rickbroos Posted August 1, 2011 Share Posted August 1, 2011 Hallo,In de voortuin heb ik al een groot aantal jaren een buxusbol op stam. Deze word altijd keurig geknipt, en ik ben er dan ook zuinig op. Nu vind ik dat de bol veel en veel te groot word, en ik denk erover om hem drastisch te kortwieken. Ik schat de doorsnede nu op een ruime meter, en ik zou hem graag weer naar een 50 cm willen brengen of misschien wel minder. kan dit, en hoe doe ik dit? We komen dan natuurlijk wel op kaal en dor hout....of niet?? Wie kan me helpen, het alternatief is verwijderen, maar dat wil ik liever niet Quote Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted August 1, 2011 Share Posted August 1, 2011 Kan wel maar dat snoeien moet wel over lange tijd genomen worden, echt kaal hout mag niet, er moet blad op een tak blijven zitten, mischien is een optie ruilen met iemand die graag grote bol heeft en een kleindere kan terug geven.Je kan in de winter er ook bv een haagje van stekken met hielstekjes en je bol weg gooien. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rickbroos Posted August 2, 2011 Author Share Posted August 2, 2011 Kan wel maar dat snoeien moet wel over lange tijd genomen worden, echt kaal hout mag niet, er moet blad op een tak blijven zitten, mischien is een optie ruilen met iemand die graag grote bol heeft en een kleindere kan terug geven.Je kan in de winter er ook bv een haagje van stekken met hielstekjes en je bol weg gooien.Dat stekken met hielstekjes om een haagje van te maken staat me ook wel aan, heb allang eens een haagje willen hebben. Alleen , hoe gat dat stekken met een hielstekje? Hoe zien die eruit? Kan je me daar wat meer over vertellen?? Quote Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ludo Posted August 2, 2011 Share Posted August 2, 2011 Misschien niet een slecht idee : die grote buxusbol, als hij mooi gesnoeid is, uitdoen en verkopen. Buxus van die grootte zijn geld waard, kijk maar in de tuincentra. Van hetgeen je ervan krijgt, kan je verschillende nieuwe kopen die kleiner zijn.Buxus stekken is een fluitje van een cent en kan het hele jaar door. Trek kleine takjes af van ong. 15 cm, dop ze in een stekpoeder, steek ze in de grond , dicht bij mekaar, in rijen en dek af met iets wat het zonlicht tegenhoudt of zet ze op een plaats in de schaduw. Wel zien dat ze vochtig blijven staan. Laten staan tot het jaar nadien en niet denken dat ze er niet doorkomen. Soms verneukelen ze een beetje. Maar je zal zien dat 95% terug beginnen te groeien. Van alle buxus die ik gestekt heb (meer dan 100m haagjes) is er geen 5% uitgevallen.Eén nadeel aan buxus : ze staan tegen de grond en moeten regelmatig gesnoeid worden. Dat gebeurt met kromme rug en hoe ouder je wordt .... je raadt het al. Maar dat neem ik er maar bij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guus D Posted August 2, 2011 Share Posted August 2, 2011 ik heb vorig jaar ook buxus gestekt en dit is het resultaat: -afbeelding- Quote Omdat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts