Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten, of ga je zo eten (uit eigen tuin) 2018

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De eerste pompoensoep met veel tomaten een preitje ui en knof. Ook nog selderij en peterselie en wat liefde in gedaan..alles uet

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Eergister gewokt met spitkool met ui, courgette, wortel, Spaanse peper met rijst en vis.

Gisteren pasta met N-Z spinazie, courgette, ui, tomaat, knoflook en kruiden van de tuin.

Vandaag risotto met wilde postelein van de tuin.

De appels zijn goed net als de druiven.

Voor morgen weet ik het nog niet, eens kijken wat er dan weer lekker uit ziet.

Geplaatst:

Vega dagje.. stamppot van bietjes met gekookte eieren en augurken.

Gisteren en eergisteren rijst met speklapjes uit de tuin van Jorieke met snijbietcurry en de andere dag noodles met snitzels en komkommers.

En iedere dag een andere soep met een stuk pompoen die in vieren was gedeeld. Vandaag bv gemalen soep van pompoen gele biet twee handen Nw Zeelandse spinazie knoflook wedstrijd ui gekruid met kerriepoeder komijn geelwortel en koriander.

Geplaatst:

De stamppotten komen weer in! Gisteren heeft de boer voor mij wat wortels geoogst die boven op zijn land staan. Wel te doen, maar nog niet errug groot of zo..(we moeten regen!!)Gelukkig is Lie een geduldig mens en heeeft hij ze voor me geschrapt. Enfin wel lekker dus een stamppot gemaakt met een wedstrijdui en gebakken shitakes erbij.

Nu staat er een pannetje bruine boontjes te koken om er later Chili mee te maken met iig de oranje paprikaatjes die ik heb en gehakt uit Zelhem en wat er verder in te doen weet ik het nog niet

Geplaatst:

Gisteren raar samengesteld maaltje...

Boontjes gekookt, alle dunne, en opgegeten met wat olijfolie erover en zout.

Mais gekookt (eerste twee eigen kolfjes) waarvan er 1 lekker bleek en de andere niet... taai... net als het enorme veld met mais van een buurman verderop (deze doet dit jaar aan monocultuur en heeft zijn hele stuk volgezet met mais. Kreeg vorige week wat van hem en deze waren ook heel taai... ).

Aardappeltjes van de buurvrouw had ik nog gekookt en al liggen en daarmee aardappelsaladetje gemaakt met eigen ui, augurk, tomaat, paprikaatje, mierikswortelmayo, funky sauce, en wat gekookte eieren.

Geplaatst:

rijst, boontjes, komkommersla, eitje, kentjur-kip

dzz: bak zachtjes ui, olifantenknoflook tot lichtbruin, P&Z, kentjur en piepklein beetje garam erbij en even doorgaren, kip zachtjes bakken tot malsgaar; wat ketjap manis erover vóór het opjebordscheppen

Geplaatst:

Gisteren een soort nasi met Tofu a la Jim en een half blauwrandkapperkooltje uit de tuin..vers selderijblad erbij en eigen sambal.

Vandaag salade van linzen en witte bonen en cherrytomaatjes met peterselie en dille in de dressing en een koolsalade van eerder genoemde kool met dragondressing en rucola. Verder een aardappeltortilla

Geplaatst:

Groentesoep met pompoen, witte kool, ui, knoflook, selderij, boerenkool en tomaat. Salade van biet en peer en hazelnoot, alles uet.

Gisteren witte kool gestoofd met een appeltje erin en op smaak gemaakt met room en paprikapoeder.

We doen een wedstrijdje met de koolwitrupsjes wie het snelst de kool op kan eten..

Geplaatst:

Gisteren andijvie stamppot van Texla en NR 5

Vandaag pasta met N-Z spinazie en kerstomaatjes en ui, ingelegde pepers en Sloveense gele courgette.

Voor morgen alvast cylindra's gekookt.

En uit het handje frambozen, appels en komkommer.

Geplaatst:

kweecurd: kwee schillen, ontklokken,uurtje zachtkens koken met een stokje kaneel en een steranijsje, snurje zout, drupje citroen, schilletje, voorjeweetnooit geleisuiker erbij

Geplaatst: (aangepast)

Gisteren Roti kip met eigen bonen en knof. Heb er een halve shishito peper in gedaan. Was scherp zat voor de kinderen. Van mij had het ietsie pietsie scherper gemogen. De rijpe shishito smaakt whoaaawwww. Zó veel geurigheid heb ik nog nooit bij een andere peper meegemaakt! Het rook heerlijk en smaakte naar veel meer. Maar met mate meer

Vandaag restje roti op met pompoensoep, op gember na geheel uit eigen tuin. Lekker!

Bij de roti heb ik een groene rauwe shishito peper gegeten. Deze was zoals de verpakking zei ‘mild’ van smaak, als in geen smaak. Zoals een groene paprika ook zo gek smaakt naar groen. De rijpe gele was vuur en vlam heet.... maar ook veel meer smaak en geur. Volgens mij zei Charly ergens op het peperforum dat een peper van haar zo lekker Surinaams was. Of iets in die trant, ik parafraseer

Zo smaakte de gele ook! Een tafelreisje naar Suriname. Het was wat mij betert de lekkerste roti ooit en het huis geurde waanzinnig. Vond nog een klein stukje peper van gisteren in de roti. Nomnomnom. Ik laat de rest van de pepers maar hangen, want van smaakloze pepers wordt niemand blij.

9984d04f6e638dce067e627ee84a4020.jpg

aangepast door Gast
Geplaatst:

En hier taartjes van Jan (niet uit eigen tuin dus) en het restje van de soep van gisteren die nog lekkerder was geworden. Vanavond gebakken stamppot van ui blokjes aardappel en blokjes witte biet. Wild zwijn uit ons eigen bos maar wel in Spaanse saus erbij.

Geplaatst:

Aha! Jan is er? MET taart? Lekker.

Wij aten o.a. pasta met varkensgehakt en saus van veel tomaten en paprika's. En gisteren stamppot andijvie met kinnebakspek. En vandaag gebakken aardappeltjes met mayo van een heel ei (in plaats van alleen de dooier dus) en een mislukte karbonade (scheef gesneden... het bakken ging wel goed hoor ) En morgen en overmorgen dus maar weer wat zonder vlees.

Oh, we aten vanavond warme kersen met kaneel als toetje. Lekker hoor, het was een hele klus die dingen te ontpitten en na te lopen op pitten en in te vriezen en dáárna pas te vacumeren i.v.m. sap. Maar dan heb je ook wat.

Geplaatst:

Gisteren alweer linzensoep gemaakt met een potje pittige tomatensaus, eigen tomatenpuree en gedroogde pepermunt. Was heerlijk. Pizza met eigen tomatensaus, kruiden, tomaat en gele courgette. Die met garnalen was overigens favoriet, maar geen garnalen in de sloot

Vanavond eten we iets Moluks die geveganized moet worden. Ben benieuwd!

Geplaatst:

lekker Mel;

hier hebben ook geen garnalen maar we wel flinke rivierkreeftjes in de sloot, reed er bijna een plat die op het fietspad kroop, cm of 15 groot; is dat wat voor je potje?

zelf indisch gemaakt, weinig uet, alleen de boontjes en de kool en het toetje met kwee"curd":

Geplaatst:

Gisteren rode linzen pompoensoep, aangevuld met ui, knoflook kruiden en een rest tomaten.

Erbij (gluten- en suikervrije) appeltaart met wat peer er door.

Vanavond salade en gebakken aardappels, de salade deels uit buurvrouws tuin.

En ik heb een bak frambozen mee, maar misschien gaan die in de jam.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...