Erikdedruif Geplaatst: 26 juni 2018 Geplaatst: 26 juni 2018 Goedenavond allen, Rond mei 2018 heb ik 2 druivenplanten gekocht. Een witte, de Fanny en een rode, Rondo.Voor het planten heb ik een ruim plantgat gemaakt. De ondergrond losgemaakt, beetje kalk erbij en vervolgens in nieuwe potgrond de druiven geplant.Kort daarop heb ik koemestkorrels aangebracht. De Fanny groeit geweldig en is binnen 2 maanden 2 mtr hoog. De Rondo groeit veel langzamer en het nieuwe blad krijgt ook gele vlekken.Wie kan mij helpen om te vertellen wat een oorzaak kan zijn? Geelachtig blad, alleen bij het nieuwe blad. Oude bladeren zijn gezond Druif Rondo Druif Fanny Hoor t graag, Grt Erik Quote
harms1 Geplaatst: 27 juni 2018 Geplaatst: 27 juni 2018 Kalken en mesten beter niet gelijktijdig, Erik...eerst kalken, in het voorseizoen, en later pas mesten. https://florum.nl/tuinonderhoud/tuin-bemesten/kalk-strooien-en-bemesten/ Succes! Quote
windindewilgen Geplaatst: 27 juni 2018 Geplaatst: 27 juni 2018 Laten we op houden met die onzin over kalken.Is in vrijwel alle gevallen volledig overbodig. Speciaal bij geente exemplaren. De mest gangbare onderstammen hebben een heel breed ph bereik.Dit baker praatje komt steeds maar weer terug en terug en terug en terug en terug...... Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Hampie Geplaatst: 28 juni 2018 Geplaatst: 28 juni 2018 Het is misschien ook mijn beperkte kennis op dit gebied, maar overal kom ik enerzijds 'afzuren' van voedingsstoffen tegen en anderzijds 'bekalken' met kalkmeststof. Wat is wijsheid???Zin en onzin...?Elke plant z'n eigen PH...?Mijns inziens ben je gewoon gebonden aan de de grondsoort waarop je kweekt. De natuur bepaalt, jij moet je hieraan aanpassen. Een van nature zure grond extra gaan bekalken gaat op de langere termijn echt niet werken.Ik kweek graag pepers en de meeste peperkwekers zuren hun voeding af., waarom dan bekalken?Misschien alleen tegen knolvoet??? een handje kalk in het plantgat??Andere meningen hierover...? Quote
harms1 Geplaatst: 28 juni 2018 Geplaatst: 28 juni 2018 Ik denk persoonlijk dat bekalken zeker zin heeft, hampie...zeker als je in een gebied woont waar de grond behoorlijk zuur is (veengebieden) anders zou dat volgens u betekenen dat er in zulke gebieden bijvoorbeeld geen rozen of druiven geteeld zouden kunnen worden...die hebben echt kalk nodig! Andersom, ik woon in Noord-Holland, (zeebodem) en de grond hier bevat van nature veel kalk. Wil ik hier een hortensia laten gedijen, of een bijvoorbeeld een blauwe bes, ben ik echt aangewezen op turf...verder probeer ik de pH op peil te houden met koffie (prut) wat de rozen trouwens ook erg waarderen! Quote
Bit Geplaatst: 28 juni 2018 Geplaatst: 28 juni 2018 Even terug naar de vraag van Topicstarter. Hier liever niet over Hortensia's wel of niet kalken gaan beginnen en wat pepers met dit topic te maken heeft weet ik ook niet. Kan iemand iets zeggen over 'de gele vlekken' bij de druif Rondo' van topicstarter ? Harms. Jij zegt dus kalkgebrek ? Welke aanwijzingen daarvoor zie je ? Quote
sytam Geplaatst: 28 juni 2018 Geplaatst: 28 juni 2018 In theorie: Als je de pH te veel verhoogd kunnen bepaalde metalen (lees voedingsstoffen, sporenelementen) niet/minder in "vrije" vorm voorkomen. Daardoor zijn ze slecht opneembaar voor de plant. Mogelijk was de pH goed en is deze iets teveel verhoogd door het toevoegen van kalk. De plant groeit goed, dus ik zou er persoonlijk niets aan doen! na een herfst/winter met veel regen middelt het wel uit met de omgeving.Zeker niet proberen aan te zuren of op een andere manier in te grijpen. Quote
harms1 Geplaatst: 28 juni 2018 Geplaatst: 28 juni 2018 Ik denk dat ik me aansluit bij sytam... voorlopig niets aan doen, aan deze druif. Quote
Bertus Geplaatst: 28 juni 2018 Geplaatst: 28 juni 2018 Als druiven(bladeren) al iets te kort komen dan is het meestal Magnesium.Donkere nerven met lichtgoene vlekken in het blad wijzen in die richtingDaarbij komt dat Calcium (kalk) de opname van Magnesium verstoort, daarom wordt aan de meeste kalksoorten standaard Magnesiumoxide toegevoegd om dat (deels) te compenseren. Ben het met de adviezen eens ... voorlopig niets doen. Quote
Erikdedruif Geplaatst: 29 juni 2018 Auteur Geplaatst: 29 juni 2018 Dank voor de reacties! Ik had ook al zo'n gevoel dat de kalk de boosdoener is. Ik gooi er nog een handje tuinturf bij en laat hem lekker groeien dit seizoen. Die ene druif, de Fanny groeit met 5cm per dag en die andere 5mm. Echt een groot verschil. Ik zal nog eens een foto maken van het resultaat. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.