Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dit plaatje komt wel erg in de buurt. Wel een andere kleur...

Dit zijn galletjes gevormd door het druivenblad na het leggen van eitjes door een Vitisiella soort, een parasitair wespje uit de familie van de Encyrtidae.

Deze plaatjes van de druifluis (Daktulosphaira vitifoliae, synoniemen: Phylloxera vastatrix, Viteus vitifoliae- verwarrend hoor) geven toch een ander beeld te zien dan de foto's van citroentje.

Misschien idd. goed om de foto's te delen met het NVWA.

Geplaatst:

Jeetje dat heb ik weer ...

Ik heb contact gehad met NVWA het was wel moeilijk voor particulier.

Maar na een flinke uitleg en de risico en de bijgevoegde link van jou Speets mocht ik in een e-mail de foto's toesturen.

Ik de foto's ook gestuurd naar een druiven kwekerij in Den Hoorn daar moet ik nog antwoord van krijgen.

Dat linkje van oscar van die wesp leek er ook wel op....

Ik ga morgen in ieder geval de bladeren nakijken en de aangestaste weghalen en wachten of ik antwoord krijg van NVWA.

Dat zal toch wel duidelijkheid geven.

Ik ga nu nog niet de druif eruit halen want als het wel van die wesp is zijn Het alleen de bladeren en lijkt mij weg halen en klaar en kan de druif gewoon verder groeien denk ik

Ik hou jullie zeker op de hoogte.

Geplaatst:

Ik hou me een beetje op de vlakte ( misser van mij eerder ) , maar de druifluis is tot nu toe nog nooit in Nederland geconstateerd, al is het ook zeker niet onmogelijk, maar zou wel een noviteit zijn en geen beste. Ik zou het zeker, als je daar de lol in hebt, proberen verder uit te zoeken

En dan eigenlijk de vraag : hoe kom je er aan ? Is deze plant wellicht meegenomen als stek vanuit het buitenland, uit een oude wijngaard daar ? Uit een verwilderde wijngaard een gewortelde stek meegenomen als vakantie herinnering ofzo ?

Zelf ben ik niet zo overtuigd dat dit druifluis is, , maar ga het zeker volgen of er meer info los komt

( en speets ; het voorkomen van de luis beperkt zich dus tot die landen en een heel enkel geval in midden Belgie een tijd terug, grotendeels door aanwezige gesteldheid van de bodem. De echte druifluis heeft een gebondenheid aan de bodem, naast deels leven op de plant. Je kan de druifluis zelfs meenemen door met een auto , je zolen, of je kleren in een besmette wijngaard in zuid europa langs te gaan. ) Kans op het vormen van een besmettingshaard is echter niet groot, juist door onze andere bodemsoorten.

Maar is het echt druifluis, dan zal de uitkomst wel zijn : verbranden die plant.

edit : okok. er is al contact geweest. das fijn. super hoor !

Geplaatst:

Beste Bit ik vond niet dat je een misser hebt begaan hoor! Ik vind het al tof dat jullie mij willen horen en mee denken ook al zou dit uit eigenbelang zijn.

En Bit heb je dat van Speets gelezen!

https://www.nvwa.nl/documenten/communicatie/inspectieresultaten/plant/2018/rapport-fytosanitaire-signaleringen-2017

Het is namelijk wel een Vitis druif.

Ik heb deze in 2016 gekocht bij tuincentrum het Oosten in Aalsmeer.

Daarom maar het NVWA gebeld.

Geplaatst:

@Citroentje: Ik ben heel benieuwd hoe en wanneer die VWA gaat reageren. Met Fipronil waren ze ook niet erg snel.

Het is nu -denk ik- nog niet zeker dat het om druifluis gaat. Het lijkt op een eend, het kwaakt als een eend, maar is het ook een eend?

Misschien kun je een paar "mooi" aangetaste bladeren in een plastic zakje doen, en invriezen. Dat zal na ontdooien wel een papperige bende zijn. Ze hebben dan wel iets om te onderzoeken, voor het geval dát ze iets willen gaan onderzoeken...

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ha die Henk

Kan jij gedachten lezen!

Vandaag zijn mijn man en ik naar de kas te gaan om de bladeren te knippen.

Wat we op de bladeren zagen waren hele kleine doorzichtige balletjes maar ook die op de foto de eerder balletjes.

Nu weet ik niet of die kleine doorzichtige kleeferige balletjes uiteindelijk de harige worden.

We hebben nogmaals zo'n harige open gemaakt maar wij konden niets zien.

We hebben besloten de druif maar preventief te verwijderen ik heb inderdaad dezelfde gedachte gehad als jou Henk ik heb een stukje van de rank gefotografeerd en meegenomen naar huis met nieuwe blaadjes met bolletjes eraan en in een zakje ingevroren voor als NVWA zou bellen voor onderzoek.

Ik heb alleen nog een Druif in de kas staan een kleinere soort daar zagen wij ook van die kleine doorzichtige balletjes op.

Ik kijk even wat deze gaat doen wie weet is het gewone luis als het dezelfde kant op gaat dan ruime we deze ook.

Ik heb in november een andere druif naar vanuit de kas naar buiten geplaatst en bij deze zie ik gelukkig nog niets.

Alleen komen wel alle 3 de druiven bij dezelfde Tuincentrum vandaan.

Dus afwachten maar.

Ik plaats nog wat foto's van een stukje van de rank ik weet nu wel zeker dat de druif ziek was want er lopen wel rare vlekken door wat volgens mijn man niet hoort.2018060210553026691527949913.jpg2018060210551876161527949918.jpg

Geplaatst:

Weet ik niet wat jij of je man rare vlekken vinden ? Ik zie niets raars, of mis ik iets ?

Geplaatst:

Daarnet een mail gekregen van een druiven kwekerij hier in Nederland.

Zij hebben het nog nooit gezien!

Nou wordt het toch wel raar als een kwekerij het niet herkend!

Zij schreven mij dat ik de vraag misschien wel bij de WUR neer kon leggen.

Wageningen universiteit research.

Ik heb daar een mail na toegestuurd nu maar weer afwachten.

Geplaatst:

De verantwoordelijkheide instantie voor het oppakken van dit soort meldingen ligt bij het NVWA.

Voorheen lag dit bij de Plantenziektenkundige Dienst, maar dit valt sinds 2012 onder de NVWA.

De druifluis is een quarantaine-organisme, dus dat betekent bij bevestiging van het vermoeden dat de druiven helaas vernietigd zullen moeten worden.

Het verbaast me een beetje dat het moeilijk was voor een particulier om een melding te doen van de mogelijke vondst van een quarantaine organisme. Via deze site zou dat eenvoudig moeten kunnen.

Geplaatst:

Als de druifluis al overal om ons heen voorkomt dan is de kans bijna 0 dat hij niet in Nederland kan leven. Het is dus alleen een kwestie van tijd. Verder zijn er best wat wijngaarden in Nederland erbij gekomen, dus dat is zeer aantrekkelijk voor de soort. Vroeger kon hij ook moeilijk naar ons toekomen, want we hadden geen wijngaarden.

De foto lijkt inderdaad op de gallen van de galwesp. Ik kan helaas geen informatie over de soort vinden, maar het lijkt niet heel schadelijk.

De aantasting zou ik hoe dan ook verwijderen. Verder zou je inderdaad een paar bladeren moeten invriezen (heb je zo te horen al gedaan). De galwesp is waarschijnlijk uitheems, omdat druiven hier ook niet voorkomen. Ik kan mij voorstellen dat ze gemakkelijk in een tuincentrum terecht kunnen komen.

De verkleuring in de takken lijkt geen schimmelaandoening.

Geplaatst:

Hallo alle belangstellende

Ik had een mail gestuurd naar het NVWA en na een paar dagen niets gehoord tevens had ik een mail gestuurd naar een Nederlandse druiven kwekerij om te vragen of het hun bekend voor kwam.

Deze kwekerij kwam het niet bekend voor en gaf mij de tip om het te vragen aan de WUR in Wageningen.

Deze hadden het eerst bekeken en mij een lijst met ziektes gestuurd maar dat zag ik het niet tussen en ze vertelde dat de foto's niet duidelijk was nadat ik nieuwe foto's had gestuurd wilde ze het wel onderzoeken maar moest ik het maar opsturen of langs brengen.

Nou eerlijk gezegd had ik daar weinig trek in om ruim 100 km te rijden of behoorlijke kosten temaken om de kluit op te sturen.

Dus stond de kluit in een afgesloten zak hier in de kliko om mee te gaan met de vuilnisman voor verbranding.

Werd ik toch net opgebeld door de NVWA en na het bestuderen van de foto's wilde ze het toch gaan onderzoeken.

Pfff ik blij dat de kliko morgen geleegd werd en de druif er gewoon nog is.

Ze komen hem morgen ophalen en ook de ingevroren bladeren en stukje stam zijn daar welkom en willen ze graag onderzoeken.

En dan wordt het afwachten ik hoop dat er nog sporen opzitten voor wat het nu is.

Best spannend we wachten het af...

Even geduld.

Geplaatst:

Gisteren is de kluit,en wat druiven bladeren opgehaald door NVWA.

Ik ben benieuwd, hebben ze het toch serieus genomen,en gaan ze het onderzoeken op druifluis.

Geplaatst:

Het is goed te begrijpen waarom de wereld er zo slecht aan toe is. Met dit tempo en de drempels om iets voor elkaar te krijgen is het lastig om een duurzame kant op te gaan.

Hopelijk komt er niks ernstigs uit, want dat is de beste uitkomst. Ik vond de foto overigens wel duidelijk en wanneer de foto op de link klopt dan lijkt het er wel echt op.

Geplaatst:

Inderdaad permanatuurtuin,

Ik vond het belachelijk lang duren en ze waren net op tijd de kliko werd de volgende dag geleegd.

In eerste instantie werd Ik gebeld en zei de man aan de telefoon dat ze alles zouden meenemen kluit en bladeren.

Toen een andere man het op kwam halen kwam hij met een schaartje om blaadjes te knippen,de bladeren in de vriezer daar had hij niets aan dat werd te snotterig.

Gelukkig zaten er nog wel wat bladeren aan met van die bolletjes maar voor de duidelijke had ik er al veel afgeknipt om veilig te stellen.

Voor niets dus.

De man wilde eerst alleen de bladeren maar omdat ik bleef aandringen dat ze bij de WUR hadden verteld dat de luis in de wortel kon zitten is hij gaan bellen en bleek inderdaad dat hij de kluit ook moest meenemen.

Weet je ik doe dit alleen allemaal om de economie te beschermen!maar om iedereen achter zijn komt aan te lopen en maar te bellen en maar info overal vragen voor 1 druiven plant,een ander had hem in de gft bak gegooid!

En tja die foto's zijn echt en goed.

Wat ik alleen niet begrijp is dat die druif 3 jaar oud was in 2016 gekocht en hij gaf mooie druiven,zelfs dit jaar zat hij vol met druiven trossen en in eerste instantie ook geen bolletjes op de bladeren zo maar ineens.

Hij oogde echt mooi en gezond.

Heel jammer

Geplaatst:

Leeft druifluis niet een aantal jaar en generaties onder de grond bij decwortels om hierna een vliegende generatie te produceren welke ook de bladeren aantast?

Geplaatst:

Dat heb ik ook altijd begrepen Roland ( maar kan onjuist zijn hoor ) uit de literatuur rond druiven telen / wijngaard hebben. Wat ik altijd begrepen heb, is dat heel simpel onze grondsoort hier in n-w europa voor de luis ongeschikt is/ zou moeten zijn.

Geplaatst:

Ik zou verbaast zijn wanneer je te horen krijgt wat het nu geweest is, tenzij jezelf natuurlijk opbelt (mits je de juiste persoon weet te bereiken). De controle bij grote bedrijven is ook slecht en daarom komen zaken ook pas te laat aan het licht.

Als de verspreidingskaart van de druifluis klopt, dan zou het wel vreemd zijn wanneer hij hier niet kan leven. Hij zit immers ook in Engeland en druiven bestellen in besmette gebieden is makkelijk. Ik kan mij niet voorstellen dat het de bodem is. Het zou wel het klimaat kunnen zijn. Dat gezegd het is waarschijnlijker dat de verspreiding van druiven in Nederland nog te groot is. Als we meer grote aaneengesloten druivenpercelen krijgen dan is de kans op vestiging van de druifluis groter. Het onderstaande onderzoek laat de verspreiding zien.

Jammer wanneer ik alle druiven moet gaan vervangen voor druiven met Amerikaanse druiven onderstammen.

https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.2903/j.efsa.2014.3678

Geplaatst:

Hallo Allemaal,

Ik ben net netjes terug gebeld door het NVWA met de uitslag van de bolletjes op de druif.

Het blijkt wel een druifluis te zijn maar niet degene gevreesde luis waarvoor garantene is.

De wortels waren niet verdikt dit is een kenmerk voor de gevreesde druifluis.

Oké het is was wel een druifluis maar een andere en welke dat weten ze niet daar wordt geen onderzoek naar gedaan natuurlijk hij is dan niet zo schadelijk denk ik.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...