Jump to content

Kunnen deze plekken op de stam kwaad

Markkkkk

Recommended Posts

Goedenavond,

Afgelopen winter een aantal leihoogstam fruitbomen geplant. Nu zitten er op de jonagold en de gieser wildeman plekken op de stam. Wie o wie kan mij vertellen wat voor plekken dit zijn? Of ze kwaad kunnen en/of behandeld kunnen en moeten worden?

De witte plekjes zitten op de stam van de Jonagold, de grotere beschadiging in de bast is de gieser Wildeman.

D126F1DF-3ED6-4BDD-BF76-D3DF1722681568841556216152.jpeg

A312653A-A1E3-4B24-B33F-B6C7331140A347321556216146.jpeg

A154FF05-8607-4E55-90A1-6EA8BE4BD2E035141556216147.jpeg

C652CA2C-6F09-43B9-A1E4-2D39ECC602AD67041556216148.jpeg

B63D4144-7C37-4753-8449-E58232452D5159121556216150.jpeg

Ps. Dit is mijn eerste bericht, dus nog even uitzoeken hoe het allemaal werkt

Mvg, Mark

Op Jonagold lijkt wollige bloedluis. Is er dit jaar blijkbaar veel. Je vindt meer info met de zoekfunctie rechtsboven over hoe daarmee te dealen.

De onderste foto lijkt een mechanische beschadiging. Normaal zou die in een aantal jaren moeten overgroeien. Als ze nog vrij recent is, komt het wel goed. Als het een oudere is, kan ze besmet zijn met vruchtboomkanker en verder rotten. Die plek zelf ziet er nu niet zo uit, maar het stompje er vlak naast vind ik er lelijker uitzien....daar zou kanker kunnen zitten. Als je binnenkort bij aanhoudend droger weer met een scherp mesje het zwartbruine deel ruim weg zou snijden daar, met afgeronde scherpe randen, zou dat kunnen helpen om erger te voorkomen. Mogelijk ben je dan de infectie kwijt en bevorder je dat wonden sneller kunnen herstellen. Gereedschap daarna wel ontsmetten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dank voor uw reactie.

Voor de zekerheid, u bedoelt het rood omcirkelde stompje?

Is het stompje verder/dichterbij de stam afzagen ook geen optie?

Ik meen me ook te herinneren dat ik ooit iemand wel eens heb horen zeggen dat je na het wegsnijden van het besmette hout de wond kan behandelen met spiritus, maar dat is dan wellicht vooral om te ontsmetten. Klopt dat?

Het gaat er in ieder geval om dat het ‘zwarte’ hout straks weg is begrijp ik.

Hoe oud die wond is weet ik niet, hij zat er al op toen de boom afgelopen december geleverd is. Aangezien hij achter de bamboestok zit had ik hem helaas niet direct gezien.

2F7DAB53-6C66-4084-B60F-6962A7709B7C65361556226287.jpeg

Ja....het stompje met rood cirkeltje.

vruchtboomkanker besmetting inperken gebeurt door de plekken met omliggend hout weg te snijden/snoeien omdat daar ook aantasting in kan zitten die niet te zien is. Daarom zal wegzagen niet volstaan en dat geeft waarschijnlijk ruwe wonden die ook weer kunnen besmetten. Daarom beter met een scherp mes oid en de wonden schoon glad afwerken, waardoor ze het snelst kunnen worden gedicht door de boom zelf en vervolgens overgroeien met nieuw weefsel. Daardoor zijn ze afgesloten en wordt de kans op besmetting veel kleiner.

Behandelen met spiritus?......zou ik zeker niet doen. (Wel misschien een manier om je snoeigereedschap te reinigen) Soms wordt er wondafdekmiddel voor gebruikt (bijvoorbeeld "Subopast" of "Lac balsam") maar dat is nu niet nodig omdat alle sappen in de boom snel rondgaan en de boom zich nu zelf vrij goed kan beschermen daardoor. Hier ook een link met wat meer beschrijving van hoe je wonden aanpakt: https://www.hoogstamboomgaard.be/wondbehandeling.html

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.