet, als ze niet genoeg ruimte hebben zullen ze ook niet doorgroeien. Grond is ook erg belangrijk op hele lichte grond zul je nooit echt grote uien krijgen, zeker op lichte grond waar het water zo weg loopt, moet je ook regelmatig bewateren, ui heeft wel veel water nodig om flink te kunnen groeien. Daarnaast kan het ook nog zijn dat de ui stil komt te staan door dat ie in de bloei schiet. Hoe diep had je ze trouwens gepoot, aangezien het een verrassing was voor je, zaten de uien nog onder de grond? De wortels zijn waarschijnlijk wel te vroeg geoogst, maar ook te zware grond of te veel stikstof kan de oorzaak zijn. Quote Even a broken clock is right twice a day
hansm Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Hebben we t hier over zomer of winter wortelen?Ik heb ze beiden staan en vraag me af wanneer ik ze kan oogsten. Gezaaid in maart. gewoon 1 er uittrekken is hij niet groot dan laat je hem staan als je maar voor de vorst oogst, zo simpel doe ik het Quote Players only love you when they're playing.
Berti Geplaatst: 7 juli 2011 Auteur Geplaatst: 7 juli 2011 nu weet ik dat het watergebrek is en de grond te los is. suggesties? voor volgend jaar.... Quote
veuvecouderc Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Wortelen groeien op twee manieren, in de diepte/lengte en de breedt/dikte. De lengtegroei is er altijd, de diktegroei komt later, maarrrr als de wortels in het voorjaar te weinig vocht krijgen dan valt de groei stil. Ook - zoals Bonnie zegt - maakt teveel stikstof in de grond dat het blad zich meer ontwikkelt ten koste van de wortel. En tot slot moet je grond echt diep (30 cm) losgemaakt zijn wil je lange (en rechte) wortels kweken. Kies zelf maar of een van de bovenstaande oorzaken voor jou geldt. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
Berti Geplaatst: 7 juli 2011 Auteur Geplaatst: 7 juli 2011 te weinig vocht, teveel stikstof.de grond was 1 meter diep losgemaakt Quote
veuvecouderc Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 de grond was 1 meter diep losgemaakt WAUW, moest iemand wat agressie kwijt? Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
Berti Geplaatst: 7 juli 2011 Auteur Geplaatst: 7 juli 2011 ach welnee hoe kom je DAAR nou bij...... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.