Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Vruchten krijg je wel, en het zo laten is een optie, maar het lijkt of de aardbeien hier al jaren staan. Aardbeien maken telkens nieuwe plantjes aan, dan krijg je meer aardbeien, maar kleiner, want de plantjes verdringen elkaar en er is minder voeding per plant.

Normaal richt je een nieuw bed in in de nazomer, waar je nieuw gevormde lootjes in zet, en ruim je het oude bed op. Ik geloof dat het ideaal is om iets van 9 plantjes op de m2 te hebben. Patrijs lezende; iets van 6 per m2 zal beter zijn.

Ik zou nu niet meer een hele transplantatie gaan doen, maar misschien dat je wel wat kunt opruimen; oud uitziende plantjes verwijderen, zodat wat overblijft meer ruimte heeft. Hier en daar wat bruin spul er uittrekken dus. Wat voeding erbij straks in Maart of zo kan ook geen kwaad.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Dit bed ziet er uit of er een of meerdere jaren niets aan is gedaan.

Stekken moeten eigenlijk voor half augustus vast staan op de nieuwe plek. Dus eind juli/ begin augustus verplaatsen of in potjes opkweken.

Kijk even hier voor de tips van de kweker.

Ik zou of nieuwe frigostekken nemen of de beste stekken van vorig jaar.

Kan je het verschil zien tussen oude planten en goede en slechte stekken, soorteer nu de mooiste stekken van vorig jaar en plant ze op een nieuwe plek. Je kunt de stekken behandelen als frigo stekken van de kweker.

Zet ze ruim ( 5-8 planten per vierkante meter) kijk even bij de kweker voor de juiste afstand en bemesting.

Ik heb ook zo'n bed vorige week opgeruimd en nieuwe stekken besteld, nieuwe omdat er in het oude bed ziekte zat en de stekken slecht waren.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Hoop dat mijn vraag hier goed staat.

Ik heb aardbeien stekken besteld en ontvangen, maar klopt het dat deze stekken pas het volgende jaar vrucht zullen dragen?

Geplaatst:

Dit jaar al. Ik weet niet of je frigo stekken hebt, of plantjes in pot, maar aardbei maakt in de zomer loten, en wat je hebt zijn hoogstwaarschijnlijk loten die afgelopen zomer al zijn gevormd, met de beginselen van bloemknoppen daarin al aanwezig.

Geplaatst:

Bedankt Roeier

Ik weet niet of het frigo stekken zijn, het ras is Elsanta en ik heb ze bij Garant zaden gekocht. Ze zien er overigens goed uit.

Geplaatst:

Rond deze tijd zijn het altijd frigo stekken. Of je moet plantjes op pot of plug hebben, maar die verkoopt Garant niet.

Ze komen misschien wel van dezelfde leverancier als mijn plantjes :

IMG2019031316004893351552489551.jpg

Ik kreeg in de doos een boekje meegeleverd met tips en tricks, heel netjes.

Let even op met jouw aardbeien:

Verder raden wij u aan om de aardbeiplanten Elsanta niet op een stuk tuin te zetten waar de laatste jaren aardappels hebben gestaan. Ze kunnen dan last krijgen van "verwelkingsziekte" en tijdens de pluk in 1 keer omvallen.

Voor mij een reden om een andere soort te kiezen omdat ik veel aardappels teel.

Het is mooi vochtig en overtrokken weer om te planten, ik hoop dat het morgen lang genoeg droog is.

Over een wwek of tien kunnen we dan aardbeien plukken.

Geplaatst:

Elsanta is eigenlijk niet geschikt voor de biologische moestuin. Is erg gevoelig voor schimmelziekten op kleigrond en op zandgrond (uit eigen ervaring) gevoelig voor Verticillium, daarnaast ook voor wortelrot. Dit jaar lekker van Elsanta's eten en volgens jaar gaan denken aan een ander ras lijkt me.

Elsanta's gaan er zonder spuit vroeg of laat aan de schimmelziekten onderdoor.

Bij mij op zandgrond doet Korona het erg goed, maar in Noord-Holland doet een ander ras het waarschijnlijk weer beter.

Geplaatst:

Ik heb nu een paar jaar Elsanta (op zandgrond) en Frau Mieze Schindler en heb, even afkloppen, nog geen last van schimmels en ziekten. Moet wel mijn aardbeienstuk uitdunnen, want er groeit teveel op. Heb afgelopen jaar wel veel stekken in een nieuw veld geplaatst, want de aardbeien waren erg lekker!

Ik zou met dat aardbeienstuk op foto 1, gewoon de kleinste aardbeienplantjes eruithalen en ook de oudste. Daarnaast wat bijmesten en hopen op veel aardbeien dit jaar.

Geplaatst:

Bij mij op zandgrond doet Korona het erg goed, maar in Noord-Holland doet een ander ras het waarschijnlijk weer beter.

Hier ook puur zand in Noord-Holland en ik heb jarenlang Koronas doorgestekt met goede resultaten. Vorig jaar zieke planten van een ander onbekend ras gekregen en doorom dit jaar na 15 jaar maar voor het eerst weer nieuwe stekken gekocht. Koronas en Daroyal.

Met ziektes kan je ook geluk hebben, zeker als er geen andere tuinen in de buurt zijn en je je aardbeien goed ruim zet zodat ze goed opdrogen.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Linked Image

In het identificatietopic had ik de vraag gesteld wat dit onkruid was , wat in het aardbeibed (vandit topic) omhoogschiet , een medeforummer wist mij te vertellen dat het heermoes is,

nu heb ik wat rondgekeken op het www en nu twijfel ik of ik het bed dit jaar nog laat staan om er nog aardbeien van te kunnen oogsten, en dan wekelijks de heermoes er handmatig uit te trekken,

of dat ik het bed er volgende week in z'n geheel uittrek , zodat ik de heermoes met wortel en al kan verwijderen en de grond kan gaan verrijken.

Wie kan mij tips geven ? Het is sowieso de bedoeling dat het bed er na dit seizoen uitgaat!

Geplaatst:

Heermoes is een lastig te verwijderen onkruid.

Zelfs hier op de zandgrond waar je het met de spitvork te lijf kan gaan.

Het maakt boven de grondwaterstand lange ondergrondse uitlopers en komt ook via buurtuinen mijn tuin binnen.

Ooit heb ik mijn tuin heermoesvrij gemaakt, ik had nog veel energie en spitte twee steken diep.

Nu is het weer terug en hou ik het in toom.

dat doe ik door te schoffelen.

Mijn nieuwe aardbeien staan ruim, genoeg ruimte om te schoffelen, te plukken en om straks uitlopers te laten groeien:

IMG2019033113481853781554492444.jpg

Ik schoffel er regelmatig tussen om onkruid te onderdrukken. Worteldoek vind ik niet mooi op mijn tuin en zonder gaat ook.

Op die manier hou je het in toom.

Als je mooie aardbeiplanten hebt zou ik ze laten staan, de oogst is er al bijna over twee maanden. De heermoes neemt dan ook af in groeikracht.

Ik heb geleerd om groot te denken, ruim op wat niet goed gaat en zet daar wat nieuws.

Wat ik zie is een verwaarloosd aardbei bed, maar iedereen tuint gelukkig anders en ziet de dingen ook anders.

Geplaatst:

Ok Dank je! Het bed is idd verwaarloosd, mijn vader heeft er niets meer aangedaan nadat hij de tuin 2jaar geleden over heeft genomen .

Ik heb 2 maanden geleden heel veel dood en oud er uit getrokken , en er een aantal mooie stekken uitgehaald die elders geplant zijn ,

er zit niets anders op dan na het seizoen de boel te ruimen denk ,en op een andere plaats een mooi bed te maken

Geplaatst:

Ja, paardestaart (of heermoes) is niet met conventionele middelen te verwijderen. Die wortelstelsels zitten zo een meter diep.

Ik zou mezelf de vraag stellen of de grond zelf eigenlijk wel goede moestuingrond is; als je van die wortelonkruiden hebt die hun voeding uit hele diepe lage halen kan dat betekenen dat de teeltlaag slecht van structuur en voedingsarm is. Misschien heb je daar een indruk van.

Het kan zijn dat bestrijding van heermoes dan alleen maar symptoombestrijding is inplaats van het aanpakken van de oorzaak.

Zelf heb ik zeer zware en arme klei, niet geschikt voor tuinieren, maar heermoes is er een dankbare pioniersplant op. Ik pak de grond aan, daar houdt de heermoes niet van, die verdwijnt als neveneffect van mijn grondaanpak, maar dat werk doe ik het meeste buiten het groeiseizoen.

Ik zou op dit moment ook die aardbeitjes ook maar gewoon laten, je zult al snel de eerste bloei zien.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Dat gaat zeker goed komen

Eind van het seizoen hopen op de vorming van veel uitlopers, zodat je volgend jaar een frisse start kunt maken met een nieuwe generatie, wellicht op een andere plek

Geplaatst:

Hoe meer uitlopers, hoe meer werk. Slechts een paar uitlopers per plantje zou ideaal zijn, maar eigenlijk zijn aardbeien woekeraars.

Het kost toch wel veel werk om ze in het gareel te houden, de paar plantjes die ik heb maken nu al weer uitlopers. Ik vind het toch een arbeidsintensievere teelt dan vaak wordt gesuggereerd.

Geplaatst:
Ja, paardestaart (of heermoes) is niet met conventionele middelen te verwijderen.

Wat is er conventioneler dan MCPA: http://edepot.wur.nl/214728. Juist met niet-conventionele middelen is het moeilijk. Volgens Vos Capelle is er ook een modern middel Genoxe. Of je het kan of wil gebruiken is een tweede.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...