Geplaatst: 17 juli 201114 j ik heb een hele mooi geele framboos staan. vorig jaar als plantje gekocht van 30 cm hoog.nu heb ik denk ik wel 7-10 uitlopers van 1,5 + m lang. nu heb ik einde lente wat framboosjes gehad maar niet veel ofzo.gisteren zag ik dat er aan de langste scheuten nieuwe frambozen gevormd hebben , veeeel.wel vanaf de top tot aan de 10de vertakking van boven bij elke vertakking van blad. geweldig dus. maar welke snoei ik nou weg in de herfst?er zitten al weer hele kleine uitlopers onderaan de plant , een 30cm van de moederplant af.
Geplaatst: 17 juli 201114 j ik heb een hele mooi geele framboos staan. vorig jaar als plantje gekocht van 30 cm hoog.nu heb ik denk ik wel 7-10 uitlopers van 1,5 + m lang. nu heb ik einde lente wat framboosjes gehad maar niet veel ofzo.gisteren zag ik dat er aan de langste scheuten nieuwe frambozen gevormd hebben , veeeel.wel vanaf de top tot aan de 10de vertakking van boven bij elke vertakking van blad. geweldig dus. maar welke snoei ik nou weg in de herfst?er zitten al weer hele kleine uitlopers onderaan de plant , een 30cm van de moederplant af. Ik denk dat je altijd de takken die vrucht gedragen hebben weg snoeit..is de gele framboos niet een herfstframboos? Volgens mij snoei je die pas in de winter..( december januari)Weet je de naam van je framboos? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 18 juli 201114 j De gele framboos is waarschijnlijk een "Fallgold". Dat is een herfstframboos en die mag je lekker diep insnoeien. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 18 juli 201114 j Hey Frank, sorry als het dom klinkt..lekker diep insnoeien wat betekend dat precies? Ik snoei mijn gewone framboos altijd tot de grond af ( behalve de nw. stengels natuurlijk) is dat wat je bedoeld? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 18 juli 201114 j Ik denk het wel Jet, alles wegknippen tot vlak boven de grond. Zo doen wij het in ieder geval bij onze gele frambozen.
Geplaatst: 18 juli 201114 j Dat klopt ja, herfstframbozen helemaal wegsnoeien. Zomerframbozen.. ach lama, ik zet wel een linkje neer. http://www.fruitbomen.net/informatie/p/12/frambozen-snoeien/ Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 18 juli 201114 j Ik denk het wel Jet, alles wegknippen tot vlak boven de grond. Zo doen wij het in ieder geval bij onze gele frambozen.Even in de gaten houden: er bestaan zomerframbozen en herfstframbozen. Beiden zijn er in rood en geel.Zomerframbozen: na de bloei vruchten de takken waar de vruchten aanzaten beneden afsnoeien. De anderen laten staan of uitdunnen. Hefstframbozen: deze kùn je ook nogop een andere manier snoeien (dat hoeft niet, maar als je het wel doet dan geven de takken tweemaal vruchten, eerst in de herfst en daarop volgend voorjaar) Hoe dat dan precies moet Misschien wordt bedoeld: een flink stuk onder de zojuist geplukte vruchten. [ nee dus, zie link in recente post van Frank]Google al geprobeerd? PS kruisende posts. Ik laat hem toch maar staan. Edit: fouten er uitgehaald. 19 juli 201114 j aangepast door Gast
Geplaatst: 18 juli 201114 j Dat klopt ja, herfstframbozen helemaal wegsnoeien. Zomerframbozen.. ach lama, ik zet wel een linkje neer. http://www.fruitbomen.net/informatie/p/12/frambozen-snoeien/ dank Frank en RvO, het stukje op internet is informatief. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 22 juli 201114 j Auteur het is inderdaad de fallgold. dus de takken die vrucht hebben gedragen tot de grond wegsnoeien in januari? ik heb nu 3 stengels vol in nieuwe vruchtjes zitten.er zijn nog 3 stengels ( noem ik t maar ) die nog niets laten zien maar die zullen eerdaags ook wel komen.dat wordt smullen. iemand tips wat er van te maken?taart lijkt mij ook wel een keer leuk , is dat te doen? maaruh ver van de moederplant staan wat nieuwe uitlopers , kun je deze uitsteken als ze wat groter zijn en dan elders aanplanten?
Geplaatst: 22 juli 201114 j ...maaruh ver van de moederplant staan wat nieuwe uitlopers , kun je deze uitsteken als ze wat groter zijn en dan elders aanplanten?Ja dat kan. Even wachten nog, tot de plant in rust is.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.