Jump to content

Fruitoogst is een drama

candysurprice

Recommended Posts

Al jaren tracht ik van de pruimenzaagwesp af te komen en ook onze mooie perenboom geeft de laatste jaren geen vruchten meer. Hier nog iemand tips? Momenteel lopen er kippen onder de bomen in de hoop dat die hier en daar nog wat weg vangen maar er is geen pruim die niet is aangetast.

Bij sommige lijkt het wel of ze verbrand zijn, ze zijn helemaal zwart geworden.

bed4bb96dc3db6a357571286d3794fd8.jpg

3cf3c6d91393f649c8e30ecd37a4db79.jpg

b34a9f50e0202772d7715b74e93b2f2a.jpg

Wat de perenboom betreft zijn veel peren aangevreten maar een aantal die aan de boom hangen lijken ook te verdrogen.

27220b32e3435be37c21535ba858f606.jpg

Wat een slagveld!

Ik lees dat de bestrijding van de pruimenzaagwesp erg moeilijk is.

Maar met slechts één generatie per jaar en het feit dat de volwassen zaagwespen slechts 2 weken leven in april (tijdens de bloei) waarin na paring de eitjes worden gelegd op de onderzijde van de kelkslippen van de bloemen (bron: groenkennisnet), lijkt de enige optie het in april volledig afdekken van de boom met insectengaas.

Een flinke rol van het dunste vliesdoek lijkt me ook een optie. Moeilijk inschatten op je foto's hoe groot de bomen zijn, maar misschien kun je zo voorkomen dat in (een deel van) de bloesem eitjes worden gelegd.

Het lijkt me de moeite van het proberen waard.

Edited by Guest

Daar heb ik zelf ook al eens over nagedacht en ik ga het denk ik volgend jaar maar eens proberen. Het zal een uitdaging worden want de boom is aardig aan de maat.

Ook heb ik gelezen over het bacteriepreparaat Bacillus thuringiensis. Je leest inderdaad dat het heel lastig te bestrijden is, en dat klopt ook! Heb al jaren geen pruimen ondanks de rijke bloei en vele kleine vruchten. Baal er als een stekker van!

Wil misschien ook contact gaan opnemen met een hoogstam werkgroep hier in de buurt.

Bedankt voor je advies!

Je zou andere rassen kunnen zetten, want niet alle rassen lijken even geschikt te zijn voor de zaagwesp. Late rassen zijn in ieder geval een optie. Verder kun je meer natuur om de bomen heen creëren (bloemen, water...), zodat je meer natuurlijke predatoren lokt. Op de foto lijken de boompjes in een weiland te staan en daar zullen niet veel insecten leven. Tenminste er lijkt alleen gras te staan en je hebt ook voldoende bloemen nodig voor veel insectensoorten. Met meer insectensoorten trek je hopelijk ook meer vogels.

Als je het milieu waar de bomen in staan verandert, dan wordt het milieu voor de zaagwespen hopelijk minder geschikt.