Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vraagje.:

Uit een zadenenvelop (weet zo niet meer welke) heb ik 3 vrij grote bonen gehaald waarop stond borlotti/lima boon (geloof ik, was niet heel duidelijk leesbaar...)

Ik heb geen voorbeeld meer ervan maar ze waren zo groot als het topje van mij duim ongeveer en rood bruinig met zwart gespikkeld.

De plante is een schitterende klimmer met rode bloemen. De foto is van vorige maand.

2017070821200532701502742562.jpg

Ondertussen zijn de peulen erg groot en zijn er bijna geen bloemen meer...

Nu probeer ik erachter te komen wanneer ik ze kan oogsten. Maar als ik Google op de borlotti boon krijg ik hele andere bonen dan ik gezaaid heb (volgens mij...)

IMG-20170814-WA002057621502742314.jpeg

Is dit wel een borlottiboon? Wanneer kan ik deze gigantische peulen oogsten? En hoe kun je ze eten? Als peul?? De bonen?? Of beide?

Dank jullie wel!

Stil aanwezig... Informatie opzuigend.

Geplaatst:

ik denk dat ik dezelfde heb van de mtfd bij Mellie, ze zien er exact zo uit,

ik ga ze oogsten als de peulen helemaal dik & dor zijn en haal dan de bonen eruit (netje tegen de vogels wel hier...)

1 nachtje in de vriezer tegen beestjes en dan in een droge pot

ik ga ze eten in de zoet-zure bonensalade en in de soep: nachtje wellen, koken tot gaar en dan gebruiken

Geplaatst:

Dit is zeker geen Borlottiboon. Lijkt me een pronker en dat klopt met je omschrijving van de boon.

Deze pronkbonen moet je niet te lang laten hangen, maar lekker jong eten.

De Borlotti's of kievitsboon is een droogboon. Die laat ik drogen in de peul en van de bonen maak je bv. een lekker soepje.

Geplaatst:

@RobO dat zou kunnen... Ik ben heel benieuwd. Ik ga sowieso ook wel wat laten drogen al is het om nieuwe zaden te krijgen.

@oscardevos eet je ze dan als peul of de bonen vers? Ik zal eens googlen op pronkers.

Stil aanwezig... Informatie opzuigend.

Geplaatst:

Mijn borlottis hebben gevlekte peulen. Voor mij zien jouw bonen er uit als pronkbonen.

De limabonen die ik vorig jaar had zagen er heel anders uit: als grote, gekrulde peultjes.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...