Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

bijenplanten/bloemenmengsel nu nog zaaien tegen onkruid?

Mariskah

Recommended Posts

Hallo mede moestuinders,

Voor en direct grenzend aan mijn tuin was eerst een droogstaande sloot/greppel, die nergens afwaterde dus eigenlijk geen functie had. Er groeide gras en verder niets. De volkstuinvereniging wilde die dichtgooien, zodat het makkelijker met grasmaaien was. Iedereen werd gevraagd zijn onkruid en tuinafval etc. te storten om de grond op te hogen. Normaal gesproken is de regel bij ons om je eigen onkruid mee te nemen of te composteren.

Het gevolg was dat ook lang nadat de sloot was dichtgegooid ik werkelijk een enorme massa aan hopen onkruid voor mijn tuin had liggen, want het was wel makkelijk natuurlijk om je onkruid daar kwijt te kunnen. Eerst groeide er alleen gras en nu was het werkelijk een massa onkruid,

niet alleen de min of meer onschadelijke eenjarige onkruiden maar ook massa's haagwinde, zevenwortel enz. Ik wil al dat onkruid liever niet direct grenzend aan mijn tuin.

Met de volkstuinvereniging heb ik toen afgesproken dat ik een bijenmengsel/wilde bloemenmengsel zou inzaaien. Heb 200 liter tuinaarde op de onkruidhopen gedaan, na een aantal keren grondig wieden natuurlijk en daarin uitgezaaid. Het is best goed opgekomen, maar omdat er ook nog veel onkruid opkomt, dat ik er vervolgens weer uithaal, zijn er wel gaten in de beplanting ontstaan.

Ik wil daarom nu nog graag phacelia en andere bijenplanten erbij zaaien. Al was het alleen maar om de grond bedekt te houden en te voorkomen dat zich weer allerlei onkruid daar gaat ontwikkelen. Heeft iemand ervaring met zo laat in het jaar nog zaaien?

Alvast bedankt voor je reactie!

Groet, Mariska

Nu zal ik niks zaaien. Het is veel te warm en te droog , en het zaaisel gaat nu niet meer bloeien, daar hebben insecten niet zo veel aan .

Ze zullen dan toch wel snappen da je liev er totr volgend voorjaar wacht . Staan er geen vste planten waar de insecten nu , en in de winter wel wat aan hebben ?? (met nu bedoel ik vanwege de honing en bestuiving van planten en van de winter om een winterrustplaats te vinden )

Bedankt voor je reactie, maar zoals ik al schreef gaat het niet in eerste instantie om de bijen. In mijn volkstuin staan meer dan genoeg bijenplanten. Ik vroeg me af hoe zinvol het is om nu nog een bijenmengsel-bloemenmengsel te zaaien ivm onkruidonderdrukking en wie eventueel ervaring had met zo laat zaaien.

In zo een mengsel kunnen nogal verschillende bloemen zitten. Dat verschilt per aanbieder van die mengsels. Nogal eens gaat het om niet inlandse bloemen, waarvan het zaad ergens op de wereld ingekocht wordt voor bijna niks en is de ecologische bijdrage aan insectenleven e.d. niet zo groot.

Wie zielige insecten wil helpen zoekt dus een aanbieder die in ieder geval bloemetjes gebruikt die hier horen en gespast voor de noodlijdende kevertjes, torretjes, vlindertjes en gaasvliegjes e.d. Beetje oriënteren is wel slim dus.

Wat afhankelijk van wat er in zit in het mengsel dat je koopt,zullen er vast nog wel bloemen bijzitten die nog in bloei en in zaad gaan komen. Allerlei pioniersplanten, eenjarige kale-grond-verover-kiemers, hebben aan tussen nu en pakweg oktober/november, 3 a 4 maanden, echt wel genoeg tijd daarvoor. Maar of zo een mengsel veel helpt als onkruidonderdrukker....dat is zeer de vraag....veel kans zelfs dat er soorten inzitten die veel mensen als (zaad-)onkruid zien....maar snelle bodemsluitende eigenschappen heeft zo een mengsel niet en omdat er zoveel verschillende planten inzitten zul je het verschil tussen meer en minder gewenst pas zien als ze bloeien.......

Ik zou adviseren om voor een gewas te kiezen of een plant die ook een soort groenbemester is, die de eigenschap heeft om snel een gebied dicht te laten groeien. Zo maar wat suggesties uit het vuistje: augurken, raapstelen, nieuwzeelandse spinazie, winterpostelein, radijzen dik gezaaid, bladrammenas, mosterd, phacelia

Edit: Phalcelia kun je nu nog prima zaaien. Ik denk dat het zelfs nog in bloei komt. En anders na de winter. Tenzij het bevriest, maar de winters zijn de laatste jaren zo zacht dat het nog nooit bevroren is.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.