Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Titel zegt het al.

Hoe kom ik er aan, of beter nog, hoe kom ik er van af? Ik vind de grond niet echt nat dat het daardoor kan komen. Ze zitten ze ook bij de zaailingen in vermuciliet. Snap het niet zo. Wel bloedheet door de zon de afgelopen 2 weken. Ik heb het bakje met mijn wedstrijduitjes naar een koeler plekje verhuisd, maar geen verbetering. Iemand toevallig suggesties hoe te handelen?

Geplaatst:

Zeer onwaarschijnlijk dat het fruitvliegjes zijn. Die houden, afhankelijk van de soort, van rijpend en overrijp fruit.

Er zijn wat insectjes die in zaaisels kunnen voorkomen. Het kan zijn dat je ze "trekt" door de omstandigheden (spint bijvoorbeeld door warme droogte) of ze zitten in de potgrond als larve of eitjes. Rouwvarenmug is de meest waarschijnlijke. Tripssoorten en nog wel het een en ander dat rondvliegt, kruipt of springt. Zelden iets om je heel druk over te maken, vooral ook omdat de zaailingen meestal binnen afzienbare tijd worden verspeend of uitgeplant.

Een goede standplaats...afgestemd op de wensen van het gewasje (voor uien vrij koel en lekker luchtig, ventilatie!!, grond licht vochtig)...doet al veel goed. Ik zou een plekje zoeken met veel ventilatie...bij lekker weer overdag naar buiten bijvoorbeeld?...of verspenen naar aparte potjes...meng wat grof zand onder potgrond en zorg voor goede drainage, zodat grond ook luchtig blijft.

Knoflookpoeder...zoals wordt voorgesteld...kan, maar ik geloof niet heel erg dat dit soort huismiddeltjes echt de oplossing zijn...bovendien knoflook = allium om vliegjes in ui = allium te bestrijden....??

Je merkt het al...ik ben geen voorstander van actieve bestrijding....

En een wedstrijd is altijd wat dubbel....natuurlijke gunstige omstandigheden en "zo groot mogelijk" zal elkaar vaak bijten...goede omstandigheden zal zorgen voor voorspoedige groei.....forceren is niet zo gewenst.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Dat is inderdaad rouwvarenmug. Ik heb ze ook elk jaar. Ik heb nu een drosera plantje bij mijn zaailingen gezet dit weekend en die heeft er al heel wat gevangen!

Geplaatst:

Het ziet er niet muggig uit, maar als een vliegje. Ach ja. Het blijven vervelende dingen, welke familie dan ook.

Ik ga morgen maar aan het verspenen slaan dan met wat grof zand. Is het erg als ik dat zand ‘leen’ uit de zandbak?

Heb het raampje ook open gezet in de hoop dat ze naar buiten vliegen en net even met de stofzuiger langs geweest. Scheelt allicht een beetje.

Ik had ipv knoflookpoeder wel al wat kaneel gestrooidLeek een beetje te werken trouwens.

Geplaatst:

Zand uit de zandbak maakt een potgrond niet luchtiger. Het tegenovergestelde zelfs; vaster, compacter en zwaarder. Zanbakzand is een fijn ( klein-delig ) soort zand. Te fijn.

Grover zand nemen.

Geplaatst:

Rouwvarenmug..

Ik heb er een tijdje geleden ook gigantisch veel last van gehad in planten.

De oplossing was voor mij met planten (ik neem aan dat het voor zaailingen net zo goed werkt):

Rode wijn in een schaaltje er langs zorgt ervoor dat de volwassenen daar naartoe gingen ipv mij vervelen.

Thee maken van thijm (poeder of gedroogd maakt niet uit. Beide werken)

Daarna een week of twee de planten water geven met deze thijm thee..

De jonkies gaan dood door de thijm blijkbaar, en het is niet schadelijk voor de planten.

In ieder geval ben ik er nu al een tijdje vanaf

Geplaatst:

@DannyL

O wat goed! Ga ik NU maken. Moet toch even gieten. Al moet ik zeggen dat gisteren flink stofzuigen rondom en vlak boven de zaailingen ook heeft gewerkt. Maar die dingen krijgen natuurlijk straks weer jonkies die dan gaan uitvliegen.

O wacht: is verse thijm problematisch? Heb nooit gedroogde thijm. Knip altijd uit de tuin.

Geplaatst:

Thijmthee staat klaar want de baby’s vlogen uit. Was het ergst tot nog toe. Gisteren weer flink begoten en het lijkt effect te hebben. Wordt vervolgd.

Geplaatst:

Ik heb ze ook gehad. Lijkt inderdaad een beetje op een fruitvlieg maar ze gedraagt zich anders. Het was niet een mega probleem.

Maar moest het een probleem worden dan heb ik alvast nuttige tips gelezen!

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Geplaatst:

Tot mijn verbazing werkt het hier ook. De wijn kent geen succes : nog geen vliegjes in gevangen. Maar het moet de tijm zijn die de beestjes doodt. Extra voordeel: de hele zolder ruikt naar tijm.

Geplaatst:

Nu het probleem van de rouwvarenmug zo goed als verholpen is, ben ik toch wel erg benieuwd hoe je aan deze mug komt. Iemand enig idee?

Geplaatst:

Bij mij kwam 'ie uit de turf voor de carnivoren

En langer geleden zat 'ie in een plant die ik van een kennis had gekregen

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Rouwmuggen leggen eitjes in natte grond. Daar komen larfjes uit en dat worden weer mugjes.

Dus er kan een mugje naar binnen vliegen en eitjes leggen in een potje vochtige aarde.

Óf je hebt iets in huis gehaald waar al eitjes/larfjes in zaten.

Ben je bang dat je een broedplaats in de kruipruimte hebt?

Onwaarschijnlijk, want de larfjes leven van plantenwortels en die groeien daar vast niet

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik ging vandaag de tomaten die in vermiculiet gekiemd zijn oppotten.

Drie zaaitrays uit de tuin gehaald om ze binnen even af te spoelen.

Er kwamen zwermen rouwmuggen, venstermuggen (die met zo een dambord op de vleugels) en witte vliegen uit Massa's. Dat wordt weer jagen en tijmthee zetten.

Volgend jaar trays op het einde van het seizoen wassen en binnen zetten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...