weknow Geplaatst: 27 november 2018 Geplaatst: 27 november 2018 Een kleine balkmaaier lijkt me zeer geschikt voor het gebied van ca. 1 hectare dat ik beheer. Beschik momenteel over een (goede) Honda bosmaaier met 2 draden, maar hoe handig ook....ondoenlijk om daarmee in zo een groot gebied te werken. Het is een grote wei met sloten, waar wilde planten en bloemen en gras groeien (maar ook distels, riet, bramen e.d.) en bomen en struiken staan...onder andere veel fruitbomen. Een balkmaaier zou als sterke punten hebben dat ze geschikt is voor wat ruwer terrein dat ook niet geheel vlak is., voor de wat grovere en soms grotere begroeiing die er staat en die ik ook natuurlijk wil beheren, dat er precies mee te werken is en dat dit niet persee bij volledig droge omstandigheden hoeft te gebeuren. Het beperkte gewicht (weinig compactie), de grote trekkracht waardoor maaien geen grote krachtsinspanning vraagt is ook van belang. Daarnaast kan ik deze grootte machine droog en veilig opbergen. Nadelen zijn er ook: Je moet erachter lopen, maaibreedte is beperkt waardoor je wat meer tijd kwijt bent en behoorlijk lawaaig. Je moet naar dit type maaier echt zoeken. Niet iets dat je in elke tuinmachinewinkel kunt aanschaffen. Daarom ook bijna geen informatie of reviews/ervaringen over te vinden...behalve van de fabrikant of importeurs en die prijzen hun machine natuurlijk aan. Het gaat om een grote aanschaf en dan wil ik graag ook iets goeds, waar ik als niet-zo-technisch-persoon goed mee uit de voeten kan en toch heel wat jaartjes vooruit mee kan. Daarom zou ik heel erg benieuwd zijn naar ervaringen met dit type maaier. Kloppen mijn verwachtingen? Hieronder een foto van de 3 modellen die verkrijgbaar zijn in Nederland/Vlaanderen volgens internet binnen mijn budget. Misschien zijn er nog andere? Hecht 87 cm prijs ca. 700 Euro MTD Smart BM87-35 ca. 850 Euro Tielburger T40 71 cm. 1700 Euro NB als je via google zoekt naar balkmaaier, dan kom je als eerste op een site waar er een 20-tal tussen de 500 en 7000 Euro te koop staan. Toen ik vervolgens de beoordelingen van deze nogal goedkope webwinkel las, was het me duidelijk dat deze na betaling nogal vaak niets leveren...geld kwijt dus. Geen optie dus. Liefst koop ik bij een bedrijf dat ook in onderhoud kan voorzien en goede service geeft. 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Patrijs Geplaatst: 27 november 2018 Geplaatst: 27 november 2018 Met balkmaaiers heb ik niet veel ervaring maar met Husqvarna heb ik goede ervaringen. Ze hebben een maaier met de zeer goede honda motor. Ook zijnde onderdelen goed te bestellen.Je zou ook nog kunnen kiezen voor een hoog gras maaier om het nog wat lastige te maken.Hier wat inspiratie Ik zie zo snel niet in NL te koop maar overal zitten goede Husqvarna dealers dus even bellen. Quote De moestuin van Patrijs
weknow Geplaatst: 28 november 2018 Auteur Geplaatst: 28 november 2018 Bedankt voor je reactie Patrijs. Vanmiddag een dealer van Husqvarna net over de grens in België bezocht. De 2 balkmaaiers van Husqvarna zijn in de Benelux niet leverbaar, alleen in Duitsland en scandinavie. De zeer behulpzame man van de winkel vroeg naar het terrein en de omstandigheden en was echter zeer duidelijk dat het soort maaier ongeschikt is voor wat ik wil. Veel te klein voor de grootte van het gebied en bij hoog gras zou de slijtage veel te snel gaan. Hij bood zelfs aan, zonder koopverplichting, eens mee te gaan kijken naar de specifieke omstandigheden. (Toch een 25 km rijden). Wat dat betreft heb ik wel een zeer goede indruk.Hij liet me zien wat welke geschikt zou zijn en dat toch zeker een jaar of 10 en waarschijnlijk veel meer, zonder problemen mee zou gaan.Optie 1: Enkele specifieke zitmaaiers in de klasse van rond de 6000 Euro, waarbij dan apart een klepelmaaier achterop (1700) of gewone gazonmaaier (900 Euro) kunnen (welke zonder gereedschap in een halve minuut te wisselen zijn) evt. samen met een zeer grote verzamelbak (900 Euro).Optie 2: Indien er een kleine trekker is (is sprake van dat die er ooit komt) kan er een grote klepelmaaier achter gehangen worden. Ik ben nu een beetje dubbel.Een pakweg 9000 Euro uitgeven om op het terrein van een ander de zaak te onderhouden kan en wil ik niet. Waarschijnlijk ben ik behoed voor een koop waarover ik achteraf spijt zou krijgen. Helaas heb ik nu geen oplossing om het gebied te kunnen beheren zoals ik dat graag zou willen. Wat nog een overweging zou kunnen zijn is om toch voor die Tielburger T40 te gaan (zie openingsbericht) en daarmee niet de hele hectare te willen beheren...wel het deel waar bomen en fruit is aangeplant en de looppaden in het gebied zodat het er toch redelijk en onderhouden bij ligt. Maar dan zou ik toch eerst wat ervaringen met een dergelijke machine willen vernemen waardoor ik overtuigd ben dat dit de geschikte machine is voor wat ik wil....misschien niet voor alles, maar wel voor het belangrijkste. Ik hoop dus op toch nog wat input vanuit het forum. Dank daarvoor alvast!! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Patrijs Geplaatst: 28 november 2018 Geplaatst: 28 november 2018 Je zal er vast al over hebben nagedacht, maar is laten begrazen geen optie?Een (oud) trekkertje is een uitkomst, kost je de kop niet en zijn redelijk waardevast. Losse maaiers etc zijn vaak goedkoop aan te schaffen.Die kleine Kubota's zijn vaak relatief veel duurder. Ook zou je er een kunnen lenen/ huren voor die paar keer dat hij nodig is. Wij hebben een fendt en een Fordje zo iets als dit: Quote De moestuin van Patrijs
Jorieke123 Geplaatst: 29 november 2018 Geplaatst: 29 november 2018 Sorry, geen ervaring met zo'n maaier, wel met het onderhouden van een grote tuin Onze varkens doen het meeste werk, maar op stukken met bomen enz. mogen ze nog niet komen. Daar maaien we met onze zitmaaier paden doorheen, de rest laten we 'wild'. Dat trekt wel muizen enz. aan, maar ook egels en wezels en ook weer uilen en valkjes. Op dat stuk hebben we dan weer geen speciale fruitbomen staan, alleen struiken/bomen die toevallig fruit zouden kunnen geven. En dus minder beschermd hoeven worden dan een duurdere geënte boom bijv. (dit ivm woelmuizen en dat soort ongedierte) Het stuggere onkruid zoals brandnetels, bramen en zuring enz. doen we met onze bosmaaier, meestal met het mes er op. Dat proberen we bij te houden als we ze daar niet willen. Of helemaal wegsteken. Begrazing door beesten beviel ons slecht. Zelfs de ganzen vraten liever takjes/blaadjes van de struiken, dan het gras er omheen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
TomP Geplaatst: 29 november 2018 Geplaatst: 29 november 2018 Jaren geleden een kunnen uittesten en idd voldoet niet voor grote ruwe terreinen.Uiteindelijk een ruwterreinmaaier van Honda aangeschaft, genre (was destijds ander type maar vergelijkbaar) type UM 616 EBE2. Dit was een droom om mee te werken maar prijziger dan de +- 800€ die je aanhaalt. Deze maaiers kosten momomteel van de 1500 en 3000 € (bovenvermeld type) maar daar heb je dan wel wat, maakt moeiteloos hoog gras en klein struikgewas.Toch +- 13 jaar in gebruik geweest en nooit problemen mee gehad, makkelijk in onderhoud en makkelijk te bedienen.Momenteel heb ik een gewone Honda maaier, type HRH = professionele uitvoering, kost ongeveer 2200€ , maak er ongeveer 4000m2 mee maar is goed onderhouden en niet ruw. Quote
Mr bean Geplaatst: 29 november 2018 Geplaatst: 29 november 2018 Ik zou zeker niet voor een tweewieler gaan met deze oppervlakte. Het is namelijk best intensief en vrij zwaar om mee te werken. Eerder zou ik voor een kleine trekker gaan. Het grote voordeel daarvan is dat je hem ook voor andere dingen kan gebruiken. Over een jaar weet je niet meer hoe je dat eerder gedaan hebt. Je hebt ook minitrekkers tot 25pk. Zeer wendbaar en als tip neem een 4wd. Verder moeilijk te beoordelen idd zonder een idee van het terrein te hebben. Quote
weknow Geplaatst: 29 november 2018 Auteur Geplaatst: 29 november 2018 Dank voor al jullie reacties! Ik heb er proberen mijn voordeel mee te doen! Even korte situatieschets: Het stuk grond dat ik beheer is niet van mij. Het is een hectare bos-park rond een woning + een stuk voormalig akkerland van ook ongeveer een hectare. Het ligt ook een 15 kilometer van mijn eigen woning en tuin. De eigenaar heeft nagenoeg geen tijd hiervoor. Sinds een jaar of 7 werk ik er 1 a 2 dagen per week. Uiteraard moet ik in wat ik doe rekening houden met zijn wensen (hij wil bijv. ooit een wijngaard, een grote natuurvijver en er een nieuwe woning bouwen) maar ik heb ook een zekere vrijheid in mijn aanpak. Ik heb er de mogelijkheid om allerlei meer ecologische technieken van tuinieren te proberen en kan er ook experimenteren met vaak zelf opgekweekte bomen en struiken waaronder allerlei soorten fruit. De eigenaar had en heeft allerlei plannen, al lang....maar eigenlijk komt dat er nauwelijks van omdat hij geen tijd heeft om zich er mee bezig te houden. De overweging om dan zelf maar wat gereedschap en machines aan te schaffen waardoor ik beter in staat ben het goed te onderhouden heeft daar mee te maken...als ik verder kan en er waar mogelijk toch al iets fatsoenlijks van maken, beter dan zonder die middelen, geeft me dat zeker voldoening. Ik kweek, verzamel, combineer, zaai en ent daartoe allerlei bomen, struiken en planten waaronder ook bijzondere en allerlei oogstbare en fruitsoorten en beleef daar ook plezier aan. Een aantal suggesties die jullie geven zijn onmogelijk omdat de voorzieningen er niet zijn. Geen plek om een trekker veilig en droog te stallen bijvoorbeeld en geen omheiningen om bijvoorbeeld schapen te laten grazen....kan er ook niet voldoende voor zorgen dan. Ik kan en wil er wel iets van financieren, maar een aanschaf van duizenden Euro's is ver boven mijn budget daarvoor. Als er een nieuwe schuur komt is een trekker met toebehoren zeker een optie...de eigenaar heeft het er al jaren over...maar de enige concrete stap was tot nu toe dat het stukje bos met o.a. 30 m+ populieren op de plek waar de schuur moet komen is gerooid...en intussen weer volstaat met meer dan manshoge opschot en groei van vooral els en iep, netels en wilgenroosje. De ervaring met de Honda machines vind ik zeker interessant en ga ik in gedachte houden in mijn geduldige pogingen om de eigenaar tot meer actie te bewegen. Mede ook door de wat nuchtere reactie van Jorieke heb ik vandaag 800 Euro besteed aan een combinatie van bosmaaier (ze noemen het "elektrische zeis") en grastrimmer op accu van het merk Husqvarna in hun categorie "voor dagelijks gebruik"...ik denk dus wat professionele groenwerkers ook gebruiken. Wat ik geleerd heb is dat om zo een groot stuk helemaal en optimaal te willen beheren er groter en duurder materiaal nodig is en daar zal toch de eigenaar zelf dan voor moeten zorgen. Met wat ik nu gekocht heb kan ik wel makkelijker en beter een aantal dingen doen en bijhouden in het al meer gecultiveerde gebied. Daarnaast kan ik nu ook wat sneller verder gaan met de aanplant en aanleg van wat ik nog in gedachten heb. En daarom ben ik er blij mee en ga ik morgen, redelijk weer, ze eens uitproberen. En wat niet kan, dat kan niet. Voor wie het interesseert wat ik kocht: Maaier 536LRX + Accu BLi200 + lader QC330 (die niet meer in voorraad was, ik kreeg de QC-500 voor deze prijs). De maaier is licht en goed gebalanceerd en wordt bediend met een breed stuur, is me aangemeten met een bijhorend harnas, heeft een verwisselbare kop met metalen mes en een met een dubbele trimdraad. Dezelfde accu's zijn geschikt voor meerdere apparaten o.a. kettingzagen, snoeizagen en heggenscharen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Patrijs Geplaatst: 29 november 2018 Geplaatst: 29 november 2018 Kijk, je kan aan de slag. Ik ben wel heel nieuwsgierig hoe lang zo'n accu meegaat voor hij leeg is en hoe snel hij terug loopt.Je zal toch wel wat meters maken als ik het zo lees. Mijn electr. fiets loopt nu nog minder dan de helft aan km na nog geen 3000 km fietsen.Dat is toch bepalend als je wat verder van huis aan de slag gaat al hoeft het niet op een dag klaar.Benzine is overigens ook niet goedkoop meer vooral als je de houdbare soort van aspen neemt.Wij zijn hier van 2 takt overgestapt op een rustig 4 takt motortje, maar een accu werkt natuurlijk nog wat rustiger. Quote De moestuin van Patrijs
Jorieke123 Geplaatst: 29 november 2018 Geplaatst: 29 november 2018 Heb je er een 2e accu bij? Voor als je net lekker bezig bent en die ene leeg raakt/is? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
weknow Geplaatst: 29 november 2018 Auteur Geplaatst: 29 november 2018 Tuurlijk komt er 2e accu. Weer even sparen. Kocht nu een iets zwaardere en duurdere accu . Volgens boekje...verkoper zei dat dat wel reëel is....gaat deze bij zware belasting zeker 40 minuten en bij lichte belasting tot 90 minuten mee. Daarbij ook belangrijk hoe je ze gebruikt....op gang brengen kost veel meer energie dan door laten draaien. Lader is snellader. Lege accu tot 80% duurt 30 minuten en tot 100% 50 minuten. Accus zullen op den duur inderdaad achteruit gaan. Het is hetzelfde soort als bij nieuwste e-bikes met goede koeling en geschikt voor alle weersomstandigheden. Ook daar in enkele jaren behoorlijke verbeteringen en daarnaast van belang dat je ze goed gebruikt. Niet te koud of warm bewaren, zorgen dat ze minstens 25% opgeladen zijn als langer niet gebruikt en absoluut nooit helemaal leeg laten gaan. Is tot 1500x oplaadbaar, waarvan 800x gegarandeerd. Heerlijk ook dat geluidsniveau prettig is en geen gehoorbescherming nodig. In Knokke was het al in het weekend verboden om niet-electrisch te werken in een tuin met maaier of zaag e.d. en dat wordt binnenkort uitgebreid naar een geheel verbod op machines met benzine e.d. Het ligt voor de hand dat dit soort regelgeving te komende jaren op veel plaatsen komt...vanwege minder fossiele brandstofgebruik en geluidsoverlast. Volgens de verkoper (en ik geloof hem) is een accu in verbruik te vergelijken met ruim een halve palet Aspen-brandstof. Zo gezien is 250 voor deze accu niet eens zo duur....5 liter Aspen kost rond de 17 a 18 Euro. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bit Geplaatst: 30 november 2018 Geplaatst: 30 november 2018 Ik heb erg goede ervaringen met een bosmaaier op accu. Ik heb overigens al mn machines op accu. Wel allemaal van Stihl, maar van horen hier van de andere hoveniers ( meesten kopen Stihl, maar enkelen hebben ook husqvarna ) is er nauwelijks verschil tussen beiden merken.De ontwikkelingen op het gebied van de accu gaan nogal vlot. Ik heb ze van 3 jaar terug en er een half jaar terug een 3e bij gekocht, die nieuwe heeft al weer een hele klap meer capaciteit.Maar ook de accu's van 3 jaar terug houden zich prima bij mij. Ik werk er continu ongeveer 3 à 4 uur mee. Mijn accu's werken bij grotere koude wel wat korter en ook het opladen moet je doen in een verwarmde ruimte. Ik heb er een snellader bij gekocht vanaf het begin. Ding is in een half uur opgeladen. Ik ondervind geen achteruitgang in de tijd dat ik ze nu heb en ik werk er echt veel mee. Het lichtere werken en het grote verschil in geluid vind ik echt een uitvinding. Ik zou ook echt wel voor een mes gaan, naast af en toe draad. Dus een extra kop kopen. Draad vind ik zelf behoorlijk drama. Mes werk ik liever mee. Quote
TomP Geplaatst: 30 november 2018 Geplaatst: 30 november 2018 Idem hier. Bosmaaier met accu('s) ook van Sthill maar ok is niet om weide mee te maaien enkel geschikt rond bomen en struiken en bvba de kanten.Zeer tevreden over, kan er ruim 2 uur onafgebroken mee werken en is met snellader op ongeveer 45' opgeladen. Vooral het geluid, lees het ontbreken ervan en de hanteerbaarheid die bij mij de doorslag geven.De maaier is stukken lichter dan mijn vorige benzinemaaier, met het harnas kan je zonder problemen doorwerken, geen onderdelen waar je je aan kan verbranden en ook geen jaarlijks onderhoud wat bij Honda toch vrij prijzig is.Voor normaal werken hier ook alleen nog accu gereedschap. Koop jaarlijks een machine bij, heb nu 3 degelijke accu's, bosmaaier, grasmachine en heggenschaar.Vooral leuk dat de accu's in elke machine passen en tot nog toe geen capaciteitsproblemen dus...In december koop ik een kettingzaag bij maar zonder accu, 3 stuks volstaan voor mij.Zonder accu zijn de machines echt wel betaalbaar en Sthill is gewoon ook oerdegelijk. Quote
weknow Geplaatst: 7 december 2018 Auteur Geplaatst: 7 december 2018 Intussen een week verder met de nieuwe maaimachine en enkele dagen echt mee gewerkt. Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben. Mijn vergelijking is een draadmaaier ("trimmer") van Honda op benzine.Het belangrijkste verschil zit in dat ik nu het gevoel heb om in ieder geval hiermee de reeds aangelegde en begroeide delen van de hectare voormalige landbouwgrond goed te onderhouden + dat aanleg/inplant van nieuwe stukken een stuk sneller en makkelijker zal gaan. Kijk ik nu naar hetzelfde gebied dan ziet het er zo veel verzorgder en netter uit al, zonder dat het een enorme, bijna ondoenbare, klus was. De specifieke ervaringen:1. De accu (type 200) gaat ongeveer even lang of iets langer mee dan een tank van de Hondamaaier. Tussen de 45 minuten a 1 uur. Je wordt gewaarschuwd door een knipperlichtje en dan stopt alles na nog een laatste minuut. Ik ga wat anders doen en na 50 minuten is de accu weer helemaal vol. 2. Het bijgeleverde "harnas" (een soort draagband over je schouders, waaraan de maaier ingehaakt hangt) en het brede stuur waarmee je het bedient werkt heerlijk. Het geheel is aangemeten op mij in de winkel en heerlijk in balans...ik sta gewoon rechtop en wandel rond en het maaien gaat heel rustig. Kan niet zeggen dat het vermoeiend is en de gevraagde aandacht is niet heel veel...ruimte in je hoofd om ook over allerlei andere dingen te mijmeren en daarmee een relaxte activiteit om ermee te werken.3. Oorbeschermer is niet nodig...wel gebrom, maar geen lawaai en machine wordt niet heet. Ik draag wel een goedkope veiligheidsbril....bij gebruik van mes vliegt er weinig in de rondte, maar bij de dubbele draad zou er af en toe een stukje gras tegen je hoofd (en dus in een oog) kunnen terechtkomen.4. Het maairesultaat van de draden op gras (nu een jaar niet gemaaid op meeste stukken, maar niet heel hoog vanwege droge zomer) vind ik vergelijkbaar met van de Hondamaaier. Maar het is, na wat oefenen, beter mogelijk om vrij glad te werken vanwege de goede balans. Als het gras wat hoger is, zeg een 30 cm, gaat het makkelijker om eerst in het midden te bewegen en dan pas de onderkant. Fijn is ook om met 1 duw op de bediening naar een stand te schakelen dat accu wat langer meegaat, de draaibeweging is dan langzamer. Op een moeilijker stuk zet je ze eventueel even terug op vol vermogen met een druk van je duim. Howel de draad iets dunner is dan van de Honda, lijkt ze niet sneller te slijten...denk zelfs dat ze langer meegaat en minder (via tappen op de grond of met de hand) verlengd hoeft te worden. Ik las dat de draad gemaakt is van een nieuwe kunststof die biologisch verteert...vrij snel afgebroken wordt dus door vocht en dan bacteriën. Dus geen stukjes die je jarenlang nog terugvindt in de tuin hoop ik. Jammer van werken met draden is dat het gras/de planten worden stukgeslagen en daardoor moeilijk bijeen te harken en ergens in te zetten als mulch of om te composteren. Juist op paden en in bloemengedeelten zou ik graag willen verarmen en de ingeplante delen met fruit en eetbare planten ermee van wat vruchtbaarheid voorzien. 5. Hoger gras en weidegebied gaat beter met het mes, waarmee je laag afsnijdt (daar is harken van maaisel goed mogelijk). Maar het maairesultaat is veel ongelijker en het werkt duidelijk minder snel dan met de draden. Riet, bramen en zelfs opschot van bomen tot een 1,5 a 2 cm. dik is geen probleem ermee. 6. Wat me meevalt is dat ik toch redelijke stukken kan maaien in beperkte tijd. Ik kan zonder stoppen doorwerken, hoef zelfs geen gas terug te nemen en daarmee schiet je beter op dan met de Hondamaaier. Een 50 meter pad van een meter of 2 breed vrij vlak en netjes maaien, in een weidegebied waar het toch een 30 a 40 cm hoog staat is met de dubbele draad goed mogelijk met 1 acculadeing...klein uurtje dus. Nadelen? Ik weet niet wat kosten van verbruik en onderhoud zullen zijn, hoe vaak hulpmiddelen vervangen worden, dat moet de tijd uitwijzen.Wat ik als een serieus verbeterpunt zie is dat het wisselen van messen of van mes naar draadkop en viceversa niet met enkele bewegingen mogelijk is en speciaal gereedschap (dat is bijgeleverd) vraagt. Als je dat niet bij de hand hebt of zou kwijtraken, heb je een probleem en kun je niet wisselen. Ook moet je ergens een stevig en vlak plekje en wat ruimte zoeken, liefst een grote tafel oid, om een wisseling uit te voeren. Snel even een andere kop kiezen bij het maaiwerk (bijvoorbeeld een ruw stuk) kan dus niet. Voor mij betekent dit dat ik vooraf thuis beslis met welke kop ik die dag ga werken. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Mr bean Geplaatst: 7 december 2018 Geplaatst: 7 december 2018 Ahh mooi spul hoor!!Nog even een tip in het algemeen...Bij de meeste dealers kan je bij echte interesse zo een bosmaaier, zaag met of zonder accu, benzine, echt wel eens een dag proberen om te kijken hoe het werkt en of jet past bij je verwachtingen. Ik zou dat zeker doen. Het gaat immers niet om een paar tientjes.En idd een draad en driehoeksmes erbij. Draad is vooral erg handig bij afrasteringen, bomen en bijvoorbeeld langs een muurtje. Dan raakt de draad het object en blijft er niks ongemaaid. Met een mes geeft dat gelijk schade. Ook aan je maaier die dan wel een erg grote terugslag heeft. Quote
Bit Geplaatst: 7 december 2018 Geplaatst: 7 december 2018 @Weknow. Ik lees dat je spreekt over het verwisselen van de koppen. Doe ik ook wel, maar na een paar jaar ervaring is dus mijn ervaring dat het slimmer is wat ánders te werken. Je neemt een dagdeel maaien met draad óf een tijd met mes. Je moet niet te vaak willen wisselen. Je stemt dat dus af op hetgeen je gaat doen. Je slaat dus gewoon de stukken over die met het mes gedaan moeten worden, dat doe je een andere keer, na je lunch, volgende week, whatever. Je werkt lekker door met je draad en een andere keer alleen met het mes ( ik gebruik met meest de draad, omdat bij mij het mes met vochtige zaken wat makkelijker vast loopt ) Ook leer je na verloop van tijd niet té veel te willen doen met draad, dat kost veel draad ( wegslaan van de draad op stenen of tegen obstakels )Mijn kop heeft een stang die maakt dat je mes nooit tegen een paal slaat oid. Dat soort opzetstukken kun je vaak nog extra aanschaffen. Niet onhandig hoor. Quote
Jane Doe Geplaatst: 30 januari 2019 Geplaatst: 30 januari 2019 Mooie aanwinst weknow, een van de beste of de beste Hier een balkmaaier van Honda, is zo een grote 2wieltractor met frees, ploeg, maaibalk en alle anderen mogelijkheden. Bevalt prima is even kwestie van ombouwen en klaar.En een bosmaaier die om te bouwen is met zaag, snoeiblad etc. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.