Jump to content

Fruithaag aan draad (welke steigerbuizen)

Opg

Recommended Posts

Ik wil de fruitbomen en kleinfruit binden aan draad. Graag zou ik jullie om advies willen vragen

- wat is maximale afstand tussen de gegalvaniseerde stalen steigerbuizen / hoeveel buizen nodig?

- welke diameter van de gegalvaniseerde stalen steigerbuizen kunnen jullie adviseren? (26, 33 of 44 mm)

- zijn steigerbuizen wellicht een "overkill" en kan ik beter een andere methode gebruiken, zoja welke?

Bak 1 & 2

Elke verhoogde bak is 8 meter lang en 1 meter diep.

Er staan in bak 1: 4 appel bomen (laagstaam) en in bak 2 staan: 2x kers en 2x peer (laagstam)

Ik wil 5 etages maken voor het leifruit (dus 5 draden)

De draden span ik tussen de steigerbuizen met oogdelen ertussen (staaldraad 3mm geplastificeerd)

Lengte paal: 330 cm. 220cm boven de grond en 110 cm onder de grond

Diameter buis: rond) 42,4mm dik

Totaal aantal palen per bak (8m): 2 palen: 1 op elke kant.

Overig: op elke buis maak ik een afdakje (buis als T stuk waartussen 2 draden komen). Totale diepte is 100 cm.

bak 3: rode trosbessen

De verhoogde bak is 4 meter lang

Er komen 5 aalbessen aan (2-tak, afstand 65 cm tussen de stammen)

De aalbessen komen aan 3 draden (40, 110, 170)

De draden span ik tussen de steigerbuizen met oogdelen ertussen (staaldraad 3mm geplastificeerd)

Lengte paal: 300 cm. 200cm boven de grond en 100 cm onder de grond

Diameter buis: rond) 26,7 mm dik

Totaal aantal palen bak: 3 palen: 1 op elke kant en 1 in het midden (afstand is max 2 meter)

Overig: op elke buis maak ik een afdakje (buis als T stuk waartussen 2 draden komen). Totale diepte is 73 cm.

bak 4: kruisbessen

De verhoogde bak is 3,3 meter lang

Er komen 5 kruisbessen aan (1-tak, afstand 75 cm tussen de stammen)

De kruisbessen komen aan 5 draden (om de 25cm). max hoogte is 1,50cm

Totaal aantal palen bak: 3 palen: 1 op elke kant en 1 in het midden (afstand is max 1,6 meter)

Overig: op elke buis maak ik een afdakje (buis als T stuk waartussen 2 draden komen). Totale diepte is 73 cm.

bak 5: frambozen

De verhoogde bak is 9,5 meter lang

Er komen verschillende frambozen aan

De kruisbessen komen aan 4 draden. max hoogte is 200cm

Totaal aantal palen per bak: 6 palen: 1,9 meter tussen de palen

Kloppen de afstanden tussen de palen? Of moet de afsatnd smaller en/of moet ik de palen schoren? Ik ben benieuwd naar jullie advies. Alvast enorm bedankt.