Jump to content

Welke braamboos?? (of andere struik?)

essiebes

Recommended Posts

Ik had een extra stukje tuin aangemaakt en ik had in gedachten om daar groente te gaan zetten. Maar het stuk is nogal beschaduwd en de soorten groente die ik wil kweken moeten toch echt in de zon (uien, knoflook, wortels, tomaten).

Dus nu heb ik bedacht dat op dat stukje toch maar een fruitstruik moet komen En van Franks website wordt ik altijd nogal erg hebberig

Ik heb al een frambozenstruik. Nou lijkt het me wel leuk om er nog een braamboos bij te hebben. De boysonberry lijkt me wel geschikt.

Die kan toch ook wel schaduw verdragen? (ik dacht alle braambozen wel?)

Andere leuke ideeën voor schaduwfruit? (en dan het liefst zonder doorns)

Smaak gaat er niet echt op vooruit met de bramen soorten in de schaduw, zijn lekkerst met zon erop.

geld wel voor elke fruitstruik.

Vijg zou het wel doen, maar ook smaak vruchten weet ik niet in schaduw.

Players only love you when they're playing.

ja hoor een vijg groeid uitstekend in schaduw waar niet is bijna onkruid, maar smaak van de vrucht dat weet ik niet.

braam en japanse wijnbes zijn in iedergeval geen schaduwfruit

Players only love you when they're playing.

ja hoor een vijg groeid uitstekend in schaduw waar niet is bijna onkruid, maar smaak van de vrucht dat weet ik niet.

braam en japanse wijnbes zijn in iedergeval geen schaduwfruit

Hij gaat juist extra groeien, en extra groot blad vormen om toch een beetje zon om te vangen. De vruchten zullen in de schaduw nooit afrijpen en je hebt er dus niks aan. De braam kan prima worden aangeplant in de schaduw, net zoals de japanse wijnbes. De vruchten worden wel iets minder zoet: maar rijpen wel af.

Om maar even guy de kinder te quoten:

Geschikte fruitsoorten voor (kleine) schaduwtuinen:

- Zure kersen (krieken) - Prunus cerasus

- Herfstframbozen - Rubus idaeus 'Polka'

- Eetbare honingbes - Lonicera kamschatica

- Japanse sierkwee - Chaenomeles japonica 'Cido'

- Braambes - Rubus fruticosus

- Peren (vooral vroegrijpende rassen als leivorm) - Pyrus communnis 'Clapp's Favourite', "Dubbele Flip', 'Bonne Louise d'Avranches'

Bron: Fruitabc, http://fruitabc.blogspot.com/2011/01/fruit-in-de-schaduw-planten.html

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube