Ga naar inhoud

Kool; een vaste plant of niet?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Van kool dacht ik te weten dat deze tweejarig was en nadat hij gebloeid had afstierf. Ik heb één van mijn Cavolo Nero's lang laten staan om er zaad van te kunnen winnen. Toen dat eenmaal zover was, eerder dit jaar, zag ik dat zich nieuwe groene scheuten aan het vormen waren, en ik heb de plant laten staan.

Die groene scheuten zijn verder gegroeid en het is nu een grote koolplant geworden met diverse bladstelen. Daar heb ik een lekkere stamppot boerenkool van gegeten een paar dagen terug en het lijkt erop alsof er nog héél veel maaltjes aan deze ene plant zitten:

32070781188_dabc94bb53_o.jpg

Maar hoe zit het nou? Alle info die ik online vind suggereert dat deze kool allang dood had moeten zijn, maar inplaats daarvan heb ik meer oogst dan vorig jaar met een heel rijtje kolen. Dit is wat je eigenlijk zou willen; één plant waar je de hele winter wel van kan eten. Maar ik vond geen teeltadvies in deze richting. Op dit forum vond ik een informatief stukje over palmkool wat goed het standaard verhaal over deze groente samenvat: https://www.moestuinforum.nl/bijzonder-groente-t657-10.html#p6055.

Mijn ervaring wijst een andere kant op, en ik moet een beetje denken aan mijn preien waar bolletjes aan de voet bleken te zitten waar weer nieuwe preien uit groeiden, terwijl je daar ook weinig info over vindt. Het zal toch wel geen toeval zijn dat ik nu al bij twee soorten groente heb ontdekt dat een bestendiger cyclus mogelijk is dan wat je als regel beschreven ziet. Nu mis je bij prei denk ik niet zoveel als je die bolletjes over het hoofd ziet, want om die te krijgen moet je in elk geval de prei lang laten staan en niet oogsten, en het idee van groente verbouwen is toch om ervan te eten. Maar dan is deze kool een stuk interessanter, want hier kun je wel heel veel van eten als je hem lang laat staan, en misschien is een gebruik in lijn met dat van rabarber mogelijk; dus af en toe een handvol stelen plukken, maar wel genoeg overlaten zodat de plant door kan.

Of het zo echt werkt moet ik nog zien. Zeekool staat erom bekend dat het een vaste plant is, die ken ik verder niet uit ervaring, maar die soort pik je wel op als je dit forum regelmatig raadpleegt. Over het karakter van andere kolen zou wel eens meer te zeggen kunnen zijn.

Geplaatst:

Bij kool is het een normaal verschijnsel dat ze op de stam uitlopen.

Laat de geoogste kool stonk staan en je ziet dit gebeuren.

Vaak is het ook een indicatie van een aantasting.

Hier op de zandgrond waar kool eigenlijk niet thuishoort zie je dat vaak.

Zie ook deze link .

Geplaatst:

Dat is zeker een interessante link! Meerdere technieken om meer uit je kolen te halen. Eén techniek die wordt genoemd is het er uithalen van de bloemscheuten zodat de kool meer kans maakt om door te leven. Bij mijn palmkool is dat totaal niet gebeurd, want ik wilde juist de zaden.

Maar dan wordt ook nog gelinkt naar een ander stukje over eeuwige kolen: https://www.haalmeeruitjetuin.be/haal-meer-uit-je-tuin/doe-je-voordeel-met-diversiteit/eeuwige-kolen. Daar wordt palmkool specifiek genoemd en zegt de schrijver dat de bestaande info onduidelijk is omtrent of het meerjarig is of niet.

Dan zou palmkool weleens wat kunnen afwijken van de normale kool.

Ik vind het een goede schrijver, van die stukjes; duidelijk iemand die niet anderen na-papegaait en ook weleens zegt dat hij of zij iets niet zeker weet. Daar heb je wat aan.

Geplaatst:

Wat een leuke link! Toevallig heb ik vanavond nog een spitskooltje geoogst die van de gesneden stronk af was gegroeid..het was een lossig en klein spitskooltje maar echt wel groter dan die op de foto van de link. Ik heb zo ook enkele mini rode kooltjes maar die zijn aanzienlijk minder mooi uitgegroeid dan de spitskooltjes. En rotten toch al een beetje rond de buitenste bladeren.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 years later...
Geplaatst:

Ha, we liepen weer eens voor de troep uit door langer van de kool te oogsten. Mijn broccoli en bloemkool weigeren stronken te maken zoals je in de supermarkt koopt. Inmiddels vinden wij de dunne stelen met kleine stronkjes die  het resultaat zijn van het doorplukken lekkerder.

Gewoon Grote groene Calabrese (broccoli) en Alpha (bloemkool) van zaad van De Bolster. Hoezo Syngenta? Die zaten toch bij die club die patent op zaad wil?

https://www.nos.nl/l/m/2399523

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...