Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Belletjes wrongel. Bacterie?

Charly

Recommended Posts

Hi y’all!

Zeg. Tweede keer nu dat ik hele rare bubbeltjes in mijn wrongel krijg.

Is met het recept waarbij de melk 24h moet staan met stremsel en zuursel er al in. Wrongel zelf is ook wat sponziger daardoor. Ruikt en smaakt verder niet slecht. Maar ziet er wel weird uit.

Ik had al mijn instrumenten uitgekookt met soda. Maar de melk is niet gepasteuriseerd.

Kan dat nou wezen jongens?

Gatenkaasbacterie ofzo?

9b2b931a01a6ed87f2d07722cba5ce60.jpg

548d070d44445737e083e29369cd9ad4.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Joriek appte me eerder ook al zoiets. En ik merk dat in de wrongel die ik zout de belletjes accuut verdwijnen, maar in het ene kaasvormpje waarin ik de kaas pas naderhand wilde zouten, bubbelde het nog vrolijk door. Dat zou een gist volgens mij ook doen. Stoppen bij zout bedoel ik.

Maar gist in melk? Kweenie hoor

Als een kaas normaal gaten krijgt, is het toch een bacterie dacht ik? Of ben ik helemaal in de bonen. Enfin. Ik vestig mijn hoop op antwoord van Anna, Friemel of wellicht Henk wel.

Interessant is het in ieder geval wel.

In rauwmelkse (niet gepasteuriseerde) wrongel gaan klompjes melkzuurbacteriën (mogelijk ook andere bacteriën) gassen produceren, die dus gaatjes veroorzaken. Een beetje wat er in onze darmen plaatsvindt

Maar in jouw wrongel dus hele kleine scheetjes die kleine gaatjes veroorzaken.

1 van de rede waarom je "als je door de melk heen roert" er geen lucht in mag scheppen, dit omdat je er dan mogelijk een bacterie in een luchtbel kan scheppen wat vervolgens kans krijgt om te broeien.

Gist zit in de lucht (net als een hele hoop andere natuurlijke dingen), als jij je arm goed schoon maakt, dan een paar min een beetje door de lucht zwaait en vervolgens je arm in de melk (of iets anders) steekt, dan gaat het van nature verzuren/vergisten.

Ook moet je uitkijken met te lang stremmen, het proces kan namelijk weer een soort ongedaan gemaakt worden.

Lucht in kaas kan de "Laat los" bacterie zijn.

Ahaaa! Kijk. Dat verklaart weer een andere vraag waar ik al een tijdje mee liep. Waarom ik op filmpjes steeds zie dat de melk niet geroerd wordt, maar een soort van voorzichtig onder de oppervlakte gewoeld wordt. Zonder de oppervlakte te breken. Dank, Friemel.

En ook Oscar trouwens.

Zouden die bellen-bacteriën gevaarlijk zijn? (Wij hebben de kaas al gegeten, en geen last ondervonden. Maar wil wat meenemen naar de Moestuinforumdag van deze kaas ook. Om te laten zien / proeven en wil geen brute verstoring van de feestvreugde laten plaatsvinden enzo)

Enfin. Volgende keer pasteuriseer ik toch maar, denk ik. Is wel wat gedoe. Maat zo’n borrelende kaas is ook nou net niet de bedoeling!