Jaccobakker1 Geplaatst: 9 juni 2018 Geplaatst: 9 juni 2018 Klopt het dat als je aardbeien sochtends pluk dat ze dan zoeter zijn? En kun je specifiek iets bijmesten om.ze zoeter te krijgen? Ze staan in vollegrond en hebben lavameel en maltaflor (Plantaardige mest 5 3 5) gekregen. BVD Quote
RobO Geplaatst: 9 juni 2018 Geplaatst: 9 juni 2018 (aangepast) ja, klopt edit: wij plukken rond 11 uur als het lekker warm weer is, ze smaken dan 't zoetst vind ik; we meten geen brixwaarde hè 9 juni 2018 aangepast door Gast Quote
oscardevos Geplaatst: 9 juni 2018 Geplaatst: 9 juni 2018 Nee, 's ochtends zijn aardbeien minder zoet dan in de namiddag, Dat komt omdat vruchten in de ochtend meer water bevatten dan in de namiddag. De stoffen die de aardbei smaak geven zijn in de namiddag dus meer geconcentreerd aanwezig in de vrucht en dat proef je.Het belangrijkst voor het krijgen van een zoete aardbei is dat je deze rijp plukt. Hoe rijper de aardbei, hoe zoeter deze is. Een onrijpe aardbei bevat ongeveer 5% aan suikers. Een rijpe aardbei soms bijna 2 keer zoveel. Ook neemt in de aardbei het zuurgehalte gedurende het rijpingsproces af.Om zoete aardbeien te krijgen is veel licht, niet teveel water en niet teveel mest nodig. Kalium wordt vaak gegeven om de stevigheid van de vrucht (en dus de bewaarbaarheid) enigszins te bevorderen. Quote
Patrijs Geplaatst: 9 juni 2018 Geplaatst: 9 juni 2018 Mijn aardbeien, korona's zijn het zoetst als ik ze rijp pluk bij zonnig weer.Bewolkt / koel weer geeft minder zoete vruchten.De vruchten moeten dan wel binnen een paar uur verwerkt worden want de kwaliteit loopt snel terug.Onrijpe vruchten (zoals in de winkel) bewaren een stuk beter maar worden nooit meer zo zoet. Quote De moestuin van Patrijs
Hampie Geplaatst: 9 juni 2018 Geplaatst: 9 juni 2018 Misschien is het een broodje aap verhaal, maar ik heb eens ergens gelezen dat aardbeien zoeter worden als je ze bemest/mulcht met koffieprut.Heb het nog nooit getest, maar mulchen met koffieprut (in de kas) doe ik sowieso en bevalt hier prima.Wormen zijn er dol op en zorgen op hun beurt weer voor waardevolle wormenhumus. Quote
Elmigo Geplaatst: 17 juni 2018 Geplaatst: 17 juni 2018 Hier nog een korte aardbeien vraag... Wie of wat veroorzaakt de gaten die in de bladeren vallen van mijn Charlottes en Korona's? En hoe kan ik dit het beste oplossen? Zijn dit slakken of is hier iets anders aan de hand? Plantjes lijken verder kerngezond dus het lijkt niet op een ziekte... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.