Jump to content
Rabarbersap

Is dit schimmel?

Recommended Posts

Ik heb een aantal chilli- en roma cherry tomatenplanten die vaak buiten staan. Met het slechte weer afgelopen paar dagen heb ik ze in de schuur gezet, wat zeker geen schone plek is. Vandaag zie ik iets vreemds op 2 planten, zie foto's.

Is dit mogelijk schimmel?

toma47841560438224.jpegchilli27521560438224.jpeg

Ik denk van wel.

Van foto van je chiliplantje ben ik 99% zeker dat er een schimmel aan het groeien is.

Van je tomatenplant zou het eventueel een pollencluster kunnen zijn (maar waarschijnlijk kiet aangezien je andere plant schimmel heeft en ze in de schuur stonden).

Kan je testen door het eens tussen 2 vingers te nemen. Als het bijna volledig verwijnt is het schimmel. Als het zo een wolachtig bolletje vormt zijn het pollen.

Zoveel mogelijk verwijderen en op een goed geventileerde plaats zetten. Water geven langs onderen (mbv een schaaltje) vermindert de kans op "te natte omstandigheden."

Aangezien het relatief jonge plantjes zijn groeien ze hier wel door.

Ik weet niet of ik de juiste term heb gebruikt, maar bedoel eigenlijk zo'n rondzwevend groepje pollen (bvb van zo'n paardenbloem die je kan blazen). De afgelopen week vlogen er veel rond op ons terras.

"Pollen" van paardebloem was ook mijn eerste gedachte. Bleek toch echt schimmel te zijn. Heb het goed verwijderd.

Vraag me af of het door de schuur komt of dat ze in de regen stonden enkele keren.

Ik heb ooit eens zwammen proberen te kweken op karton, en kwam ook uit op zo'n grijze pluizige toestanden zoals bij je chiliplant.

De kiemen zijn gewoon overal al aanwezig en groeien bij vochtige omstandigheden.

Dus doordat je potgrond goed nat was, en deze dan in een vochtige, windstille schuurt te zetten, bleef deze nat.

En daar heeft die schimmel van geprofiteerd.

Dus zal eerder de combinatie zijn van beide

Waarschijnlijk is dit een schimmel van het geslacht Mucor. Komt in de bodem, maar ook op planten en in het spijsvertering systeem van verschillende dieren voor. Er zijn ongeveer 50 soorten van dit geslacht en de kolonies groeien heel snel onder vochtige omstandigheden met een katoenachtig pluizige structuur. Als ze volwassen worden veranderen de kolonies van kleur, van wit tot geel naar donkergrijs. Dan gaan ze ook sporen vormen. Die sporen kun je beter niet inademen.

04-Mucor53431560445638.jpg

Bron

Dus zal eerder de combinatie zijn van beide

Dat klinkt inderdaad niet als een gek idee.

Waarschijnlijk is dit een schimmel van het geslacht Mucor.

Mooi stuk info hier!