hansm Geplaatst: 10 juli 2011 Geplaatst: 10 juli 2011 Ik ben zelf nooit zo speciaal gericht op opbrengst bij aardappels maar ik vind het proberen en proeven erg leuk. Rosevals zal ik proberen te onthouden voor volgend jaar, ik heb dit jaar blauwe en zwarte gezet en wil wat meer aardappel soorten. Dat lijkt me zelf leuk, en dan elk jaar een nieuw soortje erbij kopen. Vraag aan dennis29: Bewaar jij kleine aardappeltjes van deze soorten om opnieuw als pootaardappeltjes te gebruiken ? Quote Players only love you when they're playing.
Helly Geplaatst: 10 juli 2011 Geplaatst: 10 juli 2011 Dat vroeg ik me ook al af, of ik de mini aardappeltjes kon gebruiken om opnieuw te poten?Moet je ze dan koel en donker bewaren? Of iets anders mee doen om ze zo lang te kunnen bewaren? Quote Good things come in small packages
Jorieke123 Geplaatst: 10 juli 2011 Geplaatst: 10 juli 2011 Ik ga ze dit jaar aan het einde van de zomer weer uitplanten. Vorig jaar was ik namelijk blijkbaar wat aardappels vergeten te rooien, en die liepen dit jaar weer heel mooi uit. Omdat er al wat anders in de vakken stond waar ze opkwamen, heb ik ze er toch maar uitgehaald, de knollen waren nog helemaal gaaf.Zelfs met die keiharde vorst die we hier altijd hebben. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 10 juli 2011 Auteur Geplaatst: 10 juli 2011 Denk inderdaad zo bewaren en vorst vrij en dan op hoop van zegen dat ze zolang goed blijven tot ze weer de grond in kunnen,zo ging dat vroeger ook, maar lijkt mij wel lukken want zo doen de mensen die pootaardappels verkopen het ook vast. Quote Players only love you when they're playing.
Dennis29 Geplaatst: 10 juli 2011 Geplaatst: 10 juli 2011 Ja ik wil wel wat aardappeltjes bewaren of weer opnieuw te planten. En welke soorten blauwe en zwarte aardappels heb jij?Wij willen volgend jaar ook wat meer soorten blauw/paars/zwarte en roze/rode aardappels. Quote
Dennis29 Geplaatst: 10 juli 2011 Geplaatst: 10 juli 2011 Maar als je ze laat zitten zit je wel weer met wisselteelt. Wanneer je meerdere jaren achterelkaar aardappels op een stukje neerzet krijg je wel een grotere kans op ziektes Quote
hansm Geplaatst: 10 juli 2011 Auteur Geplaatst: 10 juli 2011 @Dennis ik heb >Blaue Schweden en Schwarze Ungarin, je schijnt ook nog rode en groene soorten te hebben best heelleuke soorten aankomend voorjaar ga ik me daareens in verdiepen.leuk dat je ook pootaardappels gaat bewaren.Eerst wilde ik nooit aardappels maar nu vindt ik toch wel leuk om wat soortjes te kweken vooral deze oude soorten zijn nog goed ziekte resistent ook. 1 Quote Players only love you when they're playing.
Jorg Geplaatst: 10 juli 2011 Geplaatst: 10 juli 2011 Maar als je ze laat zitten zit je wel weer met wisselteelt. Wanneer je meerdere jaren achterelkaar aardappels op een stukje neerzet krijg je wel een grotere kans op ziektesPrecies Dennis, ik vind bij aardappels (en nog zo'n groente soort kolen) de wisselteelt wel belangrijk, de aardappeltjes van voorgaande jaren die zijn blijven zitten en toch nog ontspruiten worden zonder pardon onthoofd. @Hans, had je dit jaar ook al aardappels staan of had je dat nou juist niet gedaan vanwege de regels op jullie complex? Ik ben zelf wel voor de opbrengst maar er zijn inderdaad vele leuke soorten aardappels. In Engeland zijn er zelfs hele beurzen voor met vele 100-en rassen, gaaf om alleen die foto's al te zien. Ik vind dat ook wel interssant maar ben ook een beetje bang voor de vatbaarheid wat betreft ziektes en schimmels. Toch iets om in ons Nederlandse klimaat rekening mee te houden Om aan te sluiten op de topic titel: Zolang de aardappeltjes er gezond uitzien kan je ze zeker bewaren om volgend jaar uit te planten als pootaardappel. Bij enige twijfel, niet uitplanten. Geen idee wat eigenlijk de ideale omstandigheden zijn om die pootaardappeltjes te bewaren, iemand? Quote
Helly Geplaatst: 10 juli 2011 Geplaatst: 10 juli 2011 Is t ook mogelijk met die piepkleine versies die er ook bij zitten? Of moet t persé een bepaalde grootte hebben wil t lukken? Quote Good things come in small packages
hansm Geplaatst: 10 juli 2011 Auteur Geplaatst: 10 juli 2011 Yep op laatste moment gepoot, ik dacht opeens waarom doe ik niet thuis in achtertuin daar zijn geen regels vindt juist zo leuk bij dat soort gekke aardappels dat ze niet vatbaar zijn voor ziektes.Vreeken heeft leuke soortjes en dat vindt ik daar nu eens goedkoop ook nog, heeft nog iemand leuk adres voor pootaardappels ?Verder zag ik nog pootaardappeltjes geschikt voor in kas, nuja das ook weer eens wat anders en mischien overdekt wat minder gevoelig voor ziektes. Jorieke zegt juist dat ze ze opnieuw plant in de herfst, en niet zomaar laat zitten dit zal ze ivm wisselteeld juist bedoelen. Helly juist die piepkleine kan het ook mee, al mijn pootaardappeltjes waren piepklein. Quote Players only love you when they're playing.
Jorg Geplaatst: 10 juli 2011 Geplaatst: 10 juli 2011 Zou jorieke dan al aan de wisselteelt doen Hans? Engeland is in ieder geval het walhalla voor vele aardappelsoorten als ik de rapportages van Grow your own magazine mag geloven, helaas zit je met de verzendkosten. Is t ook mogelijk met die piepkleine versies die er ook bij zitten? Of moet t persé een bepaalde grootte hebben wil t lukken?De maat van de pootaardappel heeft wel invloed op de uiteindelijke opbrengst. Ik meen me te herinneren dat in het Veld Handboek daar iets over stond, maar kan het pas dinsdag nakijken (iemand anders die dat even op kan zoeken in het boek? Misschien staat er ook wel iets in over het bwaren van pootaardappels) Quote
Borsalino Geplaatst: 10 juli 2011 Geplaatst: 10 juli 2011 U vraagt http://www.kennisakker.nl/kenniscentrum/handleidingen/teelthandleiding-pootaardappelen-bewaring#7gewenste Ik ga wel geen pootaardappelen bewaren, wel de consumptieaardappelen Bintjes & Challenger.Ga deze inkuilen, eerst een geotextiel leggen ruim dat het dicht gewouwen kan worden, vertikaal er een buis insteken ter verluchting, op de bodem stro, daarop de aardappelen, daarover weer stro, het geotextiel dichtvouwen en een zeil erover.Het geotextiel is ter voorkoming van aardmuizen en dergelijke Hopelijk kan je op deze manier ook pootaardappelen inkuilen ter bewaring. Quote
hansm Geplaatst: 10 juli 2011 Auteur Geplaatst: 10 juli 2011 Mischien dat van zo'n klein pootaardappeltje de groeitijd langer is tot aan oogsten.Ik laat ook dingen versturen uit Frankrijk en Belgie dus kan best ook eens kijken in Engeland of ze daar extra bijzondere of leuke hebben uit Bor zijn interesante link begrijp ik dat je toch best pootaardappeltjes in groentela kunt bewaren vooral die tijd, ga ik doen denk ik. Quote Players only love you when they're playing.
Borsalino Geplaatst: 10 juli 2011 Geplaatst: 10 juli 2011 Zou jorieke dan al aan de wisselteelt doen Hans? Engeland is in ieder geval het walhalla voor vele aardappelsoorten als ik de rapportages van Grow your own magazine mag geloven, helaas zit je met de verzendkosten. Is t ook mogelijk met die piepkleine versies die er ook bij zitten? Of moet t persé een bepaalde grootte hebben wil t lukken?De maat van de pootaardappel heeft wel invloed op de uiteindelijke opbrengst. Ik meen me te herinneren dat in het Veld Handboek daar iets over stond, maar kan het pas dinsdag nakijken (iemand anders die dat even op kan zoeken in het boek? Misschien staat er ook wel iets in over het bwaren van pootaardappels) Hier kan je vinden wat de grote van de poter ertoe doet http://www.kennisakker.nl/kenniscentrum/handleidingen/teelthandleiding-consumptieaardappelen-standdichtheid 1 Quote
hansm Geplaatst: 10 juli 2011 Auteur Geplaatst: 10 juli 2011 Weer handige link, de maat van de pootaardappel doet er dus niet echt toe voor eindresultaat, begrijp ik. Quote Players only love you when they're playing.
aardbeijim Geplaatst: 10 juli 2011 Geplaatst: 10 juli 2011 Ze moeten wel niet te klein zijn anders is er niet genoeg energie en kunnen niet alle ogen uitgroeien tot stengels Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
Frans Geplaatst: 10 juli 2011 Geplaatst: 10 juli 2011 Ze moeten wel niet te klein zijn anders is er niet genoeg energie en kunnen niet alle ogen uitgroeien tot stengelsHet moeten natuurlijk geen minikrieltjes zijn maar verder valt dat wel mee Jim. Ieder oog produceert een stengel met bijbehorende wortels en zodra die wortels zelfstandig kunnen functioneren is de potentiele energie die in de aardappel zit niet meer nodig. Een pootaardappel ter grootte van een flinke knikker kan daarom al een plant opleveren met een flinke opbrengst. Zoek maar eens de poter op van een gerooide aardappelplant , vaak verkeert die nog in een goede conditie. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Dennis29 Geplaatst: 11 juli 2011 Geplaatst: 11 juli 2011 @Dennis ik heb >Blaue Schweden en Schwarze Ungarin, je schijnt ook nog rode en groene soorten te hebben best heelleuke soorten aankomend voorjaar ga ik me daareens in verdiepen.leuk dat je ook pootaardappels gaat bewaren.Eerst wilde ik nooit aardappels maar nu vindt ik toch wel leuk om wat soortjes te kweken vooral deze oude soorten zijn nog goed ziekte resistent ook. De Blauwe Schweden hebben wij ook nog.Wel grappig want 2 jaar geleden wilde we beslist geen aardappels net als jouw, maarja toen wiste we niet dat er paarse aardappelen bestonden Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 juli 2011 Geplaatst: 11 juli 2011 Ik doe inderdaad niet strak aan wisselteelt. Maar aangezien ik nooit tevreden ben met de indeling van de tuin, en voor volgend jaar alweer van allerlei plannen heb wat er anders moet, komt er amper wat op dezelfde plek te staan. Dus ik graaf de aardappels op en bewaar de mooiste exemplaren tot er van de herfst een veldje vrij komt waar ze volgend jaar weer mogen groeien. Zo hoef je een poter niet de hele winter en lente ergens te bewaren. Dat is mijn idee... nu de uitwerking nog Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Helly Geplaatst: 11 juli 2011 Geplaatst: 11 juli 2011 Wat doen jullie met die ieniemienie aardappeltjes dan? Het formaat konijnenkeutel zeg maar Laten jullie die gewoon in de grond zitten/rotten? Zeven jullie die uit de grond om ze op de composthoop te gooien? Quote Good things come in small packages
Dennis29 Geplaatst: 11 juli 2011 Geplaatst: 11 juli 2011 Wat doen jullie met die ieniemienie aardappeltjes dan? Het formaat konijnenkeutel zeg maar Laten jullie die gewoon in de grond zitten/rotten? Zeven jullie die uit de grond om ze op de composthoop te gooien? Zand eraf spoelen en samen met andere kleine aardappeltjes in de oven bakken met rozemarijn.En zeker niet op de composthoop gooien!! Dan lopen ze weer uit en dan kunnen er allerlei ziektes in de compost komen, dit geld ook voor aardappel loof. Quote
Helly Geplaatst: 11 juli 2011 Geplaatst: 11 juli 2011 Hey bedankt Dennis. Was ik zelf nog niet eens opgekomen Moet ik ze er niet te lang in laten, zijn vast in een paar minuten al gaar.Ok dus geen konijnenkeutel-aardappels op de composthoop. Het loof had ik al in de gemeente bak gedaan. Quote Good things come in small packages
aardbeijim Geplaatst: 11 juli 2011 Geplaatst: 11 juli 2011 Wat doen jullie met die ieniemienie aardappeltjes dan? Het formaat konijnenkeutel zeg maar Laten jullie die gewoon in de grond zitten/rotten? Zeven jullie die uit de grond om ze op de composthoop te gooien? Zand eraf spoelen en samen met andere kleine aardappeltjes in de oven bakken met rozemarijn.En zeker niet op de composthoop gooien!! Dan lopen ze weer uit en dan kunnen er allerlei ziektes in de compost komen, dit geld ook voor aardappel loof. In het grote boek stond dat dit wel mocht.Moet de temperatuur wel goed oplopen.Dan gaan de schimmels ook kapot.Maar aardappelloof heeft ook niet ALTIJD schimmels he. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
roosmarij Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 Nou heb ik na het lezen van al deze informatie toch nog een vraagje....Ik sprak onlangs op de tuin een oudere meneer, die me vertelde dat hij nooit aardappels van eigen teelt gebruikte om te poten, maar gewoon ieder jaar nieuwe poters koopt omdat die speciaal buitendijks voor de export geteeld worden in (ietwat zilte) kleigrond. Het loof wordt op een zeker moment kapotgespoten en de planten leveren aardappeltjes met meer ogen op, waardoor de afnemer na het poten dus meer stengels per poter krijgt en dus meer opbrengst. Ook als je op zandgrond teelt. Maar dit verhaal gaat dus volgens hem maar 1 keer op, de teelt van aardappels uit zelfgekweekte potertjes zou altijd teleurstellen.Hoeveel waarheid zit hierin? En als ik heirloom aardappels zet, dan heb ik eigenlijk weinig keus, denk ik, omdat die niet altijd via officiële kwekers te koop zijn. Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
RobO Geplaatst: 12 september 2013 Geplaatst: 12 september 2013 (aangepast) tsja, wij zitten in bloembollenland en mogen alleen NAK gekeurde poters planten; dat heeft het voordeel dat je niet begint met een van de vele ziekten die er bij ons op de tuin rondzwerven, maar het is wel even zoeken naar goede bio-poters. Meer stengels per poter wil nog niet altijd zeggen dat je ook meer opbrengst hebt, die plantjes zijn wel elkaars concurrent voor eten en drinken. Gezonde zelfgeteelde poters van een behoorlijke maat 35-40 geven ook prima planten, je opbrengst zal meer afhangen van weer, bemesting, grondsoort etc. Telen op ruggen met voldoende ruimte per poter ivm eventuele wateroverlast/tekort, evenwichtig bemesten, kali erbij (wij gebruiken smeerwortel), onkruid weghalen en in de gaten houden wanneer er water nodig is en of er teveel nare beestjes in komen. En anders poot je er een paar meer toch, we hebben geen bedrijfsrendement nodig vind ik persoonlijk we hadden hier een prima aardappeljaar met voor ons doen een goede opbrengst van meer dan 1,5 kg per poter van de frieslanders, rattes en truffels 12 september 2013 aangepast door Gast Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.