Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Pompoen planten

Everde

Recommended Posts

Ik heb geen ervaring met een moestuin, maar kreeg vandaag van mijn buurvrouw 3pompoenplantjes die zij over had, ik vroeg of dit niet te laat was? Ze wist het zelf niet goed, ik heb ze dan maar geplant maar kan ik nog oogsten? Het lijkt me vrij laat om te planten? Ze zijn ook nog niet zo erg groot. Wat gebeurt er dan met het plantje? Gaat het zowiezo stuk? Elke pompoen is toch éénjarig denk ik? Alvast bedankt

Dag Everde. Welkom op dit forum. Ze zijn inderdaad (veel) te laat. Pompoenplantjes zet je rond half mei in de vollegrond als er geen kans op nachtvorst meer is. In een kas/serre kan zoiets al eerder. De plantjes die je nu hebt zullen nog wel een tijdje groeien en misschien zelfs bloeien. Er zou dan nog een pompoentje aan kunnen komen maar wel te laat om volgroeid te raken. Bovendien heb je kans dat de planten vanaf deze tijd van het jaar al gauw last krijgen van meeldauw.

De winter door houden kan niet. Ze zullen uiteindelijk ten onder gaan aan meeldauw of door de kou verpieteren of bevriezen. Je weet in ieder geval nu hoe je het het volgend jaar moet aanpakken.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --