Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat rijpe bramen op de rand van je landgoed laten vallen en voor je t weet kan je ze zelf ook plukken.

Good things come in small packages

Geplaatst:
Gisteren weer even gaan kijken. Het komt nu goed op gang, vooral het plekje waar ik vorige week de rijpe bramen zag.

In 2 uurtjes anderhalve kilo geplukt. Op mijn dooie akkertje (de hond hielp ook mee) in het zonnetje.

We moeten maar eens een pluksessie gaan afspreken met de "in-de-buurt-woners".

O wat een heerlijkheid!! Zo jammer dat ik pas in september weer in de "buurt" ben. Ik ga hier eens even goed rondvragen, ik ken wel mensen met een bio-boerderij die een veld hebben afgeperkt met bramen. maar zij plukken eerst, en dan de kinderen..als het een goed jaar is bellen ze me daarna

Hebben jullie geen bramen, joh? Dat is toch onkruid zowat...

Ja, dat klopt. Toen we het huis ( de ruïne) hier kochten was onze tuin een tuin als in de Geheime Tuin van Frances Hodgson Burnett. Of de tuin van Doornroosje! Prachtig, maar met duizenden wilde bramenplanten...van dat dauwbraamachtige spul dat wel ver "loopt", maar goede bramen geven ho maar. Jaren heb ik bramenplanten uitgetrokken, en dat heeft tot nu een een afkeer opgeleverd van bramen in de tuin. Ik heb wel een paar keer een doornloze braam gekregen, maar op de een of andere manier kreeg ik die snel kassie wijlen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

hier ook volop bramen hoor maar wel per plaats verschillend.

gisteren een kilo geplukt.

samen met rode bessen , aarbeien en japanse wijnbes een heerlijke jam gemaakt.

mijn zoontje had vanmorgen de snoet al weer rood van de jam.

Geplaatst:

bramenjam horen pitjes in hoor als je gelei wil maken kun je ook door neteldoek halen.

pitjes zijn gezond zegt hoe heet ze ook weer Heleen , (dacht ik)

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ik had zo'n 1800 gram.

Ik ben helemaal gaar.

Ik was dus met Jasmin op bramenroof.

Ik ging er zo in op dat ik dus midden in een mierennest ging staan.

Ben ik nog zo suf dat ik rustig blijf staan om Jasmin lachend op die beesten te wijzen.

Ondertussen liepen die rotbeesten dus mijn broek in. Heel even dacht ik dat het wel mee zou vallen.....

En toen.....kriebel...friemel....bijt....nog meer kriebel.

Goed, dat werd dus mijn broek uittrekken maar een half uur later liepen die beesten bij mijn nek omhoog.

Een kwartiertje later dacht ik dat er zo'n beest in mijn rug aan het bijten was. Jasmin op mijn rug meppen maar het bleef pijn doen en steken. Dus hup...mijn bloes uit. Dat was dus een wesp die nog aan zijn angel dood in mijn rug bengelde.

Het is toch een tikkie genant om eerst in je onderbroek te staan en later in je hemdje.

Maar goed: ik heb mijn bramen. Heul veul bramen. Ik denk dat ik voor een potje bramengelei ga en van de rest bramensiroop maak.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Bonnie vindt je het heel erg als ik aan Jasmin vraag voortaan videocamera mee te nemen, als ze met jouw op pad gaat

Geplaatst:
Bonnie vindt je het heel erg als ik aan Jasmin vraag voortaan videocamera mee te nemen, als ze met jouw op pad gaat

Ik begrijp dat je me nu uitlacht.

Ik ben gebeten, gestoken, gehavend door de dorens, ik heb me opengekrabd vanwege de jeuk....

En jij lacht me uit????

(en je wilt al die littekens ook nog zien????)

Geplaatst:
Ik had zo'n 1800 gram.

Ik ben helemaal gaar.

Ben ik nog zo suf dat ik rustig blijf staan om Jasmin lachend op die beesten te wijzen.

Ondertussen liepen die rotbeesten dus mijn broek in. Heel even dacht ik dat het wel mee zou vallen.....

Goed, dat werd dus mijn broek uittrekken maar een half uur later liepen die beesten bij mijn nek omhoog.

Een kwartiertje later dacht ik dat er zo'n beest in mijn rug aan het bijten was. Jasmin op mijn rug meppen maar het bleef pijn doen en steken. Dus hup...mijn bloes uit. Dat was dus een wesp die nog aan zijn angel dood in mijn rug bengelde.

Het is toch een tikkie genant om eerst in je onderbroek te staan en later in je hemdje.

Maar goed: ik heb mijn bramen. Heul veul bramen. Ik denk dat ik voor een potje bramengelei ga en van de rest bramensiroop maak.

Geplaatst:

Nee ik lachte je niet uit, ik lachte je toe want lijkt me met jouw bramen plukken niet saai

Geplaatst:
Ik had zo'n 1800 gram.

Ik ben helemaal gaar.

sorry Bonnie, maar wat jammer dat ik er niet bij was!!

Geplaatst:
Net de eerste 100 gram bramen geplukt. Maar extra goed op mierennesten gelet want ik had geen zin om in me onderbroek bramen te plukken

Ik raad je het ook echt af, als jongeman kom je waarschijnlijk in flinke problemen als je in de onderbroek bramen staat te plukken.

(nog afgezien van de schade die de stekels aanrichten)

Maar mijn bramen staan te pruttelen. Ik heb er nog een pond druiven bijgegooid.

Het gaat siroop worden (en een potje gelei)

Spannend dus.

Wat ga jij met je 100 gram doen?

Geplaatst:

Och...Bonnie.....als ik dat geweten had! )))))

Mooie oogst! Volgende keer moet ik toch echt mee....had een actie van mij kunnen zijn, met die mieren! LOL

Geplaatst:

Nou, ik heb nog geen braam gezien/geplukt, maar hoop dat dat donderdag gaat gebeuren. Als het weer redelijk is gaan we maar weer es een Pieterpad etappe lopen, we zijn aangeland bij het stuk: Holten naar Laren. Ik hoop dus dat we onderweg een enorme berg braamstruiken tegenkomen. Ik neem in ieder geval een extra rugzakje met plastic zakjes mee!

Geplaatst:
Nou, ik heb nog geen braam gezien/geplukt, maar hoop dat dat donderdag gaat gebeuren. Als het weer redelijk is gaan we maar weer es een Pieterpad etappe lopen, we zijn aangeland bij het stuk: Holten naar Laren. Ik hoop dus dat we onderweg een enorme berg braamstruiken tegenkomen. Ik neem in ieder geval een extra rugzakje met plastic zakjes mee!

Heerlijk Jootje, veel plezier, en veel bramen gewenst!

Geplaatst:
Ik was paars met rode krasjes

Daar heb je gelukkig de calendula vaseline voor!!

zoveel bramen..wat een heerlijkheid voor jullie!...ik ben jaloers..en wil ook..

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Afgelopen zondag bramen geplukt met Jootje en Jasmin. Helaas waren er al plukkers voor ons geweest. Maar goed, we gingen ieder toch met zo'n anderhalve kilo naar huis. Ik heb er weer siroop (nu wel goed vloeibaar, de kunst is om het ingekookte sap eerst goed te laten afkoelen voor je de suiker er door heen roert) en wat gelei van gemaakt. En ik ben dit keer niet in mierennesten gaan staan...da's ook wat waard.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...