Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Waarschijnlijk ziekte in de moestuin, hoe testen?

onnaj

Recommended Posts

Helaas lijkt het erop alsof er een ziekte hebben in onze moestuin of eventueel verontreiniging.

Vorig jaar hebben we voor het eerst een moestuin gehad en daar ook lekker uit gegeten.

Dit jaar heb ik weer opnieuw de moestuin verzorgd, maar nu lijkt het erop dat telkens als we uit de moestuin gegeten hebben we 1 tot 2 dagen later enorme diarree krijgen. Ik dacht eerst dat het aan nieuwe gezondheidsproduct lag die ik gebruikte, maar het lijkt nu echt verband te houden met de moestuin.

Alles groeit zeer goed, behalve de broccoli en courgette. De broccoli zag er in begin heel mooi uit maar schoot al heel snel door en was wat bruinig. Hij smaakte overigens gewoon goed, maar we oogsten maar 500 uit 3 broccoli's

Ook de klimcourgette heeft snel gele bladeren gekregen, maar ook gele vruchten waarmee we dus niets konden.

We hebben daarnaast al sla en spitskool geoogst en die groeide en smaakte prima, maar het lijkt erop dat we telkens ziek zijn na het eten hiervan.

We zijn ten einde raad en vragen ons af wat te doen?

De biologische kippenmest korrels die we nu gebruiken zijn kunnen toch niet over datum raken lijkt me?

Vorig jaar hebben we bio Wormenmest gebruikt en toen hadden we geen klachten.

Is de grond op een of andere manier te testen? En zo ja waar en wat kost zoiets?

Wat zou het verder kunnen zijn?

Echt super zuur dit want heb ondanks dat het een kleine moestuin is er heel veel tijd en liefde in zitten

Hoe geef je water?....ik bedoel komt het water wat je aan de planten geeft uit de regenton of uit aangrenzende sloot?

Hier bijvoorbeel......niet niet iedereen neemt het zo nauw met de regels van de vereniging. De een spuit tegen ongedierte, de ander tegen onkruid, weer een ander smijt dode dieren (gevangen mollen, ratten of dode kippen) in aangrenzende sloot, en dan heb ik het nog niet wat er allemaal al in de sloot zelf zit aan algen etc......ik geef geen water uit deze sloot, ben dus momenteel ook heel zuinig met het geven van water..

En welke compost heb je dit seizoen gebruikt? En waar vandaan?...aangezien het vorig jaar wel goed ging...waar heb je de kippenmest vandaan? Komt deze uit een winkel en is deze gecertificeerd? Of gekregen?....

Hoi,

Ik geef gewoon leidingwater. We hebben helaas geen pomp en dat is voor onze tuin niet echt rendabel. Onze moestuin is ca 12m2 zo ongeveer dus echt niet groot

Vorig jaar heb ik organische Wormenmest gekocht bij mijn broer, die hovenier is. Zij werken wallen maar met organische/bio mest.

Ook heb ik toen al Fertiplus gekocht van hem (van Ferm-o-Feed, zie foto) maar nog weinig gebruikt.

Dit jaar heb ik dus hiermee bemest en absoluut niet veel. De dosering aangehouden die op de zak stond.

Misschien is het toeval omdat ik ook gezondheidsproducten gebruik die veel antioxidanten bevatten maar ook reinigend werken. Alleen dan zou ik verwachten dat ik een tijdje lang diarree zou hebben en niet bijvoorbeeld om de week of 1,5 of zo.153104177453374244156433469056331341531041793.jpg

Je zou als test de groenten van de tuin eens een paar weken moeten laten staan...en groente uit de supermarkt halen. Wanneer je dan nog dezelfde klachten houdt, dan weet je dat het in ieder geval niet van de groenten uit de tuin komt.

Dan zou je kunnen overwegen om even te stoppen met die specifieke producten...

Die gezondheidsprodukten......ben je daar in een keer mee begonnen?of geleidelijk opgebouwd? En om welke gaat het precies....