Charly Posted April 19, 2019 Share Posted April 19, 2019 Hi y’all! Zeg. Tweede keer nu dat ik hele rare bubbeltjes in mijn wrongel krijg. Is met het recept waarbij de melk 24h moet staan met stremsel en zuursel er al in. Wrongel zelf is ook wat sponziger daardoor. Ruikt en smaakt verder niet slecht. Maar ziet er wel weird uit. Ik had al mijn instrumenten uitgekookt met soda. Maar de melk is niet gepasteuriseerd. Kan dat nou wezen jongens?Gatenkaasbacterie ofzo? Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted April 19, 2019 Share Posted April 19, 2019 Je zou zeggen het is gaan gisten. Maar hier geen verstand van kaas maken dus met mijn antwoord kan je niets Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted April 19, 2019 Author Share Posted April 19, 2019 Joriek appte me eerder ook al zoiets. En ik merk dat in de wrongel die ik zout de belletjes accuut verdwijnen, maar in het ene kaasvormpje waarin ik de kaas pas naderhand wilde zouten, bubbelde het nog vrolijk door. Dat zou een gist volgens mij ook doen. Stoppen bij zout bedoel ik. Maar gist in melk? Kweenie hoor Als een kaas normaal gaten krijgt, is het toch een bacterie dacht ik? Of ben ik helemaal in de bonen. Enfin. Ik vestig mijn hoop op antwoord van Anna, Friemel of wellicht Henk wel. Interessant is het in ieder geval wel. Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
oscardevos Posted April 19, 2019 Share Posted April 19, 2019 In rauwmelkse (niet gepasteuriseerde) wrongel gaan klompjes melkzuurbacteriën (mogelijk ook andere bacteriën) gassen produceren, die dus gaatjes veroorzaken. Een beetje wat er in onze darmen plaatsvindt Maar in jouw wrongel dus hele kleine scheetjes die kleine gaatjes veroorzaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted April 19, 2019 Share Posted April 19, 2019 scheetjes kaas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
friemeltje Posted April 20, 2019 Share Posted April 20, 2019 1 van de rede waarom je "als je door de melk heen roert" er geen lucht in mag scheppen, dit omdat je er dan mogelijk een bacterie in een luchtbel kan scheppen wat vervolgens kans krijgt om te broeien. Gist zit in de lucht (net als een hele hoop andere natuurlijke dingen), als jij je arm goed schoon maakt, dan een paar min een beetje door de lucht zwaait en vervolgens je arm in de melk (of iets anders) steekt, dan gaat het van nature verzuren/vergisten. Ook moet je uitkijken met te lang stremmen, het proces kan namelijk weer een soort ongedaan gemaakt worden. Lucht in kaas kan de "Laat los" bacterie zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted April 20, 2019 Author Share Posted April 20, 2019 Ahaaa! Kijk. Dat verklaart weer een andere vraag waar ik al een tijdje mee liep. Waarom ik op filmpjes steeds zie dat de melk niet geroerd wordt, maar een soort van voorzichtig onder de oppervlakte gewoeld wordt. Zonder de oppervlakte te breken. Dank, Friemel. En ook Oscar trouwens. Zouden die bellen-bacteriën gevaarlijk zijn? (Wij hebben de kaas al gegeten, en geen last ondervonden. Maar wil wat meenemen naar de Moestuinforumdag van deze kaas ook. Om te laten zien / proeven en wil geen brute verstoring van de feestvreugde laten plaatsvinden enzo) Enfin. Volgende keer pasteuriseer ik toch maar, denk ik. Is wel wat gedoe. Maat zo’n borrelende kaas is ook nou net niet de bedoeling! Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
friemeltje Posted April 20, 2019 Share Posted April 20, 2019 Je zult er een biologisch lab tegen aan moeten gooien om er achter te komen wat het is. Als je er geen last van hebt....misschien is het dan niet erg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted April 20, 2019 Author Share Posted April 20, 2019 Ah. Nou dan zet ik er een bordje bij ‘op eigen risico’ Dank voor het meedenken Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
oscardevos Posted April 20, 2019 Share Posted April 20, 2019 Een bordje met "rauwmelkse kaas" zou voldoende moeten zijn, Charly. Jonge kinderen, ouderen en zwangeren kunnen beter geen rauwe melk of rauwmelkse kaas nuttigen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts