Franck Geplaatst: 24 april 2019 Geplaatst: 24 april 2019 (aangepast) Hallo, Ik heb een aantal blauwe bessen struiken in de kas staan en het viel mij op dat er veel plekjes op de gehele plant zitten.Het zijn ovaal bruine plekken op de takken van de plant. Het laat makkelijk los, zit wit spul in.Iemand enige idee wat dit is en of het schadelijk is? Alvast bedankt 26 april 2019 aangepast door Gast Quote
Bit Geplaatst: 25 april 2019 Geplaatst: 25 april 2019 Dopluis is niet makkelijk te bestrijden, zie de topics over dopluis ( zoekfunctie ) Beter is de blauwe bessen niet in de kas te houden / hebben. Zijn echt wel buitenplanten, die de winter nodig hebben en ook niet goed tegen grote hitte kunnen. ( bij mij in de kas van de week toch 35gr al en ik scherm af ) Quote
Franck Geplaatst: 26 april 2019 Auteur Geplaatst: 26 april 2019 Bedankt voor de info Bit en oscardevos. Ik heb ze inmiddels buitenstaan.Ga mijn best doen met bestrijden Er zijn meerder takken van de struik waarbij er voor een groot deel geen uitlopers zijn maar in de top juist wel, is dit aangetast??Wat moet ik hiermee? Quote
Bit Geplaatst: 27 april 2019 Geplaatst: 27 april 2019 Ik zou zeggen; gewoon zo laten. Dopluis dus wel zo veel mogelijk verwijderen en dat later ook nog een paar keer checken of herhalen. Is wel vaker zo hoor, dat sommige soortjes blauwe bes lelijk groeien; lange takken maken met alleen bovenin uitlopers, zijtakjes. Struik geeft dit nieuwe seizoen vanzelf nieuwe grondscheuten en de struik vormt zich pas met de jaren. Echt dode / afgestorven hele takken snoei ik weg. Quote
Mikki Geplaatst: 25 juli 2019 Geplaatst: 25 juli 2019 Een van mijn struiken voelt zich niet lekker dat is zichtbaar..maar waarom....is het een schimmel of dier? Andere bessenstruiken doen het wel goed. Quote
RobO Geplaatst: 26 juli 2019 Geplaatst: 26 juli 2019 nou, ik denk iig geen virus, bacterie of iets anders onbestrijdbaars inkjeblijft over: te droog, niet zuur genoeg, beetje kali tekort> water geven en mulchen, turf erbij, klein beetje patentkali proberen je zegt: de andere bessen...zijn dat ook blauwe bessen? Quote
Mikki Geplaatst: 28 juli 2019 Geplaatst: 28 juli 2019 nou, ik denk iig geen virus, bacterie of iets anders onbestrijdbaars inkjeblijft over: te droog, niet zuur genoeg, beetje kali tekort> water geven en mulchen, turf erbij, klein beetje patentkali proberen je zegt: de andere bessen...zijn dat ook blauwe bessen? Zijn idd ook blauwe bessen en oa goji met weinig vrucht,..maar wel een gezond blad. Kruisbessen hebben het wel goed gedaan. Dan denk ik voeding te kort...en wellicht vocht ...heb op die lokatie weinig compost verwerkt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.