woldistel Geplaatst: 27 mei 2023 Geplaatst: 27 mei 2023 (aangepast) @henkg Dank voor de referentie aan de plantdiepte. Ik heb net wat plantjes meegenomen van het tuincentrum, maar geen idee hoe diep ik ze moest zetten. (en als ze het niet zo goed doen, weet ik ook wat ik moet doen; er een lekker flesje bier tussen zetten!) 27 mei 2023 aangepast door woldistel Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 Vandaag mijn knolselderij geoogst. Deed het al die tijd super goed. In een bak die ± 40 cm diep was. Volgend jaar in speciebakken zaaien. Ik had 6 zaaiingen gedaan op 26 februari 2024 en een heleboel zaden kwamen niet op of gingen dood,1 ging het redden dacht ik en nu dit het resultaat. 1 Quote
Arja Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 Dat wordt een heel klein soepje! Ik denk iets met diepte van de bak voor de wortels van de knol, vermoed dat @henkg hier meer ervaring mee heeft? Quote
Gitta Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 Ik heb hetzelfde. Ik ga het blad ook gebruiken als snijselderij. Dan heb ik er iets meer aan. Quote
Rookie Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 Wat jammer! Ik vind een bak van 40 cm toch best wel veel, mijn bakken zijn ook zoiets, dus dat zal het niet zijn. Ik had echt grote knollen, bij elkaar zo'n 1,5 kilo, schoongemaakt hield ik er ruim een kilo aan over.. Dit was de Monarch, die ga ik volgend jaar weer doen, maar dan waarschijnlijk in een eigen, losse, grow bag, want ze hadden een enorm groot wortelstelsel, waardoor de zoete aardappel minder ruimte kreeg. 3 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 3 uren geleden, Rookie zei: Ik vind een bak van 40 cm Ik had mij vergist, het is 25 cm diep, maar hij groeide ook niet in de breedte, want die ruimte was er wel. Ik heb het groen en de stelen en het kleine stukje allemaal gisteren geblancheerd. Heel het huis ruikt naar selderij, ondanks ik daarna diverse andere groente heb gekookt. 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 3 uren geleden, Rookie zei: Dit was de Monarch, Ja, die heb ik expres ook genomen. 2 Quote
Gitta Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 Ik heb een zaailing van mijn moeder gekregen. Misschien dat hij dat niet goed heeft getrokken. Quote
Rookie Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 Ik was juist nog best jaloers op de zaailingen van Petra, die zagen er een stuk beter uit dan de mijne. Maar nu ik zag, wat een diep en groot wortelstelsel ze hadden, kregen ze bij jou misschien toch niet voldoende ruimte @Petrasmoestuin. 2 Quote
Gitta Geplaatst: 16 november 2024 Geplaatst: 16 november 2024 Op 24-9-2019 om 20:28, Frans zei: Zelf zaad winnen van (knol)selderij is ook weleens leuk en gaat vrij makkelijk. Een knol vorstvrij de winter door helpen, het loof niet geheel wegsnijden maar een 'pruikje' laten staan, en dan weer poten. Eén zo'n knol kan een massa zaad produceren. Omdat selderijzaad lang kiemkrachtig blijft kun je er dan jaren mee vooruit. Goed om te weten. Dat ga ik proberen met mijn bladselderij en knolselderij. Ik heb van beide 1 plant nog staan met een pruikje. Misschien beter in een aparte pot zetten om binnen te zetten bij vorst. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 19 februari Geplaatst: 19 februari Ik ga begin maart weer beginnen met het voorzaaien van de knolselderij. Ik vind dat lastige planten, dus ik wil me goed voorbereiden. Ik weet dat het lichtkiemers zijn, dus daar ga ik rekening mee houden. Maar dan... Moeten ze warm staan om te kiemen of niet? Ik kan kiezen tussen warmtemat, in mijn binnenkasje, rond een graag of 20-25, met of zonder groeilamp. Of ik zet ze in de bijkeuken, rond de 15 graden, of op een warmtemat, maar met iets afstand, of zonder warmtemat, beide met groeilamp. Of ik zet ze in de slaapkamer, ronde de 10-12 graden, maar zonder groeilamp. Ik heb de Monarch en Dolvi (vh Prager Reuzen). Vorig jaar deed de Monarch het redelijk, die Dolvi is nieuw voor mij. Ik sta open voor adviezen! 1 Quote
Gitta Geplaatst: 19 februari Geplaatst: 19 februari Ik lees even mee. Wil volgend jaar ook knolselderij zaaien. Nu maar zoveel mogelijk informatie er over verzamelen. 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 19 februari Geplaatst: 19 februari Oeps... bij mij staat er nog eentje in de tuin... als de grond weer opgewarmd is zal ik die eruit halen 🤔 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 19 februari Geplaatst: 19 februari Ja @Rookie en ik hield er uiteindelijk maar 1 van over en die deed het voortreffelijk. Een keer wat mineerders. HIj stond daar wel goed, maar uiteindelijk een kleine knol. Nu heb ik er 2 verschillende in de voorzaai staan en bij mij staan ze nu op het matje en onder licht, maar niet in het midden, aan de zijkant, is gemiddeld nu 22 graden. 4 Monarch en 8 Goliath. De laatste is van jou en ik weet niet of ze opkomen. Had zo veel problemen vorig jaar, maar toen had ik de groenteflat heel laat en geen hulpmiddelen. Maar mochten ze allemaal lukken, dan krijg je er van mij wel een paar terug. 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari Ik keek vandaag naar mijn knolselderij. En bij de Monarch waren er 2 lange dunne steeltjes te zien en volgens mij zijn de groene blaadjes aan de folie blijven plakken, hoewel ze er zwart uitzagen. Vorig jaar duurde het lang en toen schoot hij ook te lang, maar ik had hem toen niet op een matje gezet. De Goliath daarentegen @Rookie die kwam volop naar boven, ik had daar ook meer zaden in gedaan, omdat ik niet wist of deze het nog zou doen. Wat een verschil he? Nu heb ik ze maar van het matje afgehaald. Morgen wat Monarch bijzaaien. Mijn ervaring is dat er niet veel overblijft, is echt een moeilijke groente. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari Knap, dat je ze aan de praat hebt gekregen! Ik ga het van de week ook weer proberen. Ik weet alleen nog steeds niet, of ze nou wel of niet op een warmtematje moeten en of ze nou koel moeten staan, of in een warme kamer. 1 Quote
svvoorden Geplaatst: 12 maart Geplaatst: 12 maart On 11/16/2024 at 7:21 PM, Gitta said: Goed om te weten. Dat ga ik proberen met mijn bladselderij en knolselderij. Ik heb van beide 1 plant nog staan met een pruikje. Misschien beter in een aparte pot zetten om binnen te zetten bij vorst. Het zaad winnen van knolselderij is misschien niet moeilijk, maar knolselderij kruist met bleekselderij en andere selderijsoorten dus je weet straks niet wat je precies gaat groeien en of er uit jou eigen gekweekte zaad wel een knolselderij gaat groeien of een of andere kruising. Zaden van knolselderij blijft jaren goed en er zitten meestal heeeeel veel zaadjes in. 1 Quote
svvoorden Geplaatst: 12 maart Geplaatst: 12 maart Ik zaai mijn knolselderij altijd gewoon in de kas in een kweekbakje. Met warm zetten heb ik geen goede ervaring. Duurt meestal een week of 4 voordat er hele kleine planten opkomen en die groeien in het begin ook nog eens erg traag, dus ik zaai ze al eind januari of begin februari. Ik heb gemerkt dat je ze veel ruimte en voldoende bemesting moet geven en ik kweek ze altijd in de volle grond op zeker 50 cm van elkaar af. De laatste jaren redelijk mooie knollen van rond en 500 gram per knol. 3 Quote
Gitta Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart @svvoordendan ga ik geen zaad winnen en beter gekocht zaad gebruiken volgend jaar. Voor dit jaar staat de blad- en knolvenkel op het programma en volgend jaar dus weer blad- en knolselderij. Als je niet veel ruimte hebt, moet je soms afwisselen. Quote
MROE Geplaatst: 23 maart Geplaatst: 23 maart Ik heb ze op de zolder in februari voorgezaaid. Daar is het gemiddeld 15 graden. komende week verspenen, er zit nu twee tot drie echte bladeren aan. afgelopen jaar na het verspenen veel last van luis gehad in de kas. ze gaan nu in P7 potjes meteen naar buiten waar meer bestrijding is. Hopelijk. in 2024 van de 60 planten 0 oogst! 1 Quote
henkg Geplaatst: 20 april Auteur Geplaatst: 20 april Mijn knolselderij zaailingen staan nu buiten, op een slakvrije plek. Het is nog wel vrij fris buiten, maar binnen heb ik echt geen plek voor die vrij grote potten. (Wel de maat pot om kleine zaailingen in over te potten) Uitplanten in de volle grond doe ik pas begin juni. 2 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Rookie Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april Je hebt ze al gewoon dag en nacht buiten staan @henkg? Waarom zou je ze dan niet gelijk in de volle grond zetten? Quote
henkg Geplaatst: 20 april Auteur Geplaatst: 20 april Ja, nu al buiten. Binnen echt geen plek meer. Wel op een mooi beschut plekje. Hoog, dus slakvrij, en minder last van vorst aan de grond. Eerst maar eens mooie bossige plantjes opkweken. Pas midden juni in de volle grond, als de bladeren harder zijn. Dan minder lekker voor slakken, ook al omdat er voor hun dan meer ander spul te eten is. 3 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Petrasmoestuin Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april (aangepast) 28 februari kwamen al deze zaaiingen op. Nu zien ze er nog steeds zo uit. Kan ik ze nu beter apart in een potje gaan zetten? Maar ze zijn nog zo iel. @henkg @MROE Hoe jullie dit toch voor elkaar krijgen is mij een wonder. Ze staan koud en onder extra licht. Tenminste in mijn kast is het gauw rond de 20 graden, ook al staan de zo op de koude plank, maar met licht wordt het ook al warmer en naast een verwarming. Ik was zo blij dat ze snel opkwamen, maar zo het eruit ziet, moet ik ze aan het eind van het jaar ze weer kopen. 20 april aangepast door Petrasmoestuin Quote
Lia56 Geplaatst: 21 april Geplaatst: 21 april On 4/20/2025 at 8:41 AM, henkg said: (Wel de maat pot om kleine zaailingen in over te potten) Welke pot maat heb je gebruikt? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.