Loevestuin Geplaatst: 20 juni 2018 Geplaatst: 20 juni 2018 Hoi, Ja we hebben ze ook en ze vreten alles op, slakken... Ik ga er vandaag een vangen en in mijn testopstelling zetten.Ik probeer een solar lampje van de action om te bouwen tot schrikdraad voor slakken Heeft iemand hier ervaring mee en misschien tips ? Ik laat wel weten hoe dit werkt: Quote
onkruid Geplaatst: 20 juni 2018 Geplaatst: 20 juni 2018 Dag Loevestuin, dat zal niet veel helpen vrees ik Schrikdraad werkt met enkele 1000 Volts. Zie hier voor een korte uitleg: https://nl.wikipedia.org/wiki/Schrikdraad Dat solarlampje levert maar een paar volt op dus dat gaat een slak zeker niet voelen.. Quote
henkg Geplaatst: 21 juni 2018 Geplaatst: 21 juni 2018 Uit mijn jeugd: "Wie durft een batterijtje tegen zijn tong te houden?" Zo'n 9V blokbatterijtje, als in rookmelders. Dat was uitstekend te voelen.Slakken zijn, zeker aan de voet, ook vochtig, dus waarschijnlijk goed geleidend. Het prototype blijkt er al te zijn, dus gewoon uitproberen. Paar slakken erop en ernaast zetten, en kijken.Vocht, ook van nevel of dauw, lijkt me een probleem. Dat zal misschien het piepkleine batterijtje snel leegtrekken. Daarnaast is het op vochtige / natte dagen vaak somber: te weinig zon om het batterijtje op te laden.Toch: leuk projectje, ik ben benieuwd. Youtube filmpje? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Loevestuin Geplaatst: 21 juni 2018 Auteur Geplaatst: 21 juni 2018 Ok, ik heb twee slachtoffers uit de tuin gehaald en ben gaan testen. Het solarlampje van de action werkt niet. Ik heb het nagemeten en dat is maar 1,2 volt, dat is te weinig. Een 9 volt blokje (waarvan mijn rookmelder vond dat ie leeg was) werkt wél De slakken doen precies wat deze doet op youtube: Ik las dat één 9v blokje één seizoen gebruikt kan worden dus dit zou best kunnen werken denk ik. Maar.... het is één keer gebeurd dat een slak in een "boogje" over de tweede draad is gekomen. Als ze de tweede draad raken met hun kop of sprieten trekken ze snel terug. Als ze echter eenmaal met hun hele lichaam over beide draden zitten lijkt 't ze niet te deren En dan nog iets, ze werken samen ! Echt maf, ze klimmen op elkaars huisje en komen zo over de draden heen, het lijkt wel haasje over (foto's hieronder). Ze gebruiken verder elke mogelijkheid om iets aan de andere kant van de draden te bereiken, waar ze vervolgens op klimmen om over de draden te komen. Maar ik ga nog een andere test doen met dikker koperdraad (installatiedraad) Quote
Patrijs Geplaatst: 21 juni 2018 Geplaatst: 21 juni 2018 Een leuk experiment, maar zou je met installatiedraad geen ander ongewenst volk trekken? Quote De moestuin van Patrijs
advanbrunschot Geplaatst: 21 juni 2018 Geplaatst: 21 juni 2018 Ik heb ook ergens gelezen dat je 2 soorten draad kunt gebruiken, ijzer en koper op enige afstand van elkaar. Doordat het 2 verschillende materialen zijn en er als er dan een slak beide draden aanraakt, dan ontstaat er ook een spanningsverschil. En dat zonder batterijen. Quote
RobO Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 maar die spanning is erg laag toch? koper-ijzer 0,7 Vdat 9v blokje werkt idd goed, een bed omkoperen is wel veel werk.... Quote
Jeroen76 Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 Oeh slakken met een fetisj En houdt koper sowieso niet al slakken tegen, met of zonder stroom? Gr. Jeroen Quote
Loevestuin Geplaatst: 22 juni 2018 Auteur Geplaatst: 22 juni 2018 @advanbrunschot:Verschillende metalen kunnen een potientiaalverschil geven (google: lemon battery) maar die spanning is erg laag en een slak is geen citroen. Ja kopertape word verkocht als middel tegen slakken maar ik betwijl het hoor, die beestjes zijn die-hards en inventief...Maar mocht koper werken zonder stroom, dan is het vast dubbel effectief mét stroom Het leggen van koperdraad valt mee. Het draad kun je eenvoudig strippen met een stanleymes en bevestigen met een tacker. Ik heb 100m installatiedraad (massief koperen kern) gevonden voor 17,- dus 0,17 per meterEén europallet-bak = 2 * (2*800 + 2*1200) = 8 meter. Eén 9v batterij bij action is E 0,99>> 0.17*8 + 0.99 = E2.35 per europalletbak Als het werkt en een 9v blokje gaat één seizoen mee, dan bescherm je dus één europalletbak voor E2,35 Of: aantal meters * 2 * 0.17 + 0.99 Quote
advanbrunschot Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 Ik zag bij Conrad koperdraad wat nog veel goedkoper was en dunner. Maar ook gelakt, en dat zal niet de bedoeling zijn bij deze slakkenval. Quote
fre3ke Geplaatst: 9 juli 2018 Geplaatst: 9 juli 2018 Ik werk met dik koperdraad tegen slakken en het houdt ze goed tegen. Ik leg gewoon een ring op de grond om de plant. Het is wel 4-5 mm dik en dat is vast erg duur om nieuw te kopen. Ik heb toevallig nog zo'n twintig meter liggen dus ik zou ook niet weten waar je het koopt. Over dat tape heb ik gehoord dat het niet werkt omdat het laagje te dun is. Maar dik koper werkt echt goed tot nu toe. Gelukkig zijn mijn slakken niet zo slim dat ze elkaar als brug gebruiken. Wat een foto's zeg, niet te geloven. Quote
mmfonhof Geplaatst: 28 juni 2024 Geplaatst: 28 juni 2024 (aangepast) Beetje laat maar wat denkelijk nog beter werkt is een 2e rij draden er vlak achter. Dan heb je +, -, +, -. Daar komen ze nooit overheen. 28 juni 2024 aangepast door mmfonhof 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.