fre3ke Geplaatst: 5 augustus 2018 Geplaatst: 5 augustus 2018 Dit plantje heb ik een paar weken geleden gekocht bij de kruidenafdeling van een tuincentrum. Er zat geen label bij. De bloemetjes zijn kegels, waarvan de bovenkant bloeit, en ze smaken naar zoethout. De plant lijkt nu over de grond te gaan kruipen dus ik wil graag weten of hij woekert. Herkent iemand dit? Quote
RobO Geplaatst: 6 augustus 2018 Geplaatst: 6 augustus 2018 dat zal dan wel een dropplantje zijn agastache, ik weet niet welke want er zijn er veelzaait zichzelf flink uit Quote
Ciska Geplaatst: 6 augustus 2018 Geplaatst: 6 augustus 2018 Is het niet het azteeks zoetkruid? Is net als stevia om te zoeten. Je kunt de bloemen en bladeren gebruiken. Een blaadje smaakt wee en wee zoet..Ik heb hem ook, kruipt inderdaad...maar is geen woekeraar. Munt is een heel ander verhaal daaren tegen Quote
Jorieke123 Geplaatst: 6 augustus 2018 Geplaatst: 6 augustus 2018 Goeie Ciska! Ik kwam er niet op maar dat moet hem zijn ja. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
fre3ke Geplaatst: 6 augustus 2018 Auteur Geplaatst: 6 augustus 2018 Dank je wel Ciska, dat is hem ja. Ik had al een paar keer naar stevia gekeken omdat hij inderdaad net zo smaakt, maar er was geen gelijkenis. Maar dit is hem zeker.Fijn ook dat hij niet woekert. Dan kan ik hem wel onder controle houden. Het is een leuk plantje dus ik had hem niet graag eruit getrokken.Edit: ik zie dat hij niet winterhard is dus eruit moet hij toch wel. Quote
RobO Geplaatst: 8 augustus 2018 Geplaatst: 8 augustus 2018 aha, leuk plantje idd, op het landjevandeboer noemen ze m honingverbena, ga hem ook eens proberen, Quote
koolrabi Geplaatst: 8 augustus 2018 Geplaatst: 8 augustus 2018 Ja het is een leuk plantje. De smaak daar moet ik nog even aan wennen. Maar hij kruipt gezellig, niet te buitensporig door de tuin. In het najaar dus binnen halen. Dat wist ik nog niet. Misschien een stek overhouden. Stekken gaat gemakkelijk. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Plantaromatix Geplaatst: 25 september 2018 Geplaatst: 25 september 2018 Goedenavond. Dit is een azteeks zoetkruid (Lippia dulcis). Je kunt het gebruiken als de Stevia maar het smaakt naar sterke Munt en Eucalyptus. De jongste bladeren zijn de beste. Groetjes,François-Luc. Quote
fre3ke Geplaatst: 27 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 27 oktober 2018 Het azteeks zoetkruid is best wat ruimte aan het opeisen met zijn gekruip. Maar ik vind het nog niet bedreigend. Het plantje gebruik ik eigenlijk niet voor thee of zo. Maar ik eet wel af en toe een bloemetje zo op. Ik heb een stek gemaakt door afleggen, dat gaat eigenlijk vanzelf want bij het schoffelen komt er aarde op de lange kruipers en dat vormt dan wortels. De stek overwinter ik binnen zodat ik hem volgend jaar ook nog heb als het buiten gaat vriezen. Quote
Ciska Geplaatst: 27 oktober 2018 Geplaatst: 27 oktober 2018 Als ie teveel ruimte inneemt kun je hem gewoon kortwieken hoor....Munt gedraagt zich echt woekerend, die uitlopers gaan ook ondergronds en kom je elders in de tuin weer tegen. Een crime.......Het azteeks kruid juist helemaal niet, daar zet ik gewoon de schaar in dat heb ik echt veel liever. Â Een stek maken..goede tip zal ik morgen meteen doen. Vriezen gaat het hier voorlopig nog niet.. Quote
koolrabi Geplaatst: 27 oktober 2018 Geplaatst: 27 oktober 2018 Ik heb het aztekenkruid uitgegraven en in de kas gezet om te overwinteren. Ik houd ze wel vorstvrij. Nog een paar stekken gevonden en in een pot gezet, ook om te overwinteren. Eens kijken hoe het gaat. Ik hoop dat er in elk geval 1 plant goed de winter doorkomt, het is een aardige plant om in je tuin te hebben. En wie weet hou ik er meer over. Hoewel eentje is genoeg, de plant groeit lekker door. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Goldfish Geplaatst: 28 oktober 2018 Geplaatst: 28 oktober 2018 Als ik een duistere internetbron bron als : http://www.northdaysimage.ca/aztec_sweet_herbtxt.html moet geloven, wordt consumptie afgeraden voor kinderen (door de hoge concentratie kamfer) en zwangere vrouwen door een tweede stofje dat uniek is voor de plant. Daar staan medicinale toepassingen tegenover tegen o.a. luchtweginfecties. Quote
Mellie Geplaatst: 29 oktober 2018 Geplaatst: 29 oktober 2018 Jouw bloemknoppen zijn wel 5 x zo groot dan de mijne én hebben een andere vorm. ik betwijfel of er zo veel onderling verschil tussen plantjes zou moeten zijn.  Aztekenkruid/honingverbena/dushi buttons is allemaal dezelfde naam voor deze lippia, maar ik denk niet dat jouw plantje er een is om eerlijk te zijn. Als ik Google, zie ik ook alleen maar foto’s met bloemknopjes zoals aan mijn plant zitten. Quote
Ciska Geplaatst: 29 oktober 2018 Geplaatst: 29 oktober 2018 Er staan toch ook wel plaatjes met grotere (langere) knoppen tussen hoor Mellie.... Quote
koolrabi Geplaatst: 29 oktober 2018 Geplaatst: 29 oktober 2018 Misschien helpt een foto?Hieronder mijn Aztekenkruid, klaar voor de overwintering.    De bloemknopjes zijn 1 tot 2 cm groot. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Mellie Geplaatst: 29 oktober 2018 Geplaatst: 29 oktober 2018 (aangepast) Jeetje wat een verschil! Ik denk dat dit net als munt heel erg afhankelijk is van standplaats. Mijn moeder heeft munt in de tuin in de volle grond, dus alles is ermee bezaaid. Wat in de zon groeit, heeft lange puntige bladeren en die in de schaduw ronde. Zo verschillend dat mensen vaak denken dat het een andere muntsoort is. Misschien is dat met honingverbena ook het geval. 29 oktober 2018 aangepast door Gast Quote
Bit Geplaatst: 30 oktober 2018 Geplaatst: 30 oktober 2018 Plaats eens een foto van jouw plant Mellie ? Quote
Mellie Geplaatst: 30 oktober 2018 Geplaatst: 30 oktober 2018 Haha, dacht precies hetzelfde! Bij mij is het een enorme kruipplant en bij het plukken van de bloemknopjes, kwam ik deze 2 grote(re) joekels tegen. Heb de plant nageplozen, zijn wel de enige 2. Toch wel heel grappig om te zien alle verschillen. Had dit echt niet verwacht, leuk! Â Â Quote
Bit Geplaatst: 30 oktober 2018 Geplaatst: 30 oktober 2018 Maar is dus wel degelijk dezelfde plant Quote
chrisappleseed Geplaatst: 25 januari 2019 Geplaatst: 25 januari 2019 Dit is zonder twijfel Aztekenkruid (honingverbena), heb haar zelf ook staan! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.