Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Haganta voor verse consumptie?

Frans den Oude

Recommended Posts

Beste tuinierders,

Graag zou ik willen vragen of dat het nieuwe pruimenras Haganta meer een kwets is, geschikt voor verwerking, dan wel een handpruim voor verse consumptie? Deze vraag daar Haganta volgens de berichtgeving zeer veelbelovend is, maar het mij niet duidelijk is of deze geschikt is voor verse consumptie, zoals Opal of victoria.

Bij voorbaat dank,

Frans

Ik vraag me zeer af of dat onderscheid tussen eet en verwerkingspruim wel klopt, Frans.

Hier een aantal verschillende kwetsen bij voorkeur van de boom in de mond en wat mij betreft smaken ze dan niet minder dan gedoodverfde eetpruimen....vaak in tegendeel. Ik heb/had als kwetsen: Italiaanse kwets, aprimira, Betuwse en nog 2 soorten waarvan ik de naam niet zeker weet.

Het is dus niet omdat kwetsen minder lekker zijn om te eten....ja soms wat droger, maar niet minder zoet....maar omdat met "gewone" pruimen bakken mindere resultaten geeft omdat de structuur van gewone pruimen door de warmte snel kapot gaat....kwetsen zijn beter bestand tegen de warmte van het bakken en worden daarom voor bakken e.d. gebruikt.

Met de Haganta heb ik zelf geen ervaring, maar wat ik hoor is het een nieuwere en lekkere eetpruim die ik direct aan mijn pruimencollectie zou toevoegen als ik ergens enthout kon krijgen. (aangenomen dat ie geen kwekersrechten heeft).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 2 weeks later...