Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

het is gelukt hoor !

6 potten gewone losse korrels en 2 potten met paprika erbij .

morgen gaan we proeven dan eten we wraps ben benieuwd....

het is trouwens wel andere als vorig jaar, ik heb toen en nu... het ras niet genoteerd maar deze zijn lang niet zo lekker zoet als die van afgelopen jaar....op de kolf was het zelfs gesuikerd niet zo lekker vandaar nu deze manier van bewaring

welk ras gebruiken jullie voor de suiker mais ?

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

• 9 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb gisteren weer 9 potjes met maïskorrels geweckt. Ze waren allemaal goed dicht. Vanmorgen heb ik ze even in heet water gelegd, en daarna schoon gemaakt. Dat doe ik altijd... Ik heb ze op de kop uit laten lekken op een handdoek. Normaal zet ik ze rechtop. En nu zijn ineens 4 van de 9 potjes open. De grotere potten met courgette (zelfde behandeling qua schoonmaken) zijn nog wel allemaal dicht.

Vreemd! Komt dat toch door dat op de kop uitlekken (en ook afkoelen)?

En zal ik ze nu weer gewoon wecken? Of moet ik de korrels even opnieuw koken, de potten schoonmaken, en er weer kokend water overheen gooien (als vocht)?

Ik ben er zo lang mee bezig geweest, toch zonde om nu die 4 potjes op te moeten eten

Geplaatst:

Mijn eerste reactie is: in heet water leggen, zorgt dat het vacuüm wordt opgeheven.

Maar dan zeg je dat je dat altijd al doet....dus weet ik het even niet.

Ik zou ze wel opnieuw wecken...zonder de mais opniet op te koken.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

De potjes staan nu in de kelder en zijn allemaal nog dicht. Ik had nu hetzelfde probleem met de potten met courgette-soep. Die had ik dan weer niet te heet afgewassen, maar ze stonden even in de zon. Tenminste... ik neem aan dat dat het probleem is geweest. Het is ook flink warm in de keuken (graadje of 25 a 26) dus ik zet de potten nu maar steeds snel in de kelder. Dan maak ik ze daarna wel schoon.Met minder heet water

• 3 years later...
Geplaatst:

Ik heb weer heel wat potten met maïskorrels geweckt. Eerst de korrels gekookt, niet al te lang. Daarna in schone hete potten geschept, en aangevuld met zeer heet water wat je daarvoor even hebt gekookt. En dan 30 minuten bij 100 graden wecken.

IMG044357601441260258.JPG

Met de stengels zijn we nu nog bier aan het maken, daar open ik even een nieuw topic voor.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Vraagje aan de maïs-weckers

Waarom zoveel werk stoppen in het wecken van maïs (met de risico's van bederven) terwijl er een uitstekend alternatief is: invriezen!

Ik weck zelf namelijk heel graag, maar als invriezen even lekker is (en dat vind ik bij maïs), dan gaat daar toch mijn voorkeur naar uit...

Geplaatst:

Dat invriezen heeft niet mijn voorkeur, zeker niet voor de lange termijn. Ik vries er wel wat in hoor, maar ik wil een jaar of liever langer (zodat ik maar 1x per 2 jaar zoveel maïs hoef te zetten en al dat werk heb) van de maïs kunnen eten. En zolang wil ik iets niet in de vriezer hebben liggen.

De zakjes uit de vriezer gaan we nu eerst eten de komende tijd. En daarna de potjes.

Geplaatst:

@Jorieke, dat vele werk met wecken snap ik (hoewel ik ook geweckte producten liefst binnen een jaar opeet)

Maar invriezen is zo simpel en snel, ik maak gemakkelijk ieder najaar een verse lading mais.

Wij eten trouwens de diepvries in het voorjaar altijd helemaal leeg en beginnen het nieuwe seizoen zonder restjes

Geplaatst:

voor het invriezen moet je toch ook alle korrels losmaken? of vries je de complete kolven in?

dan is wecken amper meer werk dan invriezen, het meeste werk gaat daar aan vooraf.

Geplaatst:

Ik snijd ze daarvoor inderdaad ook los, maar ik houd meer van de smaak van gediepvriesde maïs dan van diepvries die is ingemaakt in potjes. Het verdeelt ook makkelijk (je kan de helft van een zakje in de pot gieten en de rest weer in de diepvries leggen).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...