Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wijn maken


peter62

Aanbevolen berichten

Ik dacht ,doordat de suikers vergist zijn moet je deze opnieuw aanvullen voor de tweede gisting na de pulpgisting.

Maar ik zal dan voortgaan op de eerste metingen.

 

Maar ik had zuur van voor 16 zuur en na 12 zuur, ik wou eens iets proberen met de helft water ,dus 3 water en 3l sap en dan komt mijn zuur op 6 en suiker op 6 maar is in de tabellen niet terug te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank u voor de foto,wat kost dat ongeveer?

 

Iets anders, ik ben bezig vlierbessen aan het trekken.Ik las dat er geen groene mogen bij zitten,en dat je de bessen moet koken omdat ze voor sommige mensen gevoelig zijn te verteren.

 

Moeten die groene er echt allemaal uit? DAT IS ONBEGONNEN WERK! IK BEN AL 2U30 BEZIG GEWEEST ALLEEN OM DE BESSEN 2500 KG TE STRIPPEN.

 

Nu nog de groene er uit halen, dat werk is het me allemaal niet waard! er zijn dan andere vruchten die veel gemakkelijker zijn.ook al beweren ze dat vlierbessen wij zo lekker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indy bedoelt een alcoholmeter, niet een thermometer.

Zoiets: https://www.brouwmarkt.nl/catalogsearch/result/?cat=0&q=alcoholmeter

 

Maar helaas: die dingen zijn ook dobbers, ze meten dus het SG, maar dan op een alcoholschaal. Als er nog wat restsuiker in je wijn zit, dan krijg je een onnauwkeurige meting. Alcohol is lichter dan water, suiker is zwaarder dan water. Je weet alleen niet hoevéél restsuiker (onvergiste en onvergistbare suikers) er in je wijn zit.

Uitkoken {van een willekeurige hoeveelheid -zoveel als nodig is in je maatglas om de dobber net niet meer op de bodem te laten rusten- wijn het SG meten, streepje op het maatglas zetten, de alcohol laten verdampen door rustig in te koken in een pannetje, het restant aanvullen tot precies hetzelfde volume als in het begin, weer het SG meten, en even rekenen ) is voor hobby wijnmakers de enige betrouwbare methode.

Maar ach, als je een beetje in de buurt van een smakelijke wijn zit, dan maakt het niet echt uit of dat 11 of 13% is.

 

Vlierbessen: daar weet ik niks van. Andere vruchten: het schijnt dat je zelfs van druiven wijn kunt maken

Maar dat is alles bij elkaar ook veel werk.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlierbessen goed onder water zetten en het meeste wat groen of rood is komt bovendrijven. Dat schep je eraf. Ook veel steeltjes schep je er zo af en ingedroogde exemplaren.

Iets van twee keer herhalen, de straal van de kraan woelt ook de onderste los. Daarna in de zeef en nog even optisch checken. Ik heb net een kilo gedaan, was 10 minuten werk. Maar ik had een struik gevonden met gelijkmatig gerijpte trossen en dan zijn er maar weinig bessen te verwijderen. Vorig jaar heb ik niet eens geoogst omdat ik toen alleen maar gemengde trossen zag.

Ik haal trouwens de bessen bij de struik eraf, ik knip niet de stelen. Als je met je vingers de bessen van de struik voorzichtig loswerkt, blijven de onrijpe voor een groot deel achter. Maar dan moet je wel de dikke bessen kiezen, bij die kleintjes werkt het niet. Dat afrissen met een vork is inderdaad veel werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Vraagje over vlierbessen, ik heb er al veel in de vriezer zitten maar er hangen er nog veel op de boom.

 

Ik heb nu voor het eerst er wijn van gemaakt, 3 weken geleden en wil wachten tot dat ik er kan van proeven om te zien of ik hem lekker vind en het klopt wat ze ervan zeggen.

 

Ik dacht er aan om gewoon de bessen te pulp gisten, dan kun je achteraf toch nog altijd suiker bij doen ALS JE ER WIJN WILT VAN MAKEN,

 

Maar hoe lang kun je die pulpgisting bewaren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

als het voor een paar dagen is, misschien. Plastic flessen zijn niet luchtdicht, daardoor zal over langere tijd zuurstof de wijn kunnen bereiken en daar wordt het niet beter van.

 

Ikzelf gebruik de bekende groene bierflesjes met beugeldop. Moet je wel eerst genoeg leegdrinken, maar dat is geen straf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later ...

Hey!

 

Dit jaar zou ik me graag verdiepen in de kunst van het wijnmaken.

Ik sta op het punt materiaal te bestellen maar zit nog met enkele vraagjes...

 

Dit jaar wil ik eigenlijk een kleine hoeveelheid wijn maken. We hebben 1 blauwe druivelaar staan, die elk jaar tientallen trossen zoete druiven oplevert. Meestal eten we er gewoon eens van in het passeren, maar het grootste deel laten we hangen. Zonde, dus waarom niet eens proberen er wijn van te maken?

 

Indien het wijnmaken zou lukken, zou ik een 10-tal druivenranken zetten in de moestuin met als doel meer wijn per jaar te kunnen produceren.

 

Nu is het een beetje nadenken over welk materiaal ik me precies moet aanschaffen...

Ik denk dat de druiven van dit jaar mij rond de 3L sap zullen opleveren.

Maar de komende jaren zou ik toch graag tussen de 10 à 15L maken.

 

Daarom zou ik het liefst een startpakket kopen met een gistingsfles van 15L.

 

Kan het kwaad om deze maar voor een klein deel te vullen? Of schaf ik met toch best nog een extra kleine gistingsfles aan?

 

Mensen die graag hun tips willen delen, en mij extra uitleg kunnen geven over wijn maken mogen mij altijd een prive bericht sturen!

Ik heb nog niks van ervaring met zelf brouwen dus kan alle extra info gebruiken

 

Mvg,

Lowie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan ook flessen van 5 of 10 liter. Maar je dient de druiven eerst in een emmer/ton te laten pulpgisten. Dus die heb je ook nodig. Dit kan al gauw in een goed af te sluiten (mayo) emmer , met waterslot. Lees je in, er staan op het internet heel veel uitleg over wijnmaken. Een mooie , en fijne uitleg , is de wijnmakers blogspot van Luc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Je moet er rekening mee houden dat je wilt bezinken en dus tussentijds moet overhevelen. Dit kun je met een tussenstap doen in een pan of iets dergelijks, maar het beste doe je dit in een even grote fles. Met meerdere kleine flessen kun je experimenteren met smaken, tijden, hoeveelheden, etc.

Een gistfles is ook zwaar, zeker met 15 liter (>15Kg) aan vocht erin, dus verplaatsen wordt steeds lastiger en moet dan met manden.

 

Zuurstof erbij wil je zeker niet! Alleen de eerste tijd met de meeste gisting wil je het niet afsluiten met een waterslot om te voorkomen dat de gist afsterft door zuurstof tekort. Maar daarna moet het zo vol mogelijk om te voorkomen dat je zuurstof de wijn zuur maakt. Dan kun je beter meerdere kleinere nemen. Andere truc is om de resterende ruimte op te vullen met bijvoorbeeld glazen knikkers, maar met 10-15 liter moet je veel knikkers verzamelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

hallo,

 je kunt ook prima wijn maken van de jonge ranken van de druif die bij je in de tuin staat.

2250 gram druivenranken

1500 gram suiker

1 theelepel citroenzuur

4,5 liter water

gist / voedsel

 

giet kokend water over de ranken en bladeren, 48 uur laten staan en zo nu en dan even omroeren, giet het water eraf en pers de rest goed uit, gooi nog eens 1 liter water over de bladeren en weer uitpersen, los de suiker op in vloeistof en voeg de gist en voeding toe, daarna in fles of gistingvat op de gebruikelijke manier laten uitgisten.

 

succes ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Met de Kerst (2022) heb ik mijn appelwijn oogst 2022 gebotteld. Een soort vin nouveau dus.

En geproefd: een positieve verrassing.

Eerdere probeersels waren matig tot redelijk.

Maar deze: helemaal goed. Zuiver. Niet te zuur, niet te zoet, geen overheersende appelsmaak.

En dat terwijl ik er dit keer nauwelijks iets aan gedaan heb: suiker toegevoegd om tot een wijn van 11% te komen; beetje tannine; en uiteraard wijngist (voor Bordeaux rood/wit). Niet ontzuurd (ik heb niet eens het zuurgehalte gemeten). Lekker makkelijk dus.

Het succes schrijf ik toe aan de gebruikte appels: Rode Boskoop (eigen oogst), ze waren groot, rijp, en zoet.

 

(Wijn maken van appels of zelfs appelsap: ideaal om te oefenen met het maken van wijn. zo zie je hoe het proces verloopt, tegen weinig kosten.)

 

 

 

  • Like 3

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...
  • 5 maanden later ...

En bij mij moet de vriezer ook nodig weer eens opgeruimd. En dit topic wat omhoog geschopt.

 

Wij zijn hier niet zo van de jam. Dus veel vers fruit verdwijnt in een smoothie ofzo. Maar er blijft toch wel weer veel over en dat gaat dan in de vriezer. Al waar het zich weer zo erg opstapeld dat de vegaburgers, gewoon brood en diepvriespatat er niet meer bij past. Alles vol.

Dus ik moet maar weer eens vruchtenwijn maken. Sinds 2013 ofzo niet veel meer gedaan.

 

Inmiddels heb ik alle standaardspullen voor het wijnmaken weer vervangen. Ook in de koelkast doet wijngist (en de rest) b.g.v. 2013 nu niet meer wat het zou moeten.

Nieuwe gist, sulfiet (ja, hoor) pecto, en diverse zuren en ander spul weer nieuw aangeschaft.  Alle hardware 😉 staat nog op zolder. En ik heb zowaar een refractometer besteld die ook sg doet, want ik heb wel ergens een sg meter, maar ik weet even niet waar?

 

Mijn beste vruchtenwijn ooit was Freezer Crash Frankenwijn, toen onze vrieskast het begaf en alles snel verwerkt moest worden. Zwarte en rode bessen, kruisbessen, bramen en vlierbessen; de hele meuk ging door de sappan (pardon, stoomextractor) en in de grote glazen flessen met een zooi suiker en gist. Kreeg de kans niet om uit te rijpen, want bij de eerste keer overhevelen al heeuul erg lekker.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...