mybobo Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 Ik heb houten bakken gemaakt voor op mijn tuin en die wil ik iets hoger bijvullen met compost (om o.a. de bodem te verbeteren). Op sommige bedden heb ik nog iets laten staan als bodembedekking: rucola, snijbiet, de wortels van een pompoen, de wortels van o.i. kers...Wat kan ik het beste met deze 'plantenresten/mulch' doen?1.De (bijvoorbeeld) rucola afsnijden boven de grond, verdelen over de grond en daar compost overheen leggen? 2. Andersom (Eerst compost, dan de rucola)?3. De plantenresten helemaal weghalen en dan compost in de bakken doen? En zijn alle plantenresten hier geschikt voor? De wortels van de pompoen bijvoorbeeld ook? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iwan500 Posted March 1, 2018 Share Posted March 1, 2018 U moet de plantenresten op de compost leggen als mulch-of je gooit het op een composthoop.Als je plantenresten mixed met aarde krijg je aardbuikpijn-wat voeding uit de bodem onttrekt.Alle planten-resten zijn geschikt als mulch-zolang het geen eten"s resten zijn appel-klokhuis,sinaasappelschillen etc.Deze zullen rotten vandaar.Ze kunnen wel op de composthoop als je ze goed afdekt met bladeren of iets anders.Wortels kan je gewoon in de grond laten maar als je er compost op gooid-adviseer ik dat je ze weghaald want die wortels composteren langzaam en zitten in de weg.Maar als het wortels van peulvruchten waren had je die er gwn in kunnen laten.Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted March 2, 2018 Share Posted March 2, 2018 De wortels mogen gerust blijven zitten. Ze vergaan in de grond en zorgen voor mini kanaaltjes: water drinkt beter door en bodem wordt luchtiger. Is voedsel voor de wormen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iwan500 Posted March 2, 2018 Share Posted March 2, 2018 Inderdaad maar als je een gewass gaat planten zitten de wortels in de weg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted March 2, 2018 Share Posted March 2, 2018 Iwan, als je je bericht aanpast is het niet meer duidelijk waarop ik reageer. Beter een nieuwe post dan je vorige post aanpassen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts