Mellie Geplaatst: 3 februari Geplaatst: 3 februari Mooi brood @amarinde. Heel goed gelukt! Je korst ziet er naar mijn gevoel iets te bruin uit. In mijn oven wordt de korst dan gelijk zo hard. Maar mijn dochter vind dat juist weer heel lekker. Maar mocht je zelf ook vinden dat de korst wat minder bruin mag, ik bak eerste kwartier op 250 graden en erna restant van de baktijd 215/220 graden. 2 1 Quote
Rookie Geplaatst: 3 februari Geplaatst: 3 februari En als je wel bruin wilt, maar niet hard, kan je het brood laten afkoelen in een theedoek. 2 1 Quote
Amarinde Geplaatst: 5 februari Geplaatst: 5 februari Wat grappig, ik heb geen seconde gedacht dat de korst misschien te bruin was. Wij vinden 'm erg lekker zo maar dit nodigt uit tot experimenteren😊. ik ga je tip de volgende keer uitproberen @Mellie. De recepten zijn altijd voor 2 broden dus dan kan ik ook meteen vergelijken😄 @Rookie Gaan we ook eens uitproberen. De korst was stevig, maar gelukkig niet te hard voor ons, M'n broodmes had er wel wat moeite mee, al kan dat ook aan het mes liggen haha😅. maar ik kan kan me zo voorstellen dat het voor mijn ouders misschien wel wat te hard zou zijn. 2 Quote
detafelvanjan Geplaatst: 7 februari Geplaatst: 7 februari Wij bakken altijd een zuurdesem roggevolkoren brood. We gebruiken deze verhoudingen: 100g rogge, 200 bloem, 200 volkoren, 280 water+15ml, 200 zuurdesemstarter, 15 g zout. Onze starter is gewend aan een koele ruimte (ongeveer 16 graden in de nacht en 18 overdag). Verder doen we zo min mogelijk handelingen. Meng alle ingredienten tot een ongeveer homogene massa en dan gaat de kitchenaid het 3 minuten mengen. Dan nog een eetlepel water erbij (15 ml) en nog eens 3 minuten mengen. Dan doen we een 3 tot 5 keer stretch en fold en laten het een nacht rijzen, idd op 16 graden. We bakken in een voorverwarmde dutchover. 30 minuten met deksel op 230gr en daarna 15min op 200gr zonder deksel. Dit geeft ons dit soort broden. Dit zijn drie verschillende batches: 7 Quote
Rookie Geplaatst: 8 februari Geplaatst: 8 februari Wat een mooi brood! Ik vind dat maar knap, dat mensen met zuurdesem kunnen werken. Mij is het tot nu toe niet gelukt en ik heb het maar even op pauze gezet, komt misschien nog wel een keer. Ik maak heel lekkere gistbroden, daar doen we het maar even mee. 3 Quote
Amarinde Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Dit keer twee witte broodjes omdat mijn vriend dat echt een feestje vindt. De linker op 245°c 30 min met deksel en 15 min zonder deksel. De rechter 245°c 30 min met deksel en 215°C 20 min zonder deksel. De rechter hebben we vanavond bij het eten opgegeten. Lekker, maar de korst leek iets minder knapperig. Ik moet nog een beetje sleutelen😄. 6 1 Quote
Tanja65 Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Ziet er wel heel lekker uit! 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Rookie Geplaatst: 12 februari Geplaatst: 12 februari Mag ik hier het recept van @Amarinde? Ze zien er echt heel mooi uit. Ik denk alleen niet dat mijn oven boven de 230 graden uit komt. 1 Quote
Amarinde Geplaatst: 13 februari Geplaatst: 13 februari (aangepast) @Rookie ik heb dit recept gebruikt (voor 2 broodjes) 1000g bloem. 100% 720g water. 72% 21g zeezout. 2,1% 4g gist. 0,4% Methode: Autolyse 30 min Daarna zout en gist er bij mixen Eerste rijs: ong 5 uur waarbij 2 stretch&folds tijdens het eerste anderhalf uur. Na de eerste rijs 2 broodjes vormen en die nog ongeveer een uur en kwartier afgedekt laten staan op het aanrecht, daarna bakken. In dutch oven 30 min op 245 graden, deksel eraf en dan nog 15-20 min. Het staat je natuurlijk helemaal vrij om verder je eigen bakmanier te volgen, maar dit is hoe ik het heb gedaan :). 13 februari aangepast door Amarinde 2 1 Quote
Rookie Geplaatst: 13 februari Geplaatst: 13 februari Dat is een lange rijs, maar er zit dan ook niet veel gist in. Ik ga het eens proberen, maar dan op 230 graden. Dankjewel! 1 Quote
Amarinde Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari Bruin brood met pompoenpitten erin en bruin brood met sesam erop. Ik vind het echt heel leuk om te doen😄. 6 Quote
Mellie Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari Geen brood, wel taart. Eigen gedroogde abrikozen uit de Turkse tuin eerst geweld en 3 eigen eitjes. Was 143 gram en had 150 gr nodig voor mijn recept. Komt vast goed. Ruikt in elk geval heel lekker. Ik heb altijd de neiging bij gewelde zaken om ze vooral niet zinloos geweld te laten zijn Taart is bijna klaar. Ow en eigen walnoten! Het geheel wordt worteltaart. Mega veel wortel. Vast heel gezond. 3 Quote
Mellie Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart Vandaag eerste dag van de Ramadan, dus lahmacun! Vorig jaar tijdens de ramadan voor het laatst gemaakt en dit jaar op de eerste dag. Vulling staat klaar. Deeg staat klaar. Opbollen en rollen maar! Bijna 2 kg bloem… ik heb 2 pizzapannen om de boel te maken. Ik kom er anders nooit doorheen ben ik bang. Maar wilde ook wat om uit te delen hebben in het kader van wereldvrede enzo 6 Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart Het deeg is water, tarwe, olie, zout? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jootje Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart Het water loopt in mijn mond , Mellie! Was ik nou je buurvrouw maar…..😊😉 1 Quote
Mellie Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart Haha nou, bij ook tijdens het maken @jootje! ik ben 5 u verder en moe. Het is klaar. Ik heb al uitgedeeld en net is er een pakketje opgehaald. Had 49 stuks. De man vond het uitrollen langzaam gaan en besloot het machinaal te gaan met opzetstuk voor pasta. we kregen ze alleen niet rond wat een lahmacun wel is, maar langwerpig wat eigenlijk een ‘etli pide’ vorm is. Nou ja, zo gaat het soms. Hier waren ze nog (soort van) rond. Erna langwerpig. Zie dat ik niet met mijn steenoven een foto heb. Die pizza’s zijn sneller gaar en zijn malser. Deeg blijft dan zachter. Pizzapan is ook prima hoor. @appelvrouw deeg is tarwebloem, water en zout. Evt een piepklein beetje gist, maar hoeft niet. Een kwartiertje laten rusten (mag ook langer, maar niet een paar uur zoals met ander deeg wat je laat rijzen. Dan wordt het zuur en das niet de bedoeling. Ik lig nu voor pampus. Ga zo lekker eten! 2 Quote
Dahli Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart Geniet er zo meteen van @Mellie! Het ziet er zoals altijd weer verrukkelijk uit! 1 Quote
jootje Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart Oooh..ik zou zeker ook geholpen hebben bij het maken hoor! En dan als beloning mee eten! 😂😋 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart (aangepast) Lekker bij Jorieke en Joep gegeten met oa fijne veld varken grill- en rookworst en heerlijke crème fraîche van haar eigen maaksel! Ook de door Jorieke samengestelde kruidenthee viel erg bij mij in de smaak😋 Edit: ik ben in het verkeerde topic zie ik, hopelijk scheelt het dat het een broodmaaltijd was en dat de broodjes werden opgewarmd in de hout oven! 1 maart aangepast door appelvrouw 5 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 18 maart Geplaatst: 18 maart Ik heb vandaag baklava gemaakt met pistache. Rib uit mijn lijf voor 400 gr gepelde pistachenootjes. zucht. Maar het is vast heel lekker. Siroop vanochtend gemaakt. Is nog steeds wat warm, dus ik gebruik het nog niet. 2 soorten gewoon een bakplaat vol en met de restjes heb ik rollen gemaakt. Normaal zien ze er allemaal anders uit omdat ik nooit echt weet welke vorm ik moet maken. En ineens had ik een euraka momentje. Voortaan maar ik de restjes altijd zo. Siroop gaat er vanavond overheen. Heerlijk krakende baklava is het lekkerste wat er is! Hopelijk ook met pistache goed gelukt. 4 Quote
Mellie Geplaatst: 18 maart Geplaatst: 18 maart Ik vind de siroop net iets te licht, maar verder goed gelukt. Je gebruikt normaal 1:1. Dan vind ik de siroop te zwaar, dus ik doe altijd wat minder suiker. Maar om gedoe met wegen te voorkomen, had ik nu meer water ipv minder suiker. 1,2 l water en 1 kg suiker. Was toch een beetje dun ivm het had dikker moeten zijn. Smaak was gelukkig wel goed, maar ik snap niet zo goed waarom. Ik maak baklava nooit met pistachenoten, want dat is best een dure grap. Maar hoe, het is niet elke dag feest. Het was verbazingwekkend hoe erg het naar pistache rook. Alsof ik er kilo’s van had gebruikt. Ik heb 400 gr gepelde pistachenoten gebruikt. Deze rollen hebben bijna net zo veel pistache als 1 laag bakplaat. Dus behoorlijk rijk gevuld. De bakplaat proef ik morgen tijdens de iftar. Ik kan geen boe of bah meer zeggen. 3 Quote
Mellie Geplaatst: 20 maart Geplaatst: 20 maart Note to self: als je siroop te dun is, dan wordt je baklava papperig. Wijze les en het gebeurd al binnen 8 uur. Niks krakend verse baklava. Gelukkig woon ik samen met man en kinderen die op de dochter na, minder foodsnobistisch zijn aangelegd dan hun moeder. Ze eten het met smaak en smak en vinden het heerlijk. Ze mogen nu ongelimiteerd eten dus dat is hun mazzel. 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.