angela († maart 2025) Geplaatst: 5 oktober 2016 Geplaatst: 5 oktober 2016 Dat was ook mijn antwoord Quote
henkg Geplaatst: 13 oktober 2016 Geplaatst: 13 oktober 2016 Vandaag de zure appels geschild, veel, voor appelwijn. Met een begeleidend muziekje van de Nobelprijswinnaar literatuur 2016, Na een kleine 10 kg was ik het zat (het schillen en ook Bob). Morgen verder. Dan met iets plats als Vivaldi (ja: jaargetijde herfst), of de 6e van Mahler (zeker niet plat!), of de LP Raw power, Iggy Pop & the Stooges)De netto 7 kg pulp (keukenmachine) staat nu met wat pecto-enzym om meer sap te onttrekken.Voor het uitpersen van de pulp ligt de onlangs aangeschafte panty al klaar. Ins and outs: De outs kende ik al lang, de ins (Denier en zo) pas sinds heel onlangs. Nog netto 8 kg pulp te gaan, dan zou ik 2 x 5 liter sap moeten hebben.De rest van de 40 kg zure appels gaat appelmoes worden, helaas zal ook dat niet helemaal vanzelf gaan. Iemand een muziekadvies voor daarbij? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Erny Geplaatst: 13 oktober 2016 Geplaatst: 13 oktober 2016 Wat een appelsessies zeg! Goed bezig Henk. Ik denk dat na de goeie ouwe Iggy het wel leuk zal zijn om de appels te lijf te gaan op de muziek van Wolfmother. Soort van retroposthardrock door de wat jongere generatie. Net als Iggy ook een erg goede liveband. https://youtu.be/tQPNredrDO0 En anders is daar natuurlijk altijd de nieuwe plaat van NIck Cave nog. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 13 oktober 2016 Geplaatst: 13 oktober 2016 Henk; waarom schil je ze? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
henkg Geplaatst: 14 oktober 2016 Geplaatst: 14 oktober 2016 Ja, waarom schil ik die appels eigenlijk?In kwarten snijden om het klokhuis te verwijderen moet ik toch, en wegsnijden van plekjes kost bijna net zoveel tijd als schillen.Er gaat nog een hoop werk in de vervolgstappen zitten, daarom heb ik graag goed basismateriaal. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 14 oktober 2016 Geplaatst: 14 oktober 2016 Vandaag de eerste hoeveelheid geperst. De 7 kg appelpulp gaf ruim 4 liter sap. Zonet in een 5 liter fles gedaan en champagnegist toegevoegd.Vandaag ook de 2e helft geschild. Nu wat meer: ik heb nu ruim 10 kg pulp. Bij elkaar moet dat goed zijn voor 2 x 5 liter: twee bijna volle gistingsflessen. Een extra pondje staat nu te pruttelen, als proef voor appelmoes. Als die lekker is (en niet te zuur) dan moet ik binnenkort weer aan het schillen, appelmoes maken van de rest (ruim 10 kg) , en potjes (veel!) opzoeken. Leuk hoor, gratis veel appels, maar je bent er wel druk mee. Een krantenwijkje lopen en wijn / appelmoes in de winkel kopen is economisch veel efficiënter. Terug naar de appelwijn: Als het uiteindelijke resultaat echt lekker is, dan volgend jaar meer (en dan niet meer schillen) Waar ik benieuwd naar ben: wat is het percentage sapopbrengst bij gebruik van een extractor of sapcentrifuge PS De schilmuziekjes waren: 5e Mahler, Joy Division met o.a. live Sister Ray, en daarna natuurlijk het VU origineel: Allemaal rustgevende pokkeherrie.Later bij de appelmoes: wellicht een beetje Mozart en daarna Jefferson Airplane: Crown of Creation (mijn keuze als ik slechts één CD naar een onbewoond eiland zou mogen meenemen).PPS. Nick Cave and the bad seeds: dat moet je als moestuinder toch niet willen ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 17 oktober 2016 Geplaatst: 17 oktober 2016 Tweede hoeveelheid pulp is nu ook geperst. Hier staan ze rustig te bluppen, met al de eerste suikergift (van 6 naar 9%): Over een weekje denk ik te gaan overhevelen om het pulpdepot te verwijderen, en dan de tweede suikergift te doen (van 9 naar 12%). Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Nasuada Geplaatst: 23 oktober 2016 Geplaatst: 23 oktober 2016 Appel cider...jullie brengen wij op een idee.Ik ga me er eens in verdiepen en checken wat ik allemaal nodig heb Leuk! Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Erny Geplaatst: 23 oktober 2016 Geplaatst: 23 oktober 2016 Staat er mooi bij Henk. Nick Cave and the bad seeds: dat moet je als moestuinder toch niet willen ... Goed gevonden. En lekkere appelverwerksoundtrack had je erbij. Joy Division en Velvet Underground erg fijn. Ik hou ook van die heerlijke pokkeherrie. Quote
Cherryblossom Geplaatst: 30 oktober 2016 Geplaatst: 30 oktober 2016 Wij hebben gisteren een poging tot wijnmaken gedaan. We hadden een basiskit gekocht en gisteren onze druivenstok gesnoeid en geleegd. Behoorlijk wat blauwe druiven!Stappenplan gevolgd; gewassen, slechte er tussenuit, enz. Daarna moesten ze geperst worden. Wij hebben ze (een beetje eigenwijs) door de slowjuicer gehaald. Daarna in die glazen gistingsfles. Gist voor witte wijn erbij (want de schillen zijn gescheiden in de slowjuicer was het idee). Maar, 3 tot 4 keer te veel gist, want zoveel zat er in het zakje. Volgens mijn vriend, hobby-bierbrouwer, geen probleem. Hij was gisteren al overstroomd. Hebben we maar wat spul weggegooid om hem meer ruimte te geven. Vanochtend zagen we dat de kurk met waterslot eraf was gevallen. Weet iemand waar het mis ging? Of wat we kunnen doen om het succesvol te laten eindigen? Quote
Nasuada Geplaatst: 30 oktober 2016 Geplaatst: 30 oktober 2016 Klinkt als te vol en veel gist.Leuk dat wij tegelijkertijd bezig zijn.Ik ben voor het eerst appelcider aan het maken (zie draadje appelcider.Succes. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Cherryblossom Geplaatst: 30 oktober 2016 Geplaatst: 30 oktober 2016 Oh grappig, het is het seizoen he Jij ook succes! Als we appels hadden zou ik ook wel cider willen proberen! Bedankt voor je reactie, we hebben er weer wat uit gehaald, lijkt weer wat beter, staat te pruttelen nu Quote
henkg Geplaatst: 30 oktober 2016 Geplaatst: 30 oktober 2016 Hij was gisteren al overstroomdInderdaad, fles waarschijnlijk iets te vol. Deze (wijn-maken-t2506-130.html#p326497) kopruimte, voor appelwijn, was bij mij genoeg. Bij mijn blauwe druiven weet ik dat niet, die hebben eerst 10 dagen op pulp gegist, in een heel ruim vat, afgedekt maar zonder waterslot. Als het om zo'n 5 liter oortjesfles gaat: zat daar meer in dan tot de knik waar de fles smaller wordt? Een driedubbele dosis gist (t.o.v. gebruiksaanwijzing) hoeft niet de reden te zijn. Gistcellen delen zich iedere 2 uur, als ze goed te eten hebben. Na 4 uur zijn er 4x zoveel, na 8 uur al 16x zoveel.Wees blij dat de gisting zo lekker op gang gekomen is. Succes ermee! Als ik er aan denk, en dan een open zakje gist heb, ga ik een proef doen: Een halve liter appelsap, met slechts één korreltje gist.Ik verwacht dat het ruim binnen een week volop aan het gisten is. Wel veel risicovoller want allerlei andere organismen kunnen hun kans grijpen, en er is langere tijd geen beschermend CO2 dekentje. Je wilt immers zo snel mogelijk dat CO2 dekentje en alcoholproductie want beide zijn conserverend. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 1 november 2016 Geplaatst: 1 november 2016 Mijn 2x 5 liter appelwijn. Na ongeveer 15 dagen vrijwel geen bellen meer via het waterslot. Dus overgeheveld: En aangevuld met wat niet te dure witte wijn, om het contactoppervlak met lucht zo klein mogelijk te maken.Het spul is in een dag al weer wat minder troebel (en dus weer wat sediment onderin). Over een tijdje het zuurgehalte meten, eventueel ontzuren, en weer overhevelen. (Links op de foto: de allerlaatste Habanero's rijpen goed af) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Nasuada Geplaatst: 1 november 2016 Geplaatst: 1 november 2016 Ziet er mooi uit! Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Cherryblossom Geplaatst: 3 november 2016 Geplaatst: 3 november 2016 Bedankt voor je reactie, henkg, hij zat inderdaad voller. Al een paar keer leger gemaakt maar het wordt ook steeds meer. Vanochtend troffen we dit aan in de keuken Dit is het plafond. Het zit ook tegen de muur, kastjes, op de (massief eikenhouten!) vloer en het vloerkleed dat daar ter bescherming op ligt(voor spetteren bij de kraan, maar dus te klein voor ontploffende wijnflessen) Quote
henkg Geplaatst: 5 november 2016 Geplaatst: 5 november 2016 Als ik er aan denk, en dan een open zakje gist heb, ga ik een proef doen: Een halve liter appelsap, met slechts één korreltje gist..De test is vandaag gestart. Met ca 900 ml Goudappeltje appelsap in een één literfles, en ongeveer 10 korreltjes gist. Veel en veel te weinig gist, honderd zoniet duizend keer te weinig. Toch denk ik dat het binnen een week goed aan het vergisten is. Let wel, dit is een test. Houd gewoon de aanbevolen dosering aan, zeker niet minder, twee a drie keer zoveel is ook goed. (Fles is een gewone PETfles. Het gat in de dop is gemaakt met een speedboor 16 mm (14 mm zal ook wel gaan). Een passend rubberstopje erop, en daarop uiteraard het waterslot. PET is niet volkomen gasdicht, dus niet gebruiken voor zeer langdurige opslag.) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 8 november 2016 Geplaatst: 8 november 2016 De test, precies drie dagen na de start:De eerst kraakheldere appelsap is behoorlijk troebel geworden, ik zie belletjes opstijgen, nog net niet voldoende om af en toe een blupje in het waterslot te zien. Tot nu toe gaat het zoals ik verwacht / gehoopt had.(Edit, 12 uur later: 2 blups per minuut, moeten er 7 worden (mijn appelwijn gaf 35 blups op 4,5 liter))) De 2x 5 liter appelwijn:Ik heb zonet het zuurgehalte van mijn 2x 5 liter appelwijn gemeten: ongeveer 8 gram per liter. Dat is aan de zure kant, maar valt me alles mee. Omdat ik er een bubbeltjeswijn van ga maken die gekoeld gedronken gaat worden, ga ik niet ontzuren.Brix-waarde gemeten, het een en ander gerekend omdat ik later suiker had toegevoegd, daarvoor moest de beginwaarde gecorrigeerd worden: 20,6 Brix start, 7,2 eind.,(Omgerekend naar SG: 1085 resp. 994,6)Dat zou 12% alcohol zijn. Dat was ook de bedoeling.Ook iets geproefd: zeker niet vies, dat gaat wel wat worden. Al dat meten, waar hep dat nou voor nodig? Kort door de bocht:- Mooi rijpe wijndruiven, daar hoef je weinig tot niets aan te doen, hoeft ook geen suiker bij. Metingen zijn niet echt absoluut nodig. Ook wijn van wijndruiven kan correcties nodig hebben voor een echt lekker wijntje.- Vlierbessen-, brandnetel- of paardenbloemenwijn. De basis bevat geen zuur, geen suiker. Je kunt dus gewoon -zonder te meten- opzoeken hoeveel zuur en suiker erbij moet.- Veel andere vruchten (b.v. appels, aardbeien, peren) kunnen te weinig of te veel zuur zijn, en meestal hebben ze te weinig suiker. De ene appelsoort kan zoet genoeg zijn maar te weinig zuur, een andere soort kan te weinig zoet zijn en te zuur. Meten dus, en evt. corrigeren. Want met al het werk dat je erin hebt gestoken zou het erg jammer zijn als het eindresultaat een vies wijntje is. Kort door de bocht? Ja. Eerst en vooral: ik ben ook maar een beginnende leek. Ik kijk nu al uit naar "Over drank", verschijningsdatum 1-12-2016. Meneer Wateetons schijnt daarin dingen echt uit te leggen. Daar waar de meeste info op internet vrijwel nooit het waarom noemt. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
angela († maart 2025) Geplaatst: 9 november 2016 Geplaatst: 9 november 2016 Ga je op de volgende MTFD een proeverijtje houden Henk? Of is dat niet haalbaar? Quote
henkg Geplaatst: 10 november 2016 Geplaatst: 10 november 2016 De eerste helft van mijn appelwijn in wording heb ik zonet gebotteld, 27 dagen na de start:Vijftien flesjes, waarvan twee zonder bottelsuiker / bottelgist. Heineken flesjes, gekroonkurkt met dat apparaat links.Vrijwel helemaal helder, maar ach, door hergisting op fles wordt het eerst toch weer een beetje troebel. En na een maandje -hopelijk- weer helder. Voorlopig blijven ze minstens twee weken bij kamertemperatuur staan, voor de hergisting.(Bij bier is (bottel)gist toevoegen bijna nooit nodig, dat bevat nog voldoende gistcellen. Deze appelwijn was al erg helder, misschien geen gist meer aanwezig, daarom heb ik voor de zekerheid aan die 13 flesjes een paar korreltjes -dezelfde- gist toegevoegd, naast suiker, 6 g/l.). De smaak van het platte sample links is in ieder geval goed. Fris, niet te zuur, smaakt naar appel, en naar wijn (gek hé).Misschien voeg ik aan de 2e helft ietsje tannine toe, voor een meer wijnige afdronk. Dat wordt weer rekenen: hoeveel dan? Ik weet niet of ik bij de aanstaande MTFD nog twee flesjes over heb .... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Nasuada Geplaatst: 10 november 2016 Geplaatst: 10 november 2016 mooi helder,ziet er goed uit! Quote https://www.deblijehoeve.nl/
henkg Geplaatst: 14 november 2016 Geplaatst: 14 november 2016 De inhoud van de tweede 5 liter appelwijn is zonet gebotteld. 14 flesjes a 0,3 liter, allemaal met wat suiker en wat gist:^ AW2 = AppelWijn 2. De plus is om aan te geven dat er belletjes in (gaan) zitten. Deze wilde niet goed klaren, dat heb ik een paar dagen geleden geforceerd met een klaringsmiddel. (Ik kwam flesjes te kort. Nu staat er hier wel een bijna vol krat Heineken, maar ik wilde vandaag bottelen, in groene Heineken flesjes. Mijn AH had er geen moeite mee om mij een aantal lege flesjes te verkopen, wel gevraagd aan de rondlopende bedrijfsleider, omdat ik vermoedde dat een willekeurig jonge medewerker geen goed antwoord op mijn vraag zou hebben) Gemeten eind Brix: 7,2 (is gelijk aan eind SG 994,6), zelfde als de eerste 5 liter. Dat betekent (met een begin SG van 1085 na suikertoevoeging) 12% alcohol. Precies goed.Proefnotitie: nu al goed te drinken. Heel iets te zuur, dan zal ietsje afnemen. En uiteraard nog geen belletjes.Hopelijk gaat de hergisting op fles goed, en krijg ik belletjes: petillant, minder heftig dan champagne. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 26 november 2016 Geplaatst: 26 november 2016 De eerste serie appelwijn is inmiddels een beetje op druk: verfrissende belletjes. Lang niet zoveel als in champagne (wilde ik ook niet), maar precies genoeg voor een tintelend mondgevoel en een frissere smaak. Petillant noemen ze dat. Klein nadeel van hergisting op fles: de gist bezinkt onderin, alleen het heel voorzichtig uitschenken, liefst in één keer, voorkomt dat de gist meekomt. Net zoals je een Belgisch biertje zou uitschenken. Prima resultaat van deze zure appels, zeker ook omdat ik er -op suiker en gist na- niets aan heb toegevoegd, of anderszins gecorrigeerd.Volgend jaar meer dan 2 x 5 liter. 100 kilo appels bruto moet haalbaar zijn, voor wijn en appelmoes. Nu nog even die buur er van overtuigen zijn appelboom niet te rooien (zelf doen ze niks met die appels), in ruil voor wat wijn (moeten ze nog proeven) en appelmoes (vonden ze lekker). Een soort 10e penning. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
blokman Geplaatst: 1 april 2017 Geplaatst: 1 april 2017 Hallo daar allemaal ik ben een vruchtenwijn aan het maken van kruisbessen, waarbij ook appelsap wordt toegevoegd.De instructies zijn miniem, maar er wordt melding gemaakt van: dat na de rustige gisting de melkzuurgisting vanzelf moet beginnen.Hoe zie ik het verschil als deze overgang plaats vind? Weet iemand dit?En hoe lang duurt dit? MVG Henk. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.