merell Geplaatst: 23 mei 2018 Geplaatst: 23 mei 2018 Hoi!Ik ben dit jaar begonnen aan mijn allerallereerste plantje en ik las dat rabarber een stevige was, dus ik dacht dat dat wel goed ging komen.Helaas, in de bijgevoegde foto's ziet u zijn huidige toestand (na ongeveer een maand ingeplant) Hij zag er sterk uit toen ik hem plantte.Ik zie veel mieren lopen op de plant en heb ook een muizenhol dat er vlak langsaf loopt gevonden.De steel van de plant zelf is ook aangetast. Dit was wel al voor het verkleuren van het andere blad.Ik dacht dat het verkleuren van dehydratatie kwam, maar na die extra gieters water en de regen hier in België zou dat niet meer erger mogen zijn geworden. Niet dus, nu ziet het hele blad bijna geel en bruin zelfs. Ik vind nergens op internet foto's die er op lijken of problemen die overeenkomen met het mijne, ik zou mijn plant wel heel graag in leven houden!Alle raad en hulp is dus welkom! Bij voorbaat dank! merel Quote
Patrijs Geplaatst: 23 mei 2018 Geplaatst: 23 mei 2018 Aller eerst een vriendelijk welkom op dit groene forum. Dat er iets niet goed gaat met je rabarber is nog maar de vraag.Zelf heb ik champagne rabarber staan die vaak ook al verwelkt als de aardbeien rijpen.Afhankelijk van het weer en andere omstandigheden.Rabarber is een echte voorjaarsplant en heeft dikke wortels waar hij voeding opslaat voor het volgende voorjaar.Zo is hij bijna alle planten te vlug af en kan vroeg pieken en bloeien.Er zijn heel veel variaties in rabarber zoals bij veel planten die vegetatief vermeerderd worden. Ze verschillen in grote, kleur en smaak en ook in sterkte.Mijn buurman heeft grote grove rabarber die veel langer blijft staan en zeker twee keer zo grote stelen geeft. Ik neem aan dat jij je plant dit voorjaar geplant hebt, dan heeft hij het dubbel zwaar om dan ook nog terwijl hij niet in rust is verder moet gaan groeien.Ook kan droogte een belangrijke rol spelen, na een droog voorjaar een goede bui als hier de regentijd begint (vaak eind juni hier pas regen aan de kust) kan hij zomaar spontaan weer blad gaan aan maken. Rabarber heeft zeker een jaar nodig om aan te slaan, en je mag het eerste jaar dan ook nog niet oogsten.Zelfs het jaar daarop doe je het beste nog rustig aan. Eenmaal aangeslagen en groter kan je dan wel weer jarenlang plukken. En als laatste, wen er maar aan dat bij tuinen er ieder jaar wel wat mislukt, zelf doe ik aan risicospreiding. Quote De moestuin van Patrijs
roeier Geplaatst: 23 mei 2018 Geplaatst: 23 mei 2018 Veel ware woorden van Patrijs, ik heb daar niet zo heel veel aan toe te voegen. Ik verwacht dat je rabarber nog verder achteruit zal gaan, want hij zit na een maand met z'n wortels nog niet lekker in je grond, en nu is een lastige tijd voor rabarber met veel zon en droogte. Met een regenachtige zomer zou hij van de herfst er wel weer eens beter uit kunnen gaan zien. Een wat beschaduwde plek was beter geweest voor rabarber, hij kan in de zon ook stand houden, maar is daar kwetsbaarder.Rabarber is sterk in de zin dat hij het niet gauw definitief opgeeft, maar het duurt wel lang voordat hij het naar de zin heeft, en als het dan zover is kan hij je op de ene na de andere bloemknop trakteren, terwijl je natuurlijk op de bladstelen zit te wachten. Rabarber is een plant die je geduld behoorlijk op de proef kan stellen. Als je rabarber lekker vindt en dit is je enige stronk, dan zou je kunnen proberen er nog wat bij te doen. Als een rabarbersteel wat geknakt is dan zie ik daar altijd mieren op af komen, andere insecten ook wel, het zal gewoon voeding voor hen zijn - geen probleem normaal gesproken. Muizen ook niet, ik heb muizen bij de vleet, ik verlies allerhande knolletjes, bolletjes, en ze graven voortdurend naar wortels van planten, maar niet alle planten, en de rabarber wordt met rust gelaten. Een muis zal wel eens een slakje eten wat je dan niet meer op de rabarber tegenkomt, dus muizen en rabarber gaan prima samen. Quote
simonvb Geplaatst: 24 mei 2018 Geplaatst: 24 mei 2018 Ik kan de bovenstaande reacties bevestigen. Het gele blad is natuurlijke afsterving van het blad, zul je elk jaar wel krijgen enkel dan veel later (bij mij begint dat in de zomer) dan bij een pas geplante rabarber.Het eerste jaar niet oogsten en volgend jaar enkel een proevertje indien de plant nog niet volledig is aangeslagen. Het jaar erna zul je veel kunnen trekken maar je stopt best eind juni zodat de plant via fotosynthese terug krachten kan opdoen voor het jaar nadien, blijf je toch doortrekken tot de herfst, krijg je zwakke planten. Quote
svvoorden Geplaatst: 24 mei 2018 Geplaatst: 24 mei 2018 Wellicht moet je eens een goede hoeveelheid mest bij de plant gooien. Een paar handen koemestkorrels of gewoon stalmest in een ton stoppen, hier water bij gooien en roeren en dit water giet je bij de rabarber, bij mij reageerden ze daar vorig jaar erg goed op en toen zagen er nog erger uit... Quote
merell Geplaatst: 24 mei 2018 Auteur Geplaatst: 24 mei 2018 Allemaal erg bedankt voor de uitleg en tips! ik verneem daaruit dat ik mij vooral niet teveel zorgen moet maken? Draai ik dat verwelkt blad van de plant af of laat ik best de natuur zijn gang gaan?Ik geef hem nu compost van onze composthoop, erop toeziend dat het al goede compost is.Het draait mij vooral ook om het in leven houden van de plant, de oogst is daarbij een welkom extraatje. groetjesMerel Quote
Patrijs Geplaatst: 24 mei 2018 Geplaatst: 24 mei 2018 Ik laat het afgestorven blad altijd liggen, met als excuus dat er juist de stoffen in zitten die de plant nodig heeft.Maar eigenlijk ben ik gewoon een luie tuinder. Ik mest ze meestal niet, maar mulch de aarde met houtig tuinafval.Toevallig had ik dit jaar veel verse mest en daar wat scheppen van bijgegooid.O, ja en nog wat gietertjes verdunde gier, omdat ze zo goed hun best doen en dat op die plek al 20 jaar!Als ik ze al mest is dat uitsluitend aan het eind van de winter, voor de groei begint.Later staan ze in blad en kom ik er niet meer tussen en daarna gaan ze in rust van de zomer tot het vroege voorjaar. Maar ik zit op droge zandgrond, aan een slootkant in de polder zullen ze wel langer actief zijn. Quote De moestuin van Patrijs
Bit Geplaatst: 24 mei 2018 Geplaatst: 24 mei 2018 Deze dagen 's avonds of 's morgens vroeg een dikke plens water geven is ook zeker aan te raden. Die lappen van bladeren verdampen heel wat met deze warmte en veel zon. Zelf geef ik wel mest. Het zijn echte mest vreters. En inderdaad, zeker dit jaar, maar ook beter volgend jaar nog niets oogsten.Bij mij hingen ze ook op apegapen afgelopen weekend en ik zit vlakbij het water, maar ze stonden al gewoon veels te droog. Zijn sterke planten hoor, ze gaan niet zomaar dood. Quote
speets Geplaatst: 25 mei 2018 Geplaatst: 25 mei 2018 Bij mij doen ze het veel beter sinds ik ze uit de volle zon heb verhuisd naar een plek met alleen middagzon. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.