Geplaatst: 24 juni 20187 j Als relatief nieuwe tuinier, met sinds kort een extra moestuin, heb ik wat nieuwe frambozen struikjes aangeschaft. Zelf ben ik niet echt een frambozen liefhebber, maar mijn zoontje is er echt verzot op. Het probleem nu, is dat de nieuwe frambozen erg droog, en smakeloos blijven. De meeste hebben de goede kleur, ze zijn wat rul en zacht, maar smaken werkelijk nergens naar. Het zijn de struiken van Lubera, die zo onsmakelijk zijn. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? De planten staan ongeveer een week of zes in de grond, 1 in grote pot, en zijn ongeveer een jaar oud. Is dat het, te jong, nog niet genoeg tijd gehad? Heb ik te weinig water gegeven? Bijna iedere dag bewaterd. Zijn de "Twotimer, en de"Little Red Princess" van lubera toch niet een topproduct? Maar ook fruitbomen.net verkoopt ze, die weten toch wel wat ze doen, denk ik. Mijn ""Fallgold, die ik ook als zomerframboos gebruik, heeft al volop lekkere frambozen. Suggesties?
Geplaatst: 25 juni 20187 j Ik zie deze namen ('Twotimer' en 'Little Red Princess') niet staan op http://www.fruitbomen.net/framboos/. Zelf zou ik frambozenplanten niet bestellen bij Lubera, maar de geijkte rassen als Fallgold, Aroma Queen, Himbo Top, Heritage, Autumn Bliss en Polka in Nederland bij leveranciers kopen.
Geplaatst: 25 juni 20187 j Kan het niet aan de bemesting liggen? Weinig goede sporelementen en kali bepalen voor een groot deel ook de smaak... Ook droogte kan veel problemen geven.Voor de rest kan ik me zo niet bedenken wat een oorzaak is van slechtsmakende frambozen.. Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)
Geplaatst: 27 juni 20187 j Auteur @G.Gerardsen,en Fruitige Esther, je hebt gelijk dat fruitbomen.net ,deze cultivars van Lubera niet verkoopt. maar wel de Sugana. Ik heb wel vaker gelezen, dat Lubera een bekende en goed kweker is. Met veel goede cultivars. Dus ik vroeg mijzelf af,of deze cultivars minder zijn, of dat het komt omdat ze nog niet lang in de grond staan, of nog te jong zijn. Te weinig water, is denk ik niet de oorzaak, omdat mijn zwarte bes, o.a. ook van Lubera prima zijn. Ook de kruisbessen doen het prima. Ik heb ook nog wat van de andere cultivars, die je noemt maar in een andere tuin. Die smaken goed. Ik heb er ook een Golden Everest staan, die vind ik ook niet super. misschien,dan idd een voedings probleem. Deze tuin is verleden jaar nog in gebruik geweest als moestuin.Geen idee,wat ze ermee gedaan hebben. als jullie deze cultivars niet kennen, zou het dan de leeftijd zijn?
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.