Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Help! Wat is er met mijn laurier aan de hand? Als het een of andere aantasting is van een mijt o.i.d. kan ik hem wellicht nog redden door de bovenste bladeren te verwijderen? Ik zie trouwens geen beestjes, en ook nauwelijks aantasting aan de onderzijde van het blad. Het zit er wel ín, niet óp.

D1BB13E2-41DD-4D41-BBC2-01713D097DF548831550681248.jpeg

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Dit lijkt op bladvlekkenziekte veroorzaakt door een schimmel. Ik zou de aangetaste bladeren verwijderen (niet composteren) en de onaangetaste niet aanraken.

Bespuiten van de tot nog toe gezond ogende bladeren met een antischimmelpap is een optie, maar daar worden de gerechten met verse laurier minder biologisch van. Bij nader inzien zou ik een nieuw plantje kopen en dit topic naar "mislukt 2019" verhuizen

Geplaatst:

Weggooien kan idd altijd nog. Gewoon proberen zou ik zeggen.

Mijn laurier had ooit iets soortgelijks. Ik heb toen elk blaadje apart met een sponsje schoongemaakt. Het was toen al een boom en het veelvoudige van jouw struik. Hij is er bovenop gekomen. Nu al 20 jaar oud en nooit meer problemen. En mocht je laurier er niet bovenop komen, heb weer voldoende gestekt gisteren. Als je naar mtfd komt, kun je er een van me krijgen.

Succes!

Geplaatst:

Dat aanbod neem ik sowieso graag aan, want ik weet niet of deze het nog gaat halen. Maar het is ook de sport om te kijken of het lukt hem weer alive and kicking te krijgen

Geplaatst:
Mijn laurier had ooit iets soortgelijks. Ik heb toen elk blaadje apart met een sponsje schoongemaakt.

Hetgeen jij beschrijft, Mellie. lijkt meer op het schoonmaken van roetdauw dat ontstaat op de bladeren t.g.v. luisactiviteit. Dat heb ik ook elk jaar wel een beetje op mijn Camellia door de dopluizen die onder de bladeren zitten. Dan werkt het sponzen goed. Deze schimmel zit volgens Tanja in het blad. Ik denk dat je Tanja heel blij gaat maken met een van jouw stekken

Geplaatst:

@Mellie, ik heb vandaag de laurier weggedaan want ook de onderste blaadjes begonnen nu. Mijn hoop is gericht op jouw stek!

• 2 years later...
Geplaatst:

Het blad van de laurier in de volle grond heeft ineens zwarte verkleuringen langs de bladnerven. Vier dagen geleden nog wat geplukt en toen is me dat niet opgevallen. De plant is ongeveer 50 cm hoog en vier-vijf jaar oud. Het verkleurende blad zit vooralsnog alleen boven in de plant. De bladeren onderaan zien er nog goed uit.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

DSC06297.thumb.JPG.cacc8840a50415331308ce05e1a53415.JPG

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik weet helaas niet wat het is, maar ben ook erg benieuwd hoe het heet. Toen mijn laurierboom nog een klein laurierboompje was, heeft die hetzelfde gehad. Dat is zo’n 20 jaar geleden. Denk ik… zeker weten blijft lastig van een foto, maar bij mij zag het er ook zo uit.
Alleen nog wel erger. Sommige bladeren waren voor de helft zwart herinner ik me nog. Je kon het een beetje wegvegen, dus ik heb toen elk blad een voor een afgenomen met een sopje. Een Sisyphus klus… Toen alles grondig afgespoeld met de tuinslang. Erna nooit meer gehad.

De toen mini boom is nu een reus. Ik schat de overlevingskans van jouw boom dan ook hoog in als het hetzelfde is.
Ik zou lekker schrobben. Een antwoord op wat het is, is leuk, maar zelfs als je het beestje een naam geeft, moet je denk ik aan de bak. Misschien dat er een andere oplossing voor is, maar niemand reageert… dus wellicht onbekend voor de rest?

Geplaatst: (aangepast)

Als bladeren voor meer als de helft een  zwart laagje hebben dat je met een sopje kunt verwijderen dan gaat het zeer waarschijnlijk om roetdauw. Dit is een schimmel die gemakkelijk groeit op honingdauw. Dit is een plakkerig goedje dat door luizen wordt afgescheiden. Mieren zijn hier dol op en 'melken' de luizen zodat zij meer honingdauw produceren.

Op bovenstaande foto betreft het vooral de nerven van de bladeren. Lijkt mij daarom dat hier geen sprake is van roetdauw maar iets anders. Even kijken of de bladeren plakkerig zijn en of je het zwart op/bij de nerven makkelijk kunt wegvegen.

aangepast door Inloggevens kwijt
Geplaatst:

Bedankt voor het meedenken @Mellie en @Inloggevens kwijt 👍

De vlekken zijn niet weg te poetsen, en ze plakken ook niet. Honingdauw/roetdauw lijkt het niet te zijn – dat heb ik in de zomer vaak wel een beetje door dopluizen en dat ziet er echt anders uit.

De kwaal lijkt echt in de nerven te zitten. Misschien heeft de plant toch een dreun gehad van de laatste stevige vorst op 26 december, -9 graden aan de grond.

Het aangetaste blad ligt al een paar dagen te composteren, en in de plant zelf zie ik nog geen uitbreiding van het euvel. Misschien wordt het toch nog een echte boom zoals bij Mellie. Verder is dit geen ramp, want er staan nog een paar goed gegroeide stekken in de wacht.

Geplaatst:

De plant staat in zandgrond waar het ene jaar koemest en het andere kalk aan toegevoegd wordt @KleineTuinen.nl en verder: 

Op 20-1-2022 om 15:33, Vinky zei:

laurier in de volle grond ... ongeveer 50 cm hoog en vier-vijf jaar oud 

Geplaatst:

Dit is vrijwel zeker vorstschade. Het zwarte is in feite het sap wat via kapotte cellen naar buiten komt. Vanaf -4/-5 is beschermen echt wel nodig. Soms helpt een emmer al genoeg of wat vliesdoek er over. Beter in pot houden en de schuur in bij vorst. Maar in de vollegrond groeien ze vaak wel beter. 

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...